Challenges, leuk of druk van de maatschappij?

Na de challenge van toruné minérale heb ik het helemaal gehad van die ” challenges ” die we het strot ingeduwd worden door, ja door wie eigenlijk??? Door de maatschappij? Door het internet??  Ok, ik heb meegedaan en ik heb het ook gemakkelijk gehaald. Maar! Was dat nodig? Voel ik me daar nu beter door?

Het antwoord is neen. Ik voel me niet slechter en niet beter. Maar dat na de tourné dan direct de 40 dagen zonder vlees volgt, is er bij mij over. Wat wordt het volgende maand, een  maand op onze blote voeten lopen, of zonder bh. Of een maand alleen maar sapjes drinken, of wie weet, gras eten.

Moeten we ons dan steeds bewijzen? Dat we het kunnen? Voor wie , voor onze facebookvriendjes te plezieren, om niet onder te doen voor iemand anders? Of doen we het eerder om onszelf goed te voelen, omdat we twijfelen aan onszelf of wel “karakter ” genoeg hebben om het te doen? Of om te genieten van de complimentjes die we daarover krijgen?

Pas op, ik heb het niet over mensen die een bepaald dieet volgen om zich beter te voelen, omdat de gezondheid dat vereist.  Het gaat hem louter om de ” challenges”  en de “hypes” .

Moeten we persé volgen wat een ander doet, om erbij te horen en goed bevonden te worden? Stoppen met shoppen, omdat het een hype is , of stoppen met shoppen omdat je gewoon niets nodig hebt, lijkt me een hemelsbreed verschil.

Al die druk uit de maatschappij, wel ik het helemaal gehad. Ik probeer zo goed mogelijk voor mezelf te zorgen, doe niet mee aan modehypes, ik draag wel wat ik goesting heb. Een mens zou dat meer moeten doen, zich afvragen of ze nu iets kopen omdat het mode is, om erbij te horen, en okee bevonden te worden door onze vriendinnen.

Het is allemaal veel te lastig om mee te draaien in dat malle circus. Mensen gaan veertig uren werken, daar worden ze al in een keurslijf gedwongen waar de vrijheid danig gekortwiekt wordt. Waar men op stiletto’s moet lopen omdat men een bepaalde functie uitvoert. Ik vind dat allemaal ok, als kok moest ik vroeger ook een keukenuniform dragen

Maar lieve mensen , doe in je vrije tijd wat je zelf wil. Al die druk zorgt ervoor dat je constant over je grenzen moet gaan, en maar gaan en blijven gaan, je jezelf in duizend bochten moet wringen, want Marie Kondo zegt dat we maar zoveel kleren in onze kleerkast mogen hebben. Wel Marie Kondo, “fuck you” ik tel mijn kleren niet. Ik heb er misschien niet eens zoveel als we er volgens uw boek mogen hebben. Maar het gaat om het principe dat jij me niet van mijn vrijheid van keuze moet beroven. En neen, ik ga niet allemaal gelijke kleurtjes in mijn kast hangen omdat jij ons dat commandeert. Ik ben een vrij mens Marie, en als ik graag een bonte kleurboek van mijn kleurkast maak is dat helemaal mijn zaak. IK heb helemaal geen stress als ik mijn kleerkast opentrek, ik neem er iets uit waar ik die dag zin in heb, zo eenvoudig is het. Waarom moeilijk maken als makkelijk ook kan. Ik kan iedereen aanraden meer op het eigen gevoel af te gaan bij het maken van keuzes, als het nu om kleren gaat, eten, eender wat. Ik wil niet in een wereld gaan leven waar iedereen zijn identiteit verliest, waar we leven volgens wat ons opgedrongen wordt. Ik vind diversiteit geweldig, dat onderscheid mensen, dat maakt ons uniek . Een mens wordt een stuk gelukkiger als we de drang naar perfectie laten varen. En ik ben helemaal niet perfect, maar ik ben verdomd gelukkig

Al die challenges zijn een beperking van vrijheid. Als je een maand geen alcohol wil drinken, wel doe dat. Wil je geen vlees eten, alle respect. Maar laat je niet meeslepen in de malle molen van de challenges. Ik ben indertijd gestopt met roken, helemaal zonder challenge, en zonder weddingschap en ik heb dat maar één reden gedaan, ik wou mijn longen niet naar de kloten roken.

