Moederen.

O ja dat doe ik graag  af en toe eens goed “moederen”. Als een klokhen met haar kuikentjes. Alleen jammer dat mijn eigen kuikentjes er morgen niet zullen zijn. Maar ik geniet ervan, om te kokerellen , lekkere dingetjes te maken waarmee ik mijn kroost blij kan maken.Ja eten, ik wordt daar echt blij om! Eten en koken!

Alleen de afwas is iets minder leuk. Gelukkig heb ik een ventje die het zich niet ontziet om de hemdsmouwen op te sloven en zijn handen in het sop te steken .  Ik heb graag dat mensen zich hier welkom voelen. Al is het maar om een glaasje te drinken ik maak het graag gezellig. Eigenlijk deed ik dat al graag van kindsbeen af. Mensen bedienen en mensen “pleasen” ja ik ben een geboren “pleaser”. Als kind speelde ik steevast de “dienaar” terwijl mijn nichtjes ruzie maakten over wie de prinses of de koningin mocht zijn. Ik had nooit geen ambitie om koningin of prinses te zijn. En waarschijnlijk heb ik daardoor voor een horeca-opleiding gekozen, hoewel ik me eigenlijk afvraag of ik indertijd daar uberhaupt zelf iets in de pap te brokken. Ik kom uit een tijd waar de ouders beslisten wat goed was voor hun kind. Waar ze luisteren naar wat in het pms gezegd werd en die keuze ook gevolgd. En het speelde uiteraard ook een rol dat ze zelf vrienden hadden die dochters in Spermalie hadden zitten.

Of ik daar spijt van heb neen hoor. Al kook ik niet meer beroepshalve, het is leuk dat je het kan, opdienen, koken mensen in de watjes leggen. En ik mag  bescheidenheid zeggen dat ik er goed in ben.

Of het dan altijd grote luxe moet zijn?? Neen hoor! Maar ik werk graag rond een thema. Of ik kook eens Mexicaans, of een gewone kaasplank. Of dan weer een etentje uit grootmoeders tijd, waar ik dan mijn “vintageservies ” op tafel zet, die ik eens kocht voor een prikje. Ik hecht er ook ontzettend veel belang aan dat de gasten niets tekort komen.

En ik merk dat de kids heel graag eens rond de tafel zitten en het hen laten welgevallen. Wat ik morgen klaarmaak is niet zo heel bijzonder maar het moet haalbaar zijn om alles warm op te dien en zelf niet heel de avond in de keuken te moeten staan. Zo maak ik iets klaar  waar ik een goeie mise en place voor kan maken en dat ik op die manier binnen de tien minuten eten op tafel kan toveren voor 6 man.

Wat we eten morgen?  Wel k zal t zeggen Walter!

Ik heb zelf sangria gemaakt als aperitief  er is altijd een alternatief voor het geval er zijn die dit niet lusten. Ik hou altijd iets achter de hand.

Dan heb ik zelf kaascroquetjes gemaakt van franse kazen, een beetje afgeweken van de traditionele croquetjes met emmentaller of gruyére.

Als hoofdgerecht wordt het Linguini met zeevruchten. Zo maak ik de saus vooraf met de koppen van de gamba’s en de scampischalen. Op het moment  kook ik de pasta  warm ik de saus en bak ik de scampi’s gambas en verse coquilles, mmm, daar kijk ik toch echt naar uit.

En een simpel nagerechtje, ijs met verse aardbeien en aardbeiencoulis die ik ook zelf zal maken.

En daarna…….. tja t is pasen voor iets dan komt er nog een verrassing, maar die ga ik nog niet verklappen, want de muren hebben oren hier.

Fijne Pasen iedereen!

 

3 gedachtes over “Moederen.

  1. Ik dacht net hetzelfde , als ik dat hier lees, ik wil ook wel aan je tafel zitten Christa en genieten van je kookkunsten.
    De inspiratie om zo goed alles te combineren, dat mis ik .
    Alvast smakelijk aan jullie allen daar aan je tafel. Dat wordt genieten !

  2. Iets met chocolade, durf ik gokken? :p
    Ik kook ook heel graag voor gasten, maar de laatste tijd ontbreekt het me aan de energie, vaak zelfs om voor ons twee een maaltijd op tafel te toveren.

Geef een reactie

