Beste , lieve, geachte,  oeps , neen, gewoon

Maggie,

Ik hoorde het al een tijdje rommelen, je had “de” oplossing gevonden in het begrotingstekort! Slimme Maggie, ja , je bent ook niet voor niets “dokter” En je zal het geweten hebben. Chronische ziekten zijn moeilijk op te sporen. Dus bedacht je, laten we alle chronisch zieken, ( waarvan niet te bewijzen valt dat ze effectief “ziek “zij ) eens terug aan het werk zetten. Je voegde de daad bij het woord. Schakelde wat artsen in, die waarschijnlijk anders niet aan de bak komen, geen werk vinden, of wie weet heel incompetent zijn. Maar soit Maggie, ik mocht als één van de eersten genieten van je nieuwe “plan, ” en inderdaad. Ik werd zonder pardon van de ziekenkas gesmeten, ondanks drie brieven van verschillende artsen die me onbekwaam vonden om het werk te hervatten. Ik werd niet eens onderzocht door die fijne dokter van jou!  Het enige waar ze heel goed in was, was mij vernederen tot op het bot! Ik werd voor een luiaard versleten en een plantrekker, hoewel ze het fijner kon verwoorden dan wat ik hier nu neerpen. Maar het miste zijn doel niet. Ik begon hevig te shaken, spasmofilie, weet je nog?? A ja neen, jij kent dat woord niet, was ik even vergeten! Fibromalgie, ook al niet van gehoord zeker?? Wel lieve Maggie , dat zijn helse pijnen alsof ze met messen in uw lijf zitten te hakken, dat is s nachts liggen krijsen van de pijn en dat is na een dagje van leute en plezier, een hele dag in de zetel  zitten, liggen om te recupereren.

Nu soit, ik heb me er al bij neergelegd, ben als een zot op het grote internet op zoek gegaan naar een job. Ik had er hoofdpijn van zondag, meer dan 1600 jobs bekeken. Want euh, schoonmaken, dat lukt niet meer. Keuken ook al niet! Ik ben er ook voor afgekeurd door de arbeidsgeneesheer. Want uw adviseurke en de arbeidsgeneesheer zijn het helemaal niet eens met elkaar. Maar dat zal u allemaal worst wezen zeker, hé Maggie!

En nu zit ik hier in niemandsland! Niet ziek genoeg  ( volgens uw trouwe werkkracht ) en volgens de arbeidgeneesheer te ziek om mijn huidig werk te doen. En oh  Maggietje, ik zweer op mijn eerste communiezieltje, dat ik inderdaad niet in staat ben om mijn huidig werk te doen. Je moest me hier af en toe eens bezig zien thuis. Kuisen, o ja, dat kan ik, af en toe ja! En om dan nog maar te zwijgen over mijn tempo! Ik doe er een hele voormiddag over om in stukskes en brokskes de living , gang en wc wat proper te krijgen. Nu soit, ik wil daar eigenlijk niet veel woorden aan vuil maken Maggie, want je hebt het momenteel veel te druk om te kijken hoe je nog kan besparen in de medische sector!

Nu soit Maggie, ik ben niet de persoon die rap uit mijn lood ben geslagen of bij de pakken blijft zitten. Ik gun het je ook niet om ook maar één onnozele traan voor jou of Madam de adviseur te laten.

Maar nu Maggie, slim als je bent zal je wel een oplossing hebben  voor wat ik nu als job moet gaan doen!Tja, ik heb een kookdiploma, ok, koken voor mijn gezin dat lukt nog wel! Maar o wee, zet me niet in een restaurant of een grootkeuken, want ik kan die zware pannen, niet eens meer opheffen. Ik ben ook niet meer de sprinkhaan van vroeger, die gezwind kookte voor 100 man op mijn eentje! Ik ben een schildpad geworden Maggie, nu, het zijn blijkbaar niet allemaal fibropatienten die schildpadden geworden zijn. Aheum, ik wil niet onbeschoft zijn, maar zo’n rappe zie jij er zelf niet uit hoor! Uitleggen ja, daar ben je goed in. Nu soit, we wijken af!

Ja, 1600 jobs! “Verkoopster ” zei uw adviseur! O ja, ik kan verkopen, want ik kan het goed uitleggen. Maar dan moet je eens gaan kijken wat de verwachtingen zijn bij de verkoopjobs! Rekken aanvullen, schoonmaken van de winkelruimte, kassa ….

