Tournée minerale afgelopen.

Men maakt er overal promotie mee, ” tournée minerale”. Ik heb er ook aan meegedaan, maar in januari in de plaats van februari, omdat we op reis gaan in februari en ik toch graag zou genieten van de lekkere cocktails en zo.

Maar wat heeft het nu precies met mij gedaan? Was het moeilijk? Ben ik er beter van geworden? Ik probeer hieronder zo eerlijk mogelijk te antwoorden.

Was het moeilijk?

  • Wel, het was makkelijker dan ik dacht. O ja, ik lust graag een glaasje en twee , drie , vier vijf ook, als ik op een feestje ben. We hadden er sowieso al een gewoonte van gemaakt om alleen in het weekend alcohol te drinken en dat dagelijkse slaapmutsje dat we tot voor twee jaar wel nuttigden. Morgen drinken we alcohol omdat we ons tien jarig huwelijksjubileum vieren. En ik vind dat daar een flesje champagne mag aan te pas komen.
  • Dus tijdens de week dacht ik gewoon niet aan alcohol. Alleen in het weekend, vanwege de ingebakken gewoonte om op vrijdag te aperitieven, een gin tonic, of ( en ) een flesje wijn met zijn tweetjes. Het was even  zoeken naar een alternatief, omdat ik eigenlijk niet van frisdrank hou. Maar ik had tonic klaargemaakt, met gember, cintroensap en zeste van citroen en dat was superlekker. Ik miste de gin niet mijn glas.
  • Slechts een keertje maar is het bij me opgekomen, grrrr, kon ik nu maar een biertje drinken. En dat kwam alleen bij me op, omdat er geen alcoholvrije alternatieven waren om iets anders te drinken. Water op café, dat drink is sowieso niet. En de rest was cola, en cola zera. Maar voor mij geen cola s avonds, ik kan daar een halve nacht wakker van liggen. Met tegenzin dronk ik een icea tea. Ook de looza ace die ik daarna bestelde was me veel te zoet en heb ik dan toch maar ingeruild met Wim zijn ice tea. Dat was de enige keer dat ik baalde. Het was eerder de belemmering in keuze en niet de drang naar alcohol.
  • Ik heb in die periode trouwens nooit geen drang naar alcohol gevoeld, laat staan ontwenningsverschijnselen. Oef grote geruststelling, want ik ben als de dood voor een drankverslaving. Ik weet wat dit inhoudt heb dat aan de lijve ondervonden en ik wil van zijn levens niet aan drank verslaafd raken.
  • Het was niet te vergelijken met stoppen met roken, want, ja ik was verslaafd aan de sigaretten . Dat maakt inderdaad een wezenlijk verschil.

Joepie, ik ben niet verslaafd

  • Gelukkig maar, het was fijn te ervaren dat ik gewoon verder kan zonder alcohol, moest ik voor mijn gezondheid gedwongen worden om te stoppen met drinken.
  • Ik mag dan ook concluderen dat ik een gewoontedrinker ben. Gewoon om in het wekend een streekbiertje te bestellen op café. Gewoon om iets met alcohol te aanvaarden als iemand me dat in het weekend voorsteld. En gewoon om wijn te bestellen op restaurant.
  • Daar wil ik in de toekomst wat verandering in brengen. Meer water drinken op restaurant, wijn ok, maar minder overvloedig. Terug koffie of iets alcoholvrij drinken op zaterdagnamiddag in de plaats van een duvel op een terrasje in de zomer.

Wat heeft het nu eigenlijk met mij gedaan?

  • Wel zoals ik hierboven al aangaf, is dat ik nu weet hoe het met mijn drankgewoonte staat. Ik ben erachter dat ik absoluut niet verslaaafd ben, maar een gewoontedrinker. En we zullen dat terugschroeven naar een  ” occasionele drinker” . Ik zal nu van het standpunt uitgaan, ” t is niet omdat het weekend is dat ik “moet ” alcohol drinken. Want het is niet de bedoeling om te gaan overcompenseren in het weekend.
  • Wat mijn gezondheid betreft. Ik had gehoopt op reslutaat. Maar eerlijk, ik voel geen verschil, ik heb er niet beter van geslapen. Voelde me niet fitter. Ik heb zelfs nog een fibro-opstoot gekregen verleden week. Ik heb ook een stevige migraine-aanval gehad, die ik wijt aan te veel stress.
  • Ik ben er wel van afgevallen! Hoeveel weet ik niet, maar mijn jeans die ik niet meer dicht kreeg kan nu terug dicht, zonder moeite eigenlijk. Onze weegschaal werkt niet meer. En misschien maar goed ook. Want als je op dieet bent en je valt niet af, ga je soms sneller opgeven.

conclusie?

