Van helpen word je high!

Dat is de titel van een artikel uit de knack waarin staat dat we van helpen gelukkig worden. Er staat letterlijk  ” ons altruïsme is altijd egoïstisch omdat het ons helpt te overleven ” .

Wel, ik met het daarmee eens. Eerst eens vertellen dat ik momenteel heel veel vrijwilligerswerk doe! Ik heb eindelijk iets gevonden wat me helemaal ligt! En dat is gaan oppassen bij zieke of behoeftige mensen, of kinderen met een kleine of grote beperking.

Sinds november ben ik ingeschreven bij het cm om oppaswerk te doen en ik doe het heel graag. Ik kan mijn talent, vrolijk tetteren hier eindelijk eens goed bij benutten. En ik kan het zelf doen als mijn lijf een beetje tegenspartelt. Ik voel me een beetje een entertainer, heel kleinschalig dan, meestal maar met één toeschouwer. Maar ik doe het enorm graag en eerlijk, ik word er gelukkig van. Veel gelukkiger dan moest ik thuis elke week de grote schoonmaak doen. En ja, ik geef toe, ik doe het voor mezelf, omdat ik dit nodig heb om gelukkig te zijn. Dus je kan me eigenlijk een egoïst noemen die goed wil doen omdat me dit een goed gevoel geeft. Ik vind het immers belangrijk om iets te betekenen in de maatschappij. En het flatteert me dat ik daardoor belangrijk ben. Ik ben de dame die een kaartje komt leggen in de namiddag om de saaie dagen te doorbreken.  Of ik kom een spelletje spelen, een potje koffie drinken. Ik ben er gewoon.

Maar het is een win win situatie, ik word er blij van , maar ook mijn mensjes worden er vrolijk van. Dit brengt me zoveel meer voldoening of alle jobs die ik vroeger heb gedaan. Ik ben er ook zoveel beter in , dan in poetsen, wat mijn laatste job vooral inhield.

Uiteraard moet ik waakzaam blijven dat ik niet in overdrive ga en al mijn grenzen weer voorbij steek. Maar het zorgt er wel voor dat ik  mijn dagen beter ga indelen. Mijn huishouden doe ik sneller, is daardoor minder een sleur van een hele dag. Want neen, ik ben geen geboren huisvrouw. Ik mag dan nog zo graag koken en ik heb graag dat het huis op orde is. Er wordt wekelijks gekuist, maar ik zou het gevoel hebben vacuüm getrokken te worden als ik als een neuroot elke dag opnieuw mijn huis omtover tot een toonzaal van een meubelwinkel. Er moeten geen schoenen rondslingeren, geen jassen aan de stoelen hangen, maar ik vind het niet erg als er wat reclamefolders op de salontafel liggen, mijn tekengerief al eens op tafel blijft liggen of dat de was eens een halve dag op tafel blijft liggen. En op de kast liggen wel eens documenten die nog geklasseerd moeten worden. Maar op vrijdag moet het allemaal spic en span zijn zoals Nancy het uit thuis zo mooi kan zeggen.

Maar laat mij maar mijn namiddagen passeren bij mensen die daar nood aan hebben. Het maakt van mij een vrolijk , gelukkig en tevreden mens.

 

12 gedachtes over “Van helpen word je high!

  1. Das zoals die aflevering van “friends” waarin Joey Phoebe uitdaagt om een onzelfzuchtige goede daad te verrichten. 😀 Wat jij doet is uiteraard prachtig! Ik kan me voorstellen dat veel mensen daar deugd van hebben!

  2. Ik vind dat dus allesbehalve egoïstisch he, net omdat helpen u zo blij maakt, zegt dat heel veel over de persoon die jij bent! Een fantastisch mens, dus 😉

Geef een reactie

