Dagelijks archief: 8 juli 2017

Slaapmedicatie versus Melatonine.

Ik Neem al jaar en dag slaapmedicatie, trazodone heet het goedje, trazolon de joekels van pillen. Maar nu moet ik zeggen dat ik de laatste tijd heel veel last heb van vergeetachtigheid Het gevoel s morgens een zombie te zijn. En het lijkt of het medicament zich tegen mij aan het keren is.

Een goed jaar geleden volgde ik een voordracht over het dag en nachtritme, en daar was er sprake van het aanmaken van melatonine. Ik zal jullie heel de uitleg besparen. Maar doordat we constant maar met schermen bezig zijn, tv, laptop smartphone geven we de hersenen de impulsen dat het nog “dag” is en daarom schiet het mechanisme niet op gang dat melatonine moet aanmaken.

Je kan dat oplossen door een speciale bril te dragen met blauwfilterende glazen. En aangezien er een aktie was bij Hans Anders , waar je gratis glazen kon krijgen, ik moest alleen de optie blauwfilderend bijbetalen en dat was slechts 40 €. Montuur en bril goed voor 79 euro. Ik kocht ook een gewone bril, voor 39 € en kreeg nog eens 40 € van de ziekenkas terug. Ik wil maar zeggen mensen, voor de prijs moet je het niet laten.

Ik draag nu s avonds mijn roze bril, want er mogen dan blauwfilterende glazen inzitten, het montuur is rose En ik probeer het nu met melatonine bij te nemen in de plaats van slaapmedicatie.

Ik moet zeggen, na drie dagen ben ik zombie-af. Mijn hoofd voelt veel helderder, geen katergevoel meer s morgens. Maar ik ben hondemoe, want ik lig veel wakker, ondanks de melatonine. Maar wat wil je, ik zit al bijna tien jaar aan de slaapmedicatie, we gaan dat nu ook niet gaan oplossen in één twee drie.

Deze nacht heb ik dan tegen tegen 3 u een lichte inslaper genomen, stukken lichter dan wat ik normaal neem. En heb dan toch geslapen tot mijn wekker om 6.30 afliep. Want ik moest al om kwart voor 8 de trein nemen in Tielt, om haar Kalmthout te sporen.

En ik kreeg zo’n klop van de hamer toen ik thuiskwam dat ik me een half uurtje in de zetel heb gelegd en ondanks de drie koppen koffie prompt in slaap ben gevallen.

Ik hoop dat ik er in slaag om toch terug een nachtritme op te bouwen . melatonine zorgt er ook voor dat het lichaam in herstel kan treden enfin, wie er meer wil over weten mag me altijd raadplegen.

Maar de angst dat ik zal worden is zo groot! Soms wordt dat eens smalend gezegd, dat ik moet opletten dat ik niet wordt als mijn moeder, en o jee, ik hoor dat niet graag.

Nu alleen hopen dat ik er toch in slaag om voldoende door te slapen zodat mijn lichaam zich inderdaad kan herstellen tegen s morgens.

En neen, het is geen valium of zo waar ik moet van afkicken, het is ook geen antidepressiva. Ik heb er dus goeie hoop op, dat mijn lichaam de veranderingen zonder al te veel tegenmorren zal aanvaarden.

Ik voel me in elk geval scherper van geest, helderder en kan me beter concentreren. Op hoop van zegen dus.