loslaten

Het loslaten van mijn kinderen is al jaren aan de gang. Dat ging met vallen en opstaan! Veel traantjes eerst omdat dochterlief bij een verslaafde punker ging wonen. En weten dat ze eerst keihard tegen de muur moest aanbotsen om dat zelf te realiseren. En ik heb gewacht op dat moment en dat kwam vier maand later. Maar mijn huisje stond nog steeds open voor haar. Lang heeft ze niet thuis gewoond want een paar weken was ze verliefd en nog voor ze een jaar verkering hadden woonden ze samen in Gent. Maar ook dat sprookje bleef niet duren. Deze keer had ook ik hartzeer want ik had die jongen echt in mijn hart gesloten. Maar bon, mijn dochter was niet meer gelukkig, de ideale schoonzoon had haar bedrogen en uiteraard kon ik haar standpunt goed begrijpen.

Daarna vertrok ze voor 6 maand naar Engeland. Ondertussen was haar broer, mijn zoon bij haar ingetrokken en toen vloeiden er hier opnieuw traantjes bij het verwerken van mijn lege nest syndroom.

Er werd verhuisd en nog eens verhuisd, nog eens samengewoond  en nog eens uit elkaar gegaan . Ondertussen is dochterlief 30 jaar, heeft veel geleerd, heeft dure leerscholen betaald zoals wij dat in West-Vlaanderen zo mooi kunnen uitdrukken.

De droom om naar Engeland te gaan wonen definitief deze keer kwam nog eens uit de kast. Maar na wikken en wegen toch terug opgeborgen.

Toen onlangs haar plafond naar beneden kwam en de huisbaas niet zo happig leek om dat te herstellen heb ik samen met haar de optie bekeken om een huisje te kopen in de plaats van te huren. Want ze wil daar weg en eerlijk, een huis huren met een koertje of tuintje voor haar hond is in Gent heel duur.

Er werd naar de bank gegaan om te berekenen hoeveel er maximum aan een huis mag besteed werden en na twee weken had ze een betaalbaar huisje gevonden, klein, maar meer moet dat niet zijn als alleenstaande. Een tuintje dat opgelapt moet worden en waarschijnlijk wordt er ook centrale verwarming geplaatst.

Dat is het plan alvast. Maar deze namiddag gaat de mama mee om de compromis te tekenen en alles eens goed na te lezen, want je weet nooit dat er ergens een addertje onder het gras zit.

Er zit een recht op voorkoop op wat betekend dat de waterwegen en zeehaven de koop voor haar neus nog kunnen wegkapen. Maar ik denk niet dat ze daar gebruik van zullen maken aangezien het huis niet gelegen is bij een waterloop noch aan de haven.

Hopelijk vind ik straks nog de tijd om samen met haar te klinken op het nieuwe huisje en heel hard te duimen dat ze nooit geen spijt krijgt van deze aankoop.

 

11 gedachtes over “loslaten

Geef een reactie