 

 

17 gedachtes over “Challenges, leuk of druk van de maatschappij?

  1. Ik let nooit op die challenges, heb er ook nog nooit aan meegedaan. Of jawel, per ongeluk aan die tournée minerale, want ik drink sowieso maar heel zelden. Veel ‘challenge’ was er dus niet aan voor mij, en ik schrik er eigenlijk van dat een maand geen alcohol drinken zo’n uitdaging is voor velen. Ik ben zo’n seut geworden 🙂

  2. Leg je die druk jezelf niet op? Als het je niet interesseert doe je toch gewoon niet mee? Ik heb tournée minerale gedaan en kreeg eerder tegenkanting omdat ik het deed. Ik heb zelf besloten om dat te doen, los van wat iemand zei.

    1. Wel, ik wil de druk in de toekomst wat verlichten en me niet meer laten beïnvloeden door die challenges maar omdat ik iets zelf wil. Als ik gezond wil eten doe ik dat, als ik een maandje zonder alcohol wil, doe ik dat, maar zal het niet meer laten afhangen van die challenges, ik zal dus idd niet meer mee doen 😉

  3. Ik voel me ook niet geroepen om aan die dingen mee te doen. Het inspireert me soms wel om sommige dingen aan te pakken, maar dan nog pik ik er uit wat ik nuttig vind en daar blijft het bij. Hetzelfde met de mode bijvoorbeeld. Ik koop kledij die ik mooi vind en die me goed staat, maar nooit omdat het per se in de mode is. Als je al die trends en hypes achterna moet hollen, lijkt me dat verschrikkelijk vermoeiend.

  4. Dat heb je heel goed verwoord!
    Ik doe aan die dingen ook niet mee. Net als jij ben ik 8 jaar van dag op dag gestopt met roken, omdat ik ZELF besloot, nu is het genoeg geweest.

  5. Hier hangt het ervan af of ik meedoe ja of nee, ik word graag uitgedaagd. Maar doe echt niet met alles mee en al zeker niet meer met de mode, ben om dood te doen in die kleuren die tegenwoordig HIP zijn!

    1. Haha, ja Gitta en kleur, geen goeie match. Ik vind het net goed dat iedereen zijn eigen stijl heeft , mode of niet. Ik weet eigenlijk nog niet eens wat precies in de mode is, ben nog niet gaan zien. ;). Ik ou eigenlijk het liefst altijd in een lang kleed rondlopen, maar dat is ook een beetje raar hé!

  6. Amai dat moest er precies eens uit 🙂 🙂
    Ik snap u volledig, die tournée minerale heb ik laten passeren. De dagen zonder vlees kwamen voor mij net goed uit: het ideale moment om mezelf nieuwe (en betere) gewoontes aan te leren, vooral op het vlak van afval wilde ik minderen (maar dat is eerlijk gezegd niet zo erg goed aan het lukken al let ik er, onder “druk” van de challenge, wel beter op en dat was uiteindelijk mijn bedoeling). Aan 40 dagen bloggen doe ik dan weer niet mee, ik vind het zelfs vervelend om her en der over hetzelfde onderwerp te lezen…. dat zou bij mij averechts werken en te saai zijn vrees ik. Ik doe dus ook gewoon mijn goesting 🙂

  7. Vorig jaar deed ik mij aan ‘een’ boek challenge. Dit jaar, om voor de hand liggende redenen doe ik dat niet. Het is dan inderdaad precies of je er niet bij hoort of nog erger word je met de vinger gewezen ‘kijk hoe flauw’. Ik post zelf ook al eens een challenge op m’n blog (uitzonderlijk) maar niet – met de nadruk op niet – om mensen te verplichten tot iets (concreet: het ging toen over een minimalism challenge), wèl om lezers iets bij te brengen. Zo komt er binnenkort nog eentje aan om dezelfde reden (= anderen iets bijbrengen). Het woord challenge wordt dan ook gepast en ongepast gebruikt vind ik. Ik ben het dus volledig met je eens en merk ook wel dat velen zich onder druk laten zetten door die kuddegeest, met alle gevolgen van dien. Mij niet gezien. Ieder heeft de vrijheid om te doen en vooràl te laten wat men wil. Punt.

Geef een reactie

