Alles heeft zijn tijd.

Alles heeft zijn tijd, en wat heeft de natuur dat goed geregeld! Jonge mensen krijgen kinderen, jonge mensen boordevol energie, die het nog aankunnen om s nachts uit hun bed te moeten om voor de kleine sprotjes te zorgen.

De sprotjes worden groter en wij worden ouder. Als onze energie afneemt, worden onze kinderen zelfstandigeren. Zo is er steeds evenwicht. En voor we het goed en wel beseffen, zijjn de sprotjes groot genoeg om op eigen benen te staan, net op het moment dat we terug verlangen naar rust, en het verlangen en liefde genoeg om los te laten.

En dan is het goed dat je weet dat je sprotjes goed op zijn pootjes zijn gevallen! En ja de mama’s en de papa’s zijn blij als iedereen een job heeft en weet, het komt goed.

2016 was hier een jaar van huizen kopen, en op eigen benen gaan staan. Mijn dochter was de eerste in de rij die een huisje kocht in Gent. Het is een huisje op haar maat, en ik geniet als ouder om te zien hoe ze van haar huisje een echte thuis aan het maken is. Zo  kan je net op de tijd, je sprotje nog meer loslaten.

Dan was mijn tweede sprot aan de beurt, die had eigenlijk al een huis, in Canada, maar het was zijn grote droom om op een groot domein te wonen, met een stuk bos erbij, en ook die kocht  een huisje op zijn droomlocatie. Het huisje zelf , daar is nog veel werk aan de winkel. Maar ik zie de evolutie, en een beetje met de keer gaat het vooruit. En vooral, ik zie vrolijke snoeten op de webcam als ze fier de vorderingen van het huisje tonen.

Ook de sprotjes van Wim hebben niet stilgezeten. De oudste sprot, studeerde af, vond een job en woont nu samen in het huisje dat ze samen met haar lief twee jaar geleden kocht. Ze zijn nog volop aan het renoveren, maar liefde overwint alles en ze genieten van het klussen en het samenzijn.

Ook de jongste spruit van Wim, deed een  gedurfde sprong in het duister door, al een huis te kopen vooraleer hij afgestudeerd is. Wat een verstandige zet is, aangezien de renten goedkoop zijn en een huis huren verloren geld is. Ok hij zal binnenkort de deur uitfladderen, eens zijn huis opgelapt en ingericht is.

En dan dacht ons Chrissebie, dat ze het helemaal voor elkaar had, en dacht , nu ga ik lekker van de rust genieten. Maar ik had één ding volledig over het hoofd gezien, namelijk, de zorg voor de ouders. Ik heb daar eigenlijk nooit bij stilgestaan, tot op het moment dat de problemen met mijn ma begonnen.

Mijn schoonvader en schoonmoeder kunnen zich eigenlijk nog goed beredderen. Maar ik heb dat zo onderschat, het zorgen voor mijn moeder. IK ga elke maandag om vanalles te regelen voor heel de week, betalingen, boodschappen, lijstjes maken en haar huis vol post-its hangen met allerlei boodschappen. Maar het is zo frustrerend dat er nog zo veel fout loopt ondanks mijn telefoontjes, mijn weekplanning, het opmaken van een menu.

Eerlijk het is een ramp aan het worden, en het voelt een beetje alsof de vloer onder mijn voeten aan het wegschuiven is.

En dan mogen we blij zijn dat onze kinderen op eigen benen staan, en het scheelt een pak, als we weten dat ze een job hebben, een woonst , en gelukkig zijn, het maakt het ons veel gemakkelijker om hem los te laten.

Zo zie je maar dat moeder natuur het toch allemaal goed geregeld heeft en dat alles op zijn tijd komt.

 

 

 

 

8 gedachtes over “Alles heeft zijn tijd.

  1. Lastig van je ma , kweet het ! Keb er ook voor gestaan metmijn pa !!! Maar blijven zoeken noar oplossingen en als het echt niet meer gaat , zijn er nog altijd de rusthuizen !!!
    Mijn zus en ik zijn er ook doorgemoeten , en ook es geweend en lastig gehad , maar kzou willen dat ik het vandaag nog kon doen , want tis moar als ze er niet meer zijn , dat je weet wa da je mist …

  2. Christa , ook ik maakte het de laatste jaren mee, de zorg voor mijn moeder,
    en zo zijn we altijd maar aan het zorgen voor …ook staan onze kinderen ondertussen op eigen benen.
    Nu mijn moeder in een rusthuis is, vind ik het confronterend, en denk ik veel aan mijn oude dag , als die er mag komen, hoe zal het dan zijn ???

    Maak gebruik van familiehulp en thuisverpleging zoveel je kan . En veel sterkte !

  3. Nu je dat zo schrijft, is dat inderdaad goed geregeld ja. Niet vergeten dat tot enkele eeuwen geleden, allez misschien zelfs maar een eeuw, mensen doorgaans niet zo heel erg oud werden en je ouders opvangen dus helemaal niet nodig was… Enfin. Vandaar dat er rusthuizen zijn uitgevonden – rust voor de ouders én hun kinderen die de zorg niet meer alleen moeten dragen – en zorgverleners. Het is een grote stap om te zetten maar ik hoop dat 2017 voor jou de oplossing en de rust brengen die je nodig hebt!

Geef een reactie

