Mexico

 

dsci5243Ik ben niet echt de man ( vrouw ) om een uitgebreid reisverslag neer te pennen. Maar voor wie interesse heeft in waar we nu precies rondgetoerd hebben, geef ik je een dagbeschrijving onder mijn verhaaltje.

Eerst en vooral wil ik zeggen dat het onze eerste groepsreis was, ik was bang voor het gebrek aan vrijheid hierbij en deels was dat ook zo. Alles was perfect getimed, we hebben heel veel gezien, het was een goedgevuld programma, Met zoveel mogelijk inbegrepen voor een heel faire prijs. De organisatie was super. Ik was bang voor het inchecken , elke dag in een ander hotel. Ik verwachtte dat de leden van onze groep, elke dag zouden crossen om het eerste bij de incheckbali te zijn. Maar zo werkte dat niet. In elk hotel waar we aankwamen, lag voor iedereen een envelop klaar, met onze kamersleutel, en etiquetjes met ons kamernummer om op onze koffers te plakken. In vijf minuten konden we dus al gebruik maken van de kamer.En de koffers werden vijf minuten later in onze kamers afgeleverd. We moesten ook niet constant, grijpen naar zakgeld voor de kruiers, want we hadden in het begin van de reis een forfait betaald voor alle fooien en ik vond dat een heel goed systeem. Zakgeld voor de toiletmadammen, de kruiers, de obers, de mannen van de bootjes, de chauffeur en de gids. toen iemand zijn internationale passen op de luchthaven achter gelaten had, zijn de reisleiders die gewoon gaan ophalen. Het kon allemaal niet beter georganiseerd worden.

Enig minpuntje, het moest allemaal heel snel gaan, het zware dagprogramma zorgde ervoor dat we ferm door moesten pekkelen. En er nauwelijks tijd was om eens op ons gemak aan het zwembad te liggen, tijdens de rondreis, of op ons gemak te shoppen. Op de markt kregen we minuten, geen tijd genoeg dus om ledereen slippers te kopen voor dochter, stiefdochter en schoondochters., zonde, want ik had het oude ventje graag zo’n vette dag gegund waar hij vier paar slippers kon verkopen en drie lederen riemen. Het is bij één leren riem gebleven die ik voor mezelf gekocht had, handgemaakt, voor  10€.

In Palenque, ook van dag, we kregen een uur om te shoppen, aan de leiding klaar start, precies de winkelkarquiz.

En , dachten we, we kopen alles wel in Playa del Carmen. Tot we bijna achterover vielen van de prijzen daar. Geen wonder want veel cruiseschepen meren daar aan . Alles kostte daar maal vier of maal zes.

Soit, oké, shoppen wassen ons reisdoel niet, maar ik breng graag dingen mee uit verre landen, laat dit dan mijn guilty pleasure zijn.

De hotels waren goed uitgezocht, overal mooie ruime kamers. Alleen in Chétumal was het ontbijt poverder in die zin, dat er niet voldoende was voor iedereen. Wij hadden braafjes de eerste meute aan ons voorbij laten gaan, en tegen dat het onze beurt was , was alle brood op. Niet zo erg voor mij, want ik heb in twaalf dagen haast niets van brood gegeten. Ik deed me te goed aan het vele fruit, lekker yoghurt, avocado’s voor ontbijt en vaak een spinaziesmoothy.

Maar eigenlijk hadden we nergens redenen tot klagen. Overal goede bedden ook, dat vind ik heel belangrijk.

Ik had het heel lastig met het verwerken van de jetlag. Was s morgens om 4 uur op en zat vaak na het avondeten in mijn bed. Hoewel het beter werd na een dag of vier. Maar het is iets om rekening mee te houden. Vooral met een fysieke beperking.

Wat ons gezelschap betreft, dat is heel goed meegevallen, want het is vaak niet makkelijk met een ander koppel op reis te gaan. Maar ik heb geen elke dag het gevoel gehad dat ik me moest aanpassen. We hebben heel vaak plezier gemaakt. En we zaten op elkaars niveau en dat is uiteraard heel belangrijk. Ze mogen nog mee met ons ! 😉

We waren wel allemaal heel blij met 2.5 dagen strandvakantie die gebreid waren aan de rondreis. Ik had die echt nodig om wat te bekomen. En we lieten ons de gratis cocktails welgevallen, al hebben we daar ook niet bij overdreven. Er was enorm veel keuze, diverse themarestaurants, waar wij niet eens geraakt zijn. We verbleven in Riu Tequila in Playacar Playa Del Carmen en ik kan het iedereen aanraden. Ik zou er niet naartoe reizen om veertien dagen op het strand te hangen, want dat is helemaal mijn ding niet. Maar voor een paar dagen was het wel zalig.Als ik een strandvakantie zou willen zou ik in Spanje blijven.

img_20170218_091754

En omdat we tien jaar getrouwd zijn hebben we er met ons viertjes een kleine ludieke ceremonie gedaan in de tuin van het hotel.In de tuin van het hotel liepen honderden neusbeertjes, ik vond die eigenlijk heel schattig, precies poezen met hun staart in de lucht en een muizensnoetje.