  • Ik ben blij dat ik het eens gedaan heb. Zo weet ik waar ik sta.
  • Zal ik het nog eens opnieuw doen? Ik denk het niet. Ik ga wel zoals hier boven beschreven, wat minder snel alcohol consumeren. Mezelf eens afvragen als het echt een meerwaarde is om alcohol te drinken op dat moment.
  • Andere reden om het niet meer te doen is. Dat er al regeltjes genoeg zijn, dat ik al beperkt genoeg ben in mijn doen en laten door meneer F.
  • Omdat die actie zijn doel zal missen, want alleen mensen die bij voorbaat al weten dat zij een maand zonder alcohol kunnen zullen deelnemen. Degene die het echt nodig hebben om een maandje te stoppen, zullen wel duizend redenen hebben  om toch hun dagelijkse portie alcohol te nuttigen. Men zal hiermee niet de echte doelgroep bereiken, vrees ik. Als ik het nog eens doen, zal ik het niet koppelen aan één of andere actie, maar zal ik het gewoon voor mezelf doen.
  • Na een maand zonder sta ik niet te kwijlen naar een glas alcohol. Ik heb een fles champagne klaargelegd voor morgen , maar t is niet zo daar ik daar nu persé al zin in heb. Ik heb eigenlijk meer zin in het eten dat ik besteld heb. 😉
  • Voetbalkantines en stamcafés hebben  niet bepaald een kaart, waar deftige alternatievne op staan.
  • Restaurants bieden wel alternatieven, door alcoholvrije cocktails, ( die ik niet besteld heb) , alcoholvrij bier en  één keertje heb ik een glas alcoholvrije wijn besteld. Gelukkig was ik op mijn hoede, want ze zetten mij een gewoon glas wijn voor mijn neus. Waow, ik dacht, die ruikt wel heel erg lekker voor alcoholvrij te zijn. Ik heb daar eens mijn lippen tegen gestoken, en proefde direct dat dit niet ok was. Foei foei, want zo’n fouten mag je niet maken als je te maken hebt met mensen die ooit verslaafd waren aan alcohol , maar daar mee gestopt zijn.
  • Heb ik van dat glas wijn, een waowgevoel gekregen. Het was niet slecht, het was beter dan frisdrank, en het trok in de verte wel een beetje op wijn. Goed om daar één glas van te drinken, maar meer niet.
  • Wijn en bier is nu eenmaal beter van smaak met alcohol dan zonder. Mar alcohlvrije wijn is goed om eens af te wisselen
  • Een ander besluit, is dat als je wil afvallen  als je stopt met alcohol is dat je niet constant frisdrank drinkt, want dan helpt het uiteraard niet. In het weekend maakte ik wel eens een drankje met een tonic light of een agrum light. Maar dat zit dan weer vol andere brol. Maar het smaakte wel lekkerder dan een hele dag water.
  • En last but not least. Ik zou het moeilijker hebben met een maand zonder koffie dan een maand zonder alcohol. Ook hier moest ik opletten om niet constant koffie te drinken, en toch al zeker niet laat in de namiddag.

 

Aan iedereen die er nog aan moet beginnen, veel succes!

9 gedachtes over “Tournée minerale afgelopen.

  1. Ik ga het ook proberen maar ik ga nog een stapje verder. Per maand drink ik ongeveer tss de 60/100 pintjes dus dat zal wel even aanpassen worden. Maar ik ga ook stoppen met koeken eten en koffie drinken. Heb nu wortelen bij als snoepvervanger en water ipv koffie. Daarnaast ben ik al 3 weken aan het fitnessen en dat wil ik dus ook nog dagelijks doen. Ik heb nog nooit zo veel gewogen als nu, ruim 83kg en dat is de doorslag geweest om dit te proberen. Ik ben ook wel echt benieuwd wat dit met mijn lichaam gaat doen.

  2. Ons motto blijft: je gezond verstand gebruiken… hier ook (meestal) alleen in het weekend alcohol. Heb ik dat nodig? Neen, maar ik voel me geen slecht mens omdat ik graag een glas wijn drink!
    Ik heb de afgelopen maanden het gevoel dat we ons moeten verantwoorden en daar doe ik niet aan mee.
    Dus…proberen wij zo gezond mogelijk te leven, lekker te eten en met mate een lekker glas te drinken!
    Laat die champagne smaken morgen: een dikke proficiat!

  3. Ook van mij een welgemeende proficiat.
    Wij gingen eerst niet meedoen met die ‘hype’, maar hebben toch besloten het tenminste te proberen. Niet dat wij elke dag ladderzat onder de dekens kruipen, maar we worden op den duur ‘gewoontedrinkers’. Filmpje kijken = flesje wijn opentrekken en genieten.
    Verslaving is er gelukkig ook niet, want dat is pas een echt probleem…

    1. Wijn zijn ook zo’n bourgondiers. Wij hebben het tijdens die periode toch ook gezellig gemaakt. Ook dinertjes bij kaarslicht en mooie glazen op tafel. Daar hecht ik dan wel belang aan. Geen limonadeglazen met mega mindy op. 😉

  4. Ik verdraag alcohol niet goed meer, dus ik beperk het meestal tot 1 glas per week, heb ik dat echt nodig, nope, maar het kan me geweldig smaken. Koffie, dat zou inderdaad pas een uitdaging zijn :-), ben er momenteel niet klaar voor 🙂

Geef een reactie

