Reviews op het world wide internet kwakken.

Zaterdag hadden we een geweldig leuke dag in Ieper. Er was een evenement, ” de gevleugelde stad” waar wel honderd straatartiesten hun kunsten ten toon spreidden Er hing een zalig zonnetje in de lucht. De kippen aan het spit roken heerlijk en ineens had ik ontzettend zin in lekkere , sappige, goed gekruide ribbetjes. Lekker gegrild, vers van de pers, euh, de grill. Ik herinnerde me een restaurantje in het Ieperse dat gespecialiseerd was in ribbetjes en waar ik al veel over had zien passeren op facebook van vrienden die in het Ieperse wonen.

Waar een smartphone goed voor is, je zoekt de site en met een klikje kan je onmiddellijk bellen. Ik was al aan het likkebaarden toen ik hoorde dat er geen tafeltjes meer vrij waren. Damn, dat was dikke pech. Maar Chrissebie zou Chrissebie niet zijn als ze niet verder zou zoeken en bij het googelen naar ribbetjes, kwam in bij een restaurant in Rumbeke, groot Roeselare zeg maar. Ik las snel eens de recensies, en die leken me niet slecht wat de ribbetjes betroffen toch. Alleen waren er wat klachten over de trage bediening. Ik belde en ik kreeg een tafeltje toebedeeld en ik deed al een klein huppeltje bij het gedacht aan die lekkere sappige ribbetjes. Ik was dan heel erg in mijn nopjes en mijn verlangen was groot.

We bestelden een flesje wijn en een fles water, deze keer geen aperitief omdat mijn ventje toch nog een stuk met de wagen moest rijden . Ik ging snel een bezoekje brengen aan het toilet, nadat onze wijn was ingeschonken. En toen ik terug was, stonden wonder boven wonder de ribbetjes al op tafel. Ik fronste mijn wenkbrauwen en vroeg me af of die mannen een supergrill hadden in de keuken of zo. Bij het knagen aan mijn eerste ribbetje kwam de grote ontgoocheling. Die ribbetjes smaakten niet vers, niet gekruid. Ik keek naar mijn mannetje om te zien of hij het ook ging smaken en hij zei als eerst, ” t is precies soepvlees. Ik kon dat alleen maar beamen en een troostend slokje wijn nemen. Zoals het een goeie ober betaamd kwam hij vragen als alles in orde was. En euh, ik kan niet liegen. Dan vertelde ik zo vriendelijk mogelijk dat de wijn ontzettend lekker was , de service meer dan prima ( kwestie om altijd met iets positiefs te beginnen ) maar dat de ribbetjes opgewarmd waren en eigenlijk nog koud waren, en dat ze vast opgewarmd waren. Ik was zo diep ontgoocheld, ik wordt helemaal pissed als ik slecht eten krijg. Ik moet niet persé dure luxegerechten, het mag best iets eenvoudig zijn, maar het moet lekker zijn, al betreft dat een bakje frieten, dan verlang ik ook verse belgische frietjes die perfect gebakken zijn.

Vijf minuten later kwam de ober met een plateau ribbetjes, die klaarblijkelijk warmer waren. Die vielen haast van het bot, waren echt overdone en kwamen al zeker niet van de grill maar uit de oven . ( beroepsmisvorming ) Mijn humeur bleef maar dalen toen de ober beweerde dat ze vers van de grill kwamen. Ik betwiste dat niet , dat ze zeven gedraaid en gekeerd hadden op de grill, maar ze kwamen uit de oven. Moeilijke Chrissebie zal je denken. Misschien wel, maar anderzijds vind ik dat ze uit kritiek moeten kunnen leren. Maar er werd niet positief mee omgegaan, we werden de zaak haast uitgekeken. We betaalden het gelag, 65 € om slecht te eten. En ik nam wraak. Ik plaatste een slechte recensie op facebook , waar ik schreef dat de ribbetjes er heel slecht waren , dat ik ze beter thuis zelf kon klaarmaken. Ik schreef ook dt ik begrip heb voor de situatie dat ribbetjes nu eenmaal lang moeten garen op de grill en dit veel tijd kostte, maar dat zich dan beter zouden richten op gerechten die ze wel aankondenIk kreeg kort daarna een tegenberichtje dat ik dan idd beter thuis blijf dan te komen om te reclameren en dat ze nog nooit geen klachten hadden over hun ribbetjes. Enfin, ik heb er niet meer op gereageerd.