Daar zeg je nog zoiets, kassa ….. doodsbang ben ik daarvoor. Ik zou helemaal flippen moest je mij aan de kassa zetten. Mijn adhd kan dat niet aan. Was het woord verstrooid niet uitgevonden, ik had het zelf uitgevonden! Ik kan het niet maken, fouten te maken , ik zweer u Maggie, na een week lig ik gegarandeerd buiten, maar ik gok dat ik al mag gaan na een dag op proef!

Administratie dan maar, lap, ik kan nog niet eens een foutloze blog schrijven. En ik ben een kieken met de computer, vraag het maar aan mijn  ventje, ik kan nog niet eens foto op de pc zetten met het kabeltje van het fototoestel.

Ah ja, en adviseur had nog zo’n schitterend voorstel! Ik citeer! ” Zoals jij het kan uitleggen, zie ik je gerust aan het onthaal van een hotel zitten! ” Sorry Maggie, maar die keer schoot ik spontaan in de lach, want wees nou eens eerlijk, ik was op dat moment gelukkig niet zo dik als u, ( bespaar me daarvan ) maar toch dik genoeg om niet meer als uithangbord te dienen als “hostess” in een hotel. Want wees nu eens eerlijk Maggie, welke werknemer zou iemand in dienst nemen, die honderd kilo weegt, ( gelukkig is het ondertussen heel wat minder ), iemand die “eigen-kweek” engels spreekt, niets van hedendaagse computerprogramma’s kent. En bovendien 55 jaar is. Ja ze zullen me zien komen, in de rij tussen jonge knappe meiden vers van t school, met een frisse uitstraling, stralend witte tanden, een lijntje om u tegen te zeggen, enfin Maggie, ik ben er zeker van dat u het wel begrijpt!

Nu ja kijk Maggie, misschien heb jij wel de geknipte job voor mij. Ik kom met veel plezier solliciteren. Misschien kan ik kantoorstoelen of zetels uittesten of zoiets.

Ik kijk vol spanning uit naar een antwoord op al mijn vragen.

Hoogachtend

Chrissebie

 

14 gedachtes over “

  1. Ongelooflijk, wat een bureaucratie! Dat deze schandalige dingen nog gebeuren met mensen zoals jij. Ik snap het niet!! hoe kunnen dokters het nu oneens zijn met elkaar.

    Ik wens je heel veel moed want ik kan me voorstellen dat je hier niet blij mee bent.

  2. Als meer gerichte controles zouden gebeuren, kan een veel betere lijn getrokken naar welk statuut mensen moeten worden gestuurd. Nu worden mensen kriskras van ziekte naar werkloosheid (tot helaas OCMW) gestuurd

  3. Wat ontzettend erg voor je, en voor alle anderen die door deze blinde besparing worden getroffen. Ik wens dat ze eens effectief in de schoenen van mensen zoals jij en véle anderen zouden staan!!!

  4. Knap geschreven! En zo herkenbaar (spijtig genoeg).
    Ik was gelukkig niet op de ziekenkas, maar wel werkloos.
    Op deze leeftijd krijg je zelf niets eens respons op je sollicitaties 😦

  5. Piep hey meid…
    Als eerste zou ik je willen zeggen “stuur dit schitterend geschreven stuk”. Naar mevrouw Maggie haar kabinet.. gewoon doen!!
    Wat heb je te verliezen??
    Ik vind dit zo rot voor je en zoveel anderen..

    Ik heb ook (na een redelijke zomer). Mijn emmer herfst over mijn fibrolijf gekregen.. zal bij jou niet anders zijn..
    De vergeetachtigheid viert ook hoogtij..

    Meid.. versta dat je niet wil vechten.. maar dit geeft zoveel spanning en stress dat ik me jan voorstellen dat het je leven op zijn kop zet..

    Blijf je volgen..
    Knuf Mieke

  6. Zeker ook naar Maggie sturen! ‘Gezonde’ mensen snappen niet wat anderen doormaken… dat besef je pas als je zelf sukkelt. Ik hoop echt dat je iets vindt dat bij je past, maar ik kan ook niet zo direct iets bedenken, elke job vereist wel bepaalde kennis en als het dat niet is, fysieke inspanning! Ben zelf hotelreceptioniste geweest en dat is echt niet heel de dag op een stoeltje zitten vrees k… maar ook mee koffies ronddragen, een bed verhuizen, continu rechtstaan om mensen in te checken… Ja zo’n adviseur zal het allemaal eens rap zeggen se!!!

  7. Ik weet hier niet goed wat gezegd. Het heeft me diep geraakt, verpinkte zelfs een traan door jouw getuigenis hier. Mensen zoals jij moet men met rust laten, En elders de tekortkomingen gaan zoeken. Zo erg vind ik dit. Punt.

Geef een reactie

