1 kaarsje uitblazen

Dinsdag mag ik een kaarsje uitblazen! Neen, ik ben niet jarig! Ik ben dan precies een jaar geleden begonnen met Paleo! Wat eerst bedoeld was als een experiment van vier weken, “proberen om te zien of anders eten iets met mijn lijf deed “, is uitgegroeid naar een nieuwe levensstijl die ik levenslang wil blijven volgen.

Waarom? Wel omdat mijn leven er ongelooflijk door veranderd is. Ik heb fibromyalgie en dat is ongeneesbaar. Is nog steeds waar! Maar, ik ben van de scherpe pijnen verlost! Ik heb tonnen energie en mijn levenskwaliteit is er gigantisch door verbeterd! En ik weet dat het komt door anders te eten. Ik heb het in dat jaar vaak uitgetest door op reis te gaan en een week mijn voeten aan Paleo te vegen. Na een week was ik terug naar af, de symptomen kwamen terug.

Uit werken gaan zou mij nog steeds niet lukken, maar ik doe vrijwilligerswerk en dat maakt me heel gelukkig. Dat motiveert me om door te zetten met mijn levensstijl.

Ik beklaag mezelf niet dat ik geen brood meer mag eten, geen pasta, geen taartjes, geen ijsjes , snoep en kaas. Ik weet dat ik er beter van word van die dingen niet te eten. En in het weekend mag ik een paar jokers inzetten, waar ik eens kan kiezen voor iets wat ik normaal niet eet. Vandaag waren dat frietjes. Zo om de twee maand doen we ons tegoed aan frietjes van het frituur. Het heeft goed gesmaakt maar nu voel ik me belabberd, maar dat nemen we er dan eens bij.

Veel lotgenoten hebben heel veel interesse als ik vertel dat ik heel erg verbeterd ben bij vroeger. Dan volgt al snel de vraag wat ik daarvoor doe. Maar meestal krijg ik reacties als , maar ik eet zo graag s morgens mijn boterhammeke, of ik eet zo graag tomaten, ik kan daar niet zonder. Of ze hebben excuses als , ik ben alleenstaande en kan niet elke week al die groenten en fruit gaan halen, heb geen energie om te koken……..

Ja ik kan erin komen dat mensen die er slecht aan toe zijn moeite hebben om te koken. Het vraagt inderdaad een grote inspanning om alles vers te maken,maar het is het meer dan waard. En hoe langer je het doet, hoe beter je wordt en hoe makkelijker het koken lukt.

Maar het is een knop omdraaien . Je kan het ook niet half en half doen, door maar één keer brood te eten per dag in plaats van twee keer, dat werkt niet! Sommigen eten inderdaad fruit s morgens , eten verse groenten en steken veel werk in het koken. Maar het is zo belangrijk om het goed te doen. En vaak haken ze te snel af, jammer. Dan heb je de negatievelingen, die het niet eens willen proberen en mij een leugenaar vinden, maar daar lig ik niet meer wakker van. Ik weet wat het met me doet!

Wat ik ook vaak te horen krijg is dat paleo een sekte is en daar heb ik hartelijk mee moeten lachen. Want je kan je inderdaad laten begeleiden, sommige mensen hebben daar nood aan. Maar ik heb nog geen euro uitgegeven aan begeleiding. Ik ben daar redelijk principieel in. In Afrika zijn de mensen mager van de honger, ik vind het absurd dat wij hier geld gaan uitgeven om mager te worden. Kan een vreemde kronkel van mij zijn, maar uit respect voor alle mensen in de wereld die honger lijden wil ik daar geen geld aan uitgeven. Het enige wat ik mezelf cadeau heb gedaan is een kookboek, waar ik vaak eens in blader om inspiratie op te doen.

