Hip oud worden.

Onlang keek in de krant en zag een reportage over “hip oud worden” en eerlijk, ik vond het geweldig dat die dametjes en die heren, ( want die zaten er ook bij ) gewoon aantrekken wat ze leuk vinden.

oudjes5En ik vind dit helemaal geweldig. Gewoon aantrekken wat je leuk vind. Als je nu van kleurtjes houdt, waarom moet je dan persé naar de “damart” omdat je over de 60, 70 of 80 bent. Ik hou erg veel van kleur, en eigenlijk ook van een tikkeltje extravagant. Maar o wee, dat hoort eigenlijk niet, want we moeten toch allemaal een beetje meelopen in de pas van de maatschappij. En onbewust doen we daar ook grotendeels aan mee. Maar zou het niet geweldig zijn om gewoon aan te trekken waar we zin in hebben, iets raars, iets wat we “echt” graag zien. Ik geef toe, ik heb hier thuis een Oosters kleed, gekocht op de markt in Brussel. Een lang kleed in fluweel met gouden broderie en steentjes. Ik loop hier zo graag in rond. Maar ik krijg vaak opmerkingen dat ik er euh, wat moslimachtig uitzie daarmee. So what? Ik ben thuis en ik draag dat graag. En toch, trekken we het ons toch een beetje aan, wat de mensen van ons denken. En dus doen we dat kleed alleen aan, als er eigen volk over de vloer komt. En dat is triestig.

Wel ik heb als jong meisje nooit gepubeerd, ik probeerde me zo goed mogelijk te gedragen als wat mijn ouders van mijn wensten. Ik wilde immers toch zo graag gezien worden. Misschien is het tijd om eens goed te puberen en alleen nog te kopen wat ” ik ” leuk vind!

oudjes4

Ik wil gerust tussen bovenstaande dames passen. En ik deel dit van geen vreemden. Mijn mama bracht vroeger veel kleren mee van op reis, en zo droeg ze op het trouwfeest van mijn broer een Indische sari in zijde. En toen schaamde ik me ook een beetje. Nu nog draagt mijn moeder skinny broeken, en felgekleurde dinges. Ze is tachtig en durft gerust fluo-oranje truien draaien of een gouden plissérokske. en t rare is, ik probeer het ook uit haar hoofd te praten. En nu wil ik ook die toer opgaan. Néén geen plissérokskes voor mij. Je zal me zelden met een rok zien.

Maar geef me maar felgekleurde fleurige broeken, het mag best een beetje flower power zijn. En ik betrap me er meer en meer op , dat ik speciaal naar die dingetjes op zoek ga.

Oké, ik draag het meeste een gewone jeans, met een top erop, laat ons zeggen dat dit de “doorsnee” ik is. Maar in mijn hart schuilt een hippie. En ik was een puber midden de jaren 70 en , ik wou zo graag zo’n groene parka , en ik kreeg die niet, want dat werd als “gemene” kledij bestempeld. En ik was dan zo’n panlat dat mijn broeken ofwel te wijd waren , ofwel te kort. Ik was een muurbloempje, ik durfde niet dansen, uit schrik uitgelachen te worden. Ik kreeg zelden kleren die ik zelf echt leuk vond.

oudjes3

Ik heb dus besloten om voortaan alleen maar kleren te kopen die ik echt leuk vind. Maar gene schrik, ik zal er tevens voor zorgen dat ik ook iets “deftigs ” in mijn kleerkast heb hangen voor officiële gelegenheden, want ik wil niemand in verlegenheid brengen, om als overjaarse hippie op een begrafenis toe te komen.

En als ik ooit terug een job krijg , zal ik ook wel deftig voor de dag komen. Ik ken mijn plaats en de grenzen.

Maar voor mijn vrije tijd, draag ik wat ik leuk vind, voila. Alleen weet ik dat mijn zelfbeeld dan ferm zal moeten groeien. Want je moet er ook sterk voor zijn, om de blikken te trotseren, het gegniffel van de mensen. En zolang Ellie haar oma maar cool vindt, want ik wil niet dat zij zich moet schamen. Ik wil ergens de balans vinden,

van alleen dragen wat ik zelf ” cool” vind en toch niet als de dorpsgek rondlopen. En het lijkt me niet echt eenvoudig om daar een lijn in te trekken.

oudjes1

Jammer dat ik zelf niet kan naaien. Want als ik iets leuk vind, kan ik er vaak niet in omdat het een lijn of merk voor de jeugd is. En dan haalt Wim vaak opgelucht adem. Van oef, ze kan er niet in. Dat ze maar een normale broek koopt.

Ach ja, misschien is het maar een korte bevlieging, een vlaag van midlifecrisis, wie zal het zeggen.

8 gedachtes over “Hip oud worden.

Geef een reactie

