De markt in Brussel.

Het was lang geleden dat we nog over de markt aan het Zuid-station gelopen hadden in Brussel. We kuieren er graag rond, voelen ons er eigenlijk een beetje op reis. Je kan er echt wel koopjes doen, als je uiteraard houdt van hetgene er verkocht wordt. Zo wou ik wel een warm en decoratief winterdeken kopen om in de winter als sprei over ons donsdeken te leggen. We gingen er nog eens over nadenken en we wilden het vooral niet meezeulen al die tijd. Maar tegen dat we besloten om ons deken te gaan zoeken, waren de standhouders aan het opkramen en vonden we het standje niet meer terug. Jammer want 23 euro is spotgoedkoop voor wat het was. Het zal voor de volgende keer zijn.

We hebben wel een shoppingtrolly vol fruit meegebracht, mango’s, druiven, meloen, ook avocado’s, lekkere olijven en gedroogde vijgen zonder extra suiker en zonder sulfiet.

Ik ben ook even in één van de winkeltjes binnengesprongen waar ze allerlei uitheemse voeding verkopen en kocht daar tapiocabloem die ik nodig heb in mijn paleorecepten.

We kochten er ook een reistas met wieltjes. Het ziet eruit als een grote handtas, en er kan heel wat in. Die zal ik goed kunnen gebruiken om naar Canada te gaan met mijn lading chocolade, doopsuiker, speculoos, babykledij en kerstcadeau’s. Want we gaan er kerst vieren, in november weliswaar! UIt respect voor 11 november , wapenstiltand, rememberanceday, worden de huizen nog niet versierd . Maar na 11 november wordt er naar hartelust versierd, met kerstbomen gesleurd en liggen de winkels vol met kerstdelicatessen.

Vlakbij het marktplein in Brussel vind je ook kleine Spaanse restaurants, tapasbar. We hadden wel een kleine honger en een zin in een glas wijn en ik watertande bij het zien van de kaart met tapasgerechten.

Ik koos voor calamaris à la romana, 10 €, niet echt goedkoop voor een tapasje. Maar het zal het waard zijn, dacht ik!

Maar groot was mijn ontgoocheling toen ik mijn bordje kreeg. Ik kreeg gewoon calamari fritti uit een zak die je even goed in de aldi kan kopen!

Moest ik hiervoor mijn bonus inzetten! Mijn bonus is een imaginair bonnetje die ik elk weekend mag inzetten om eens iets te eten wat niet paleo is.

Ik werd hier ongelooflijk pissed van! Zo kan ik het ook! Naar de aldi, frituurpan opzetten en hup, bakken die handel! Neeeeeeeeeen, dat is geen calamari Romana, waar je zelf de rauwe inktvisringen in bloem met kruiden draait , daarna in melk en ze dan zo frituurt. Ik werd hier eigenlijk schandalig opgelicht en ik kan er niet tegen  als mijn eten tegenvalt als we ergens gaan uiteten omdat op restaurant gaan ook wel duur is. Ik wil dan ook waar voor mijn geld.

En toen de ober vroeg of we lekker gegeten hebben , heb ik hem ook mijn ontgoocheling uitgelegd, hij kon het alleen maar be-amen, maar daar was ik niet vet mee! 34 euro voor een halve liter huiswijn, een bord serranoham, drie stukjes stukbrood en twaalf rubberen gefrituurde ringetjes. Ik voelde me hier echt bedrogen.

Maar bon, we kunnen er niet blijven over sakkeren en ik probeerde er niet meer aan te denken, wat me eigenlijk niet echt lukte!

Omdat ik eigenlijk nog scheel was van de honger at ik op de groentenmarkt een heerlijke Turkse pannekoek met zachte kaas en honing. 2.5 €, superlekker, en hier kon ik tenminste mijn honger mee stillen.

Ik heb alweer een les geleerd! Maar heb die duur betaald. Ik was wel blij met mijn kar vol groentjes en fruit. We wandelden nog wat rond in het Zuid-station terwijl we op onze trein wachtten en al bij al was het een leuke zondag! Aja en ik kocht nog sokken, twaalf paar voor 5 euro. En uit ervaring weet ik dat dit goeie sokjes zijn, ik kocht er ooit 4 jaar geleden en ze beginnen nu pas te verslijten . Laat die sokjes mijn dag goedmaken!

10 gedachtes over “De markt in Brussel.

  1. Erg hé, dat is de reden waarom we uit eten zoveel mogelijk proberen te mijden of we moeten echt weten dat het kwaliteit is en liefst nog iets wat ik zelf niet kan klaarmaken,…..gelukkig was het een fijn dagje maakt ook veel goed 🙂

      1. Je kan spijtig genoeg ook niet altijd vertrouwen op die reviews.
        Want zo kwamen we eens toe in een restaurant, dat hele goeie reviews had, doch ondertussen was het restaurant van eigenaar veranderd en kregen wij.. (lach niet!) een ijsje op een stokje op een bordje geserveerd. Grrrrr…

  2. Had maar als eerste de reistrolley gekocht, dan had je daar mooi de begerenswaardige deken in kunnen stoppen ;-0
    Treurig om zo besodemieterd te worden in een restaurant. Een ander woord heb ik er niet voor…
    Lieve groet

  3. in Brussel, mijn geboortestad nota bene, is het al een hele tijd geleden dat ik er was! De goeie eetadresjes moet je weten te vinden denk ik. Vooral in de Beenhouwersstraat en omgeving kan het wel eens tegenvallen. Jammer!

  4. Wat jammer van die tapas zeg!! Ge kunt dat op voorhand natuurlijk niet weten hé. Ik heb ook een hekel aan op restaurant gaan, en dan iets cheap ass voorgeschoteld krijgen dat ge even goed thuis kunt klaarmaken. Vandaar dat wij tegenwoordig ook zelden uit eten gaan of het moet in een keigoed (en dus jammer genoeg meestal ook duurder) restaurant zijn. Snob? Nee we krijgen gewoon graag waar voor ons geld 🙂 🙂

Geef een reactie

