De Thomas Pannenkoekchallenge

Toen ik bij ons Pannenkoekje zijn voorlaatste blogpost las, kon ik hem wel op mijn blote knieën bedanken om de inpiratie die hij me gaf om af en toe te bloggen rond een reisfoto. Want ik zit inderdaad met een serieuse blogdip en een zekere geremdheid rond bepaalde onderwerpen waar ik wel zou over willen schrijven, maar het uiteindelijk dan toch niet doe. Maar soit, we zien wel hoe het bloggen wordt in 2016. Ik ben in ieder geval heel veel met andere dingen bezig dan bloggen, en ik geniet daar schaamteloos van.

Maar soit, we steken direct van wal met de eerste foto.

phuket 039

We bevinden ons in Phuket op de Panwa Boulevard aan een kleine inham van de duizend inhammen dat Phuket rijk is. We logeren op een goeie vijf minuten wandelen, in een 5 sterren hotel, met alles erop en eraan. Maar we nemen alleen het ontbijt in het hotel. Niet dat we geen honger hebben overdag of s avonds. Neen, daar niet van , de maagjes moeten ook gevuld worden.

Hoe idyllisch het aan het hotel is, met wuivende palmen, een infinity pool, we gaan er niet eten. Waarom niet, vraagt u zich vast af.

Wel er is zoveel armoede in Thailand, we kwamen er vaak voorbij sloppenwijken, waar ook mensen wonen, je ziet er naakte kinderen lopen, en schichtige vrouwen die zich snel verstoppen als ze toeristen in het vizier krijgen. En ik beken dat ik het daar moeilijk mee had . Ik schaamde me bijna dat wij in een mooi stenen huis wonen, geen kou en geen armoede kennen, elke dag eten op de plank. Mens wat mogen we ons gelukkig achten.

En zo beslisten we om gedurende onze reis de plaatselijke bevolking zo veel mogelijk te steunen  omdat we nu eenmaal niet iedereen kunnen redden en geen sinterklaas kunnen spelen voor iedereen.

Toen we over de boulevard wandelden en we dit kaampje zagen waar ze “pad thai ” een traditioneel gerecht verkochten, besloten we om hier iets te eten te bestellen.

Alleen de man van het kraampje begreep een klein beetje engels, maar als je met je 2 vingers toont en dan “pad thai ” daar bij zegt, was het genoeg om 2 paar rijen tanden te zien verschijnen achter een welgemeende glimlach. Mijn hart maakte daarbij een huppeltje!

En ik hoor jullie zeggen, amai riskeren jullie dat met de beperkte hygiene en zo. Wel ik moet zeggen dat alle ingredienten netjes in de frigobox zaten, de wokpan werd zorgvuldig gespoeld.

Het was heel lekker, we zetten ons op de dijk tussen de plaatselijke bevolking. En ik voelde me intens gelukkig en kijk eens naar het dametje op de foto, ze was ook heel blij en heeft ons uitvoerig bedankt. En het is niet bij die ene keer gebleven. 😉

10 gedachtes over “De Thomas Pannenkoekchallenge

  1. Blij dat je meedoet 🙂 !
    En wàt een mooi invulling van de challenge. Thailand hebben we twaalf jaar geleden bezocht, en het is ons zo bevallen dat we er over twee maand weer zitten. Eten van straatkraampjes was iets dat ons enorm werd afgeraden. Ten onrechte, blijkt nu.

    1. Je moet niet altijd geloven wat de gidsen zeggen. Ik lette er wel op dat hun eten in een frigobox zat. Wij kochten ook veel fruit en zo aan kraampjes , of iets zoets voor de namiddag. En overal waar we gingen eten gaven we een fooi, zo had ik toch het gevoel een beetje bij te dragen aan de armoede 😉

  2. Wat goed en leuk dat jullie dat zo gedaan hebben! Iets goeds gedaan voor een ander én zelf er ook een goed gevoel aan overhouden 😀 Ikzelf heb veel gereisd, met de backpack, en zocht áltijd juiste restaurants en hotels uit. Heb heel vaak in hostelletjes gerund door een gezin geslapen en gegeten op de markt op kleine tentjes. Zo gaat het reisgeld naar de juiste personen. En ja de hygiene is natuurlijk een puntje, maarja je bent er nu eenmaal. Ik eet in Colombia ook vaak van tentjes op straat, zelfs fruit. In warmere gebieden kijk ik wel iets meer uit. Maar sowieso is mijn lichaam nog steeds niet aan de virussen en bacteriën gewend dus heb toch wel last van mijn darmen haha. Ben benieuwd naar je volgende foto!

  3. Oh, ik ben zo’n muts die niet eet wat de boerin niet kent 😉 Maar het verhaal achter je foto vind ik mooi!
    Fijn weekend en liefs

  4. Da’s echt schoon van jullie; ik geef ook de voorkeur van buiten een hotel te eten, zo kom je nog eens wat tegen, maar over de hygiëne zou ik me hier ook zorgen maken, ik heb al zo’n zwakke darmen, dat ik niet weet of ik het zou durven riskeren 🙂

Geef een reactie