Als ik punten mag geven geef ik 9/10 voor deze reis. Ja, ik wil nog reizen met de “Blauwe vogel ” .

Maar ik wil niet elk jaar zo’n zware rondreis doen. Ik ben heel blij om wat ik allemaal gezien heb, ik ben dankbaar dat ik het allemaal mocht beleven. Mettertijd wil ik de rondreis Zuid-afrika nog doen en de rondreis Thailand. Maar ik ben van plan om nog heel lang te leven!  😉

Wat ik het mooiste vond?  Goh alles eigenlijk, want er was heel veel afwisseling. Maar na vier sites met mayatempels had ik het wel gehad. De laatste vond ik totaal overbodig omdat we er bijna door moesten lopen om op tijd in Playa del Carmen te zijn.

Maar in het natuurpark Celestun zat ik met open mond te kijken naar de duizenden flamingo’s , ik werd er helemaal stil van.

Wat mij het slechts is bevallen is een film die ze aan boord draaiden, over het leven van de Azteken, een film ( apocalypto ) door Mel Gibson geregisseerd. Ze hadden ons mogen verwittigen dat dit fictie was, en dat er gruwelijke taferelen in voorkwamen. Ik  kon die gruwels niet aan , ben heel erg beginnen wenen en kreeg een heftige aanval van hyperventilatie. Ik heb dit aan de reisbegeleidster gemeld , ze verschoot dat ik daar zo erg van af had gezien en beloofde me om in het vervolg de film aan te kondigen en mensen erop te wijzigen dat er wrede beelden in zitten.

Zou ik deze reis aanraden. Heel zeker ! Toch aan mensen die vooral veel willen zien en het er voor over hebben om ook veel km in de bus door te brengen, want we hebben toch zo’n 2000 km rondgesjeesd.

Hieronder ons reisschema

Dag 2

Cancun -Mérida 320 km

Onderweg bezoek aan de markt in Valladolid en een cenote ( mogelijkheid om te zwemmen) Middagmaal te Chitzen Itza, bezoek aan de site en doorreis naar Mérida ( vond ik een prachtige stad.

dsci5218dsci5103dsci5122dsci5158dsci5187dsci5199dsci5210

Dag 3

Mérida-Mérida 180km

Na het ontbijt, bezoek aan de stad. Daarna naar Celestun natuurpark waar we in bootjes tot bij de flamingo’s gaan varen en door de mangroves. Middagmaal op het strand van Celestun. Vrije tijd voor strandplezier ( wij zijn gaan wandelen in het dorp ) Vrije avond in Mérida.

dsci5274dsci5275dsci5276dsci5302dsci5304

DAg 4

Mérida- Campeche 251 km

Na het ontbijt , verrassingsbezoek aan een hacienda en het dorpje. Bezoek aan de historische site van Uxmal. Na het bezoek middagmaal in plaatselijk restaurant. Doorreis naar Campeche. Wandeling door de straatjes van Campeche ( uurtje )

dsci5428dsci5389dsci5393

Dag 5

Campeche-Palenque 350km Bezoek aan het museum van  “Fuerte de SAn Miguel Een lange busreis met een stop in Champoton en van daar naar Palenque. Middagmaal bij de Rancheros, ( waar ik heel mijn talloor met biefstuk in mijn schoot gooide en voor de rest van de dag met een vettige broek rondliep. )

dsci5613dsci5618dsci5623dsci5634

Dag 6

Palenque-Palenque 180 km

S morgens bezoeken we de site van Palenque. Vervolgens rijden we naar den waterval, ( zaaaaaalig ) Mogelijkheid om te zwemmen. In de namiddag terug naar Palenque, mogelijkheid om het stadje te bezoeken

dsci5797dsci5802dsci5804dsci5827dsci5830dsci5837dsci5796

Dag 7

Palenque -Chetumal 495 km. Vandaag richting Caraibische zee. Onderweg middagmaal en bezoek aan de site van Bécan. S avonds facultatief gezellig samenzijn in een Mexicaans restaurantje,  ( waar ze voor ons een dansje hebben gedaan voor ons tien jarig huwelijksjubileum )

Dag 8

Chétumal- Playa del carmen 314 km

Langs de Caraibische zee rijden wij naar Tulum. Bezoek aan deze site ( bijna in looppas ) Na het bezoek vertrek naar het Riu tequila hotel

Dag 9 en 10

Verblijf in de Riu Tequila

Dag 11

Vertrek naar de luchthaven en het opdoen van onze laatste peso’s.

Wie nog vragen heeft, laat maar komen.

 

 

 

 

12 gedachtes over “Mexico

    1. Wel, de ” voors ” zijn dat je veel ziet en zelf niets moet regelen. De andere kant van de medaille is idd een beetje gebrek aan vrijheid. Ik had ook moeite om alles op commando te doen, maar super voor mensen die zoveel mogelijk willen zien en beleven.

  1. Mooie foto’s van een mooie reis. Maar ja beetje erg druk zo een rondreis he.
    Maar dit heb je toch weer gehad he Christa samen met Wim.
    Nu nagenieten en wat rusten zeker.

Geef een reactie