Wat doe ik als ik op restaurant ga of als ik uitgenodigd ben? Wel dan bekijk ik het gerecht, eet eerst wat ik mag eten en meestal heb ik al geen honger meer eens ik de groeten en het vlees heb opgegeten. Hebben mensen voor mij speciaal taart gekocht, wel dan ga ik die opeten. Ik doe daar niet moeilijk over. Maar het gebeurt gelukkig zelden, meestal kan ik wel vooraf zeggen geen taart voor mij te voorzien.

En als ik eens goesting heb ik buiten te lijntjes te kleuren dan doe ik dat goed en met kwaliteitsprodukten. Als ik er eens voor kies om kaas te eten in het weekend, durf ik naar de winkel te gaan om 1 stuk kaas omdat ik daarmee voldoende heb.

In het laatste jaar heb ik niet eens een heel brood op, misschien 8 keer frietjes gegeten, 8 stukjes taart gegeten, 6 keer tomaat gegeten in soep op saus.

Alcohol wordt beperkt tot het weekend en koffie , tja die drink ik toch nog steeds dagelijks. De reden daarvoor ( al weet ik dat dit een excuus is ) dat ik geen thee lust zonder suiker.En geen zin heb om synthetische zoetjes te gebruiken.

Ik moet alleen opletten bij het verbruik van eieren. Ik heb aan de lijve ondervonden dat ik eiergerechten s morgens moet mijden . Ze zijn te belastend voor mijn lever , ik kies dus alleen in het weekend eens voor een eiergerecht. Ik hou het dus bij fruit als het ontbijt en dat bevalt me prima.

In elk geval, ik hoop dat ik nooit de moed verlies om hiermee door te gaan, want ik wil van zijn levens niet meer terug naar de hel waar ik uitkom. Want fibromyalgie, lieve mensen dat is geen kattenpis hoor. Want veel mensen leven met helse pijnen. En ik denk niet graag meer terug aan de nachten waar ik lag te kermen van het zeer in de benen. Zo’ n nachten waarvan je s morgens geradbraakt op staat en met moeite energie vindt om te koken. Neen dank u, been there, done that!

 

 

 

10 gedachtes over “1 kaarsje uitblazen

  1. Ik vind dit echt fantastisch om te lezen. Gezond eten is zo bepalend voor je levenskwaliteit! Ik vind het vreselijk om andere mensen slecht te zien eten, en dan achteraf komen klagen dat ze zich slecht voelen… Nu zelf ben ik de voorbije twee weken ook allesbehalve goed bezig geweest, soms steekt al dat koken mij zo tegen! Vooral de suiker blijft een heel erg moeilijk iets om vanaf te blijven 🙂 Ik denk dat het voor veel mensen idd moeilijk is om af te stappen van hun gewoontes en bv geen brood meer te gaan eten. Ik at dat vroeger ook keigraag maar nu mis ik dat totaal niet!

  2. Ik merk zelf dat naarmate het positieve effect groter wordt het gemak waarmee ik het volhoudd dat ook wordt.
    Goed bezig meisje..! Kwaliteit van leven is zo veel belangrijker dan een taartje bij de koffie.

  3. ik ben ontzettend blij voor jou dat paleo je verlost heeft van de meeste pijn, Christa!
    Je moet ook de wilskracht hebben om vol te houden, en dat heb je blijkbaar. Bravo!

  4. Proficiat Christa, voor je doorzettingsvermogen, maar ook voor je creatie met groeten en fruit, en wat ze ook zeggen, ik kende je ervoor, en nu na dat jaar .
    En ja ik zie een slanke dame , die zich goed voelt !

  5. Ook ik heb er baat bij om geen suiker en snelle koolhydraten meer te eten. Je doet iets of je doet iets niet. Half-half werkt niet, hè? En als je weet waar je het voor doet, houd je het vanzelf lang vol.
    Proficiat met je gezonde instelling!

  6. Super goed hoor, gefeliciteerd! Heel inspirerend ook, dat doorzettingsvermogen van jou. Maar je ziet er ook echt resultaat in, en dat is heel belangrijk.

Geef een reactie