De dag erna begon het een beetje te knagen aan mij. Was ik niet een beetje te hard geweest met dat bericht te plaatsen? Was het niet makkelijk om zomaar alles op internet te zwieren. Schelden we elkaar nog niet genoeg uit op het net? Ben ik dan zo onverdraagzaam geworden? Stel dat ik zo’n bericht zou gekregen hebben indertijd in min restaurant, in de tijd dat Fb nog lang niet bestond, wat zou ik er dan zelf van vinden?? We aten in Oostende een lekker vers kippetje aan het spit. No nonsence kip, recht van het spit, goed gekruid, in een diepe bord, met brood erbij voor 6 € en een sjieke. Dat vond ik pure klasse, die mensen baseren zich op één ding, kip dus , wat ze aankunnen en dat laat zich smaken. En mijn behoefte naar lekker eten was bevredigd en ik werd wat beter gezind. En op wandel door Oostende besloot ik om het bericht weg te halen. Want ach, als de kok weet wat er schort is dat toch voldoende. Moet heel de wereld dat persé weten? IK ben thuisgekomen, heb facebook open gesmeten en het bericht verwijderd en eerlijk, ik voelde me opgelucht! Zo’n negativiteit is niet aan mij besteed. Als ik nog eens de onweerstaanbare behoefte krijg om ribbetjes te eten, zal ik ze gewoon zelf klaar maken, zoals ik ze graag heb. Eind goed al goed, ik ben met een goed gevoel gaan slapen.

 

Advertenties

4 gedachtes over “Reviews op het world wide internet kwakken.

  1. En toch… Je betaalde niet echt weinig voor de ribbetjes. Als het niet goed is, dan is het niet goed. Twee jaar terug kregen we een waardebon om te gaan eten in een redelijk sjiek restaurant. Niet dat dit echt aan ons besteed is, want we eten liever iets simpels in een eenvoudige bistro, maar een gegeven paard kijk je niet in de bek. We kozen voor een restaurant in Brugge met zeer goede recensies op Tripadvisor.
    Het werd een heel dikke ontgoocheling. Zeer slechte bediening en het eten was zeer matig. De wijn was stronteduur en werd aan een hoog tempo geschonken in de hoop nog zo’n fles te kunnen verkopen. Ik schreef een recensie die tegenstrijdig was aan wat voorheen op Tripadvisor stond. Kort erna schreven nog drie anderen een gelijkaardige onder de mijne. Dat ze de vorige beoordelingen niet correct vonden, maar de mijne nagel op de kop.
    Heeft niks met negativiteit te maken. Restaurants mogen niet ‘teren’ op wat ze vroeger misschien wél goed deden. Ze kunnen maar lessen trekken uit positief bedoelde kritiek.

    1. Ik had het misschien iets subtielers moeten doen, maar ik was kwaad omdat ze met mij in discussie gingen dat de ribbetjes wel degelijk gegrild waren, ( ja twee minuten , eens draaien en keren ) en ik wist pertinent zeker dat het niet zo was. Ik kan daar niet tegen. Ja, ik ben altijd pissed als ik geen goeie prijs kwaliteit krijg. Maar ik was eerlijk gezegd wel een beetje grof geweest met mijn commentaar. Maar kijk, ik blijf het zeggen als het echt niet goed is, kwestie dat ze er iets kunnen van leren.

  2. De tijd is al lang voorbij dat we altijd zegden dat het goed was als iets niet goed is.
    Je betaalt meer dan genoeg en dan mag daar kwaliteit tegenover staan. We hebben eigenlijk alleen nog maar positieve ervaringen als we (op een beleefde manier) zegden als er iets scheelde, maar dat was wel meestal in Nederland!

  3. Ik ga altijd af op de negatievere commentaren op Tripadvisor of Foursquare. Ik geef toe dat die soms al genoeg zijn om me af te schrikken, terwijl een mening een mening blijft (sommige mensen zijn immers pieteluttiger dan anderen). En als ik achteraf een review schrijf, dan probeer ik die zo goed mogelijk te onderbouwen. Een negatieve, en net zo goed een positieve. Ik heb het gelukkig nog nooit meegemaakt dat het ergens zo slecht was, dat ik dat aan het personeel heb moeten zeggen, maar gewoon in uw gezicht liegen dat ze wél waren gegrild, daar zou ik ook absoluut niet hebben tegengekunnen… Verkoop dan geen gegrilde ribbekes, maar ovengebakken he 🙂

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s