Chocolade

Onlangs kreeg ik een doosje “leonidas-pralines” cadeau. Ik besloot om er elke dag eentje te eten met mijn namiddagkoffie, een klein beetje afwijken van mijn paleo levenswijze kan geen kwaad. Enfin dat is wat ik me zelf in elk geval wijsmaak!

MMM, lekker, dit wordt vechten voor de dikke witte praline met de noot erin. Manon heet die praline officieel. Groot was dan ook mijn ontgoocheling toen ik het doosje openmaakte dat die praline niet meer is wat ze vroeger was. Vroeger was dit een mooie dikke praline met een vulling van een beetje praliné en mokkaroom. Daarbovenop een hazelnoot en dan overgoten met witte chocolade.

Nu zag ik een platte praliné, had zoiets van, euh, die dikke pralines zijn gekrompen. Misschien is de smaak niet veranderd bij vroeger. Maar ik was nog meer ontgoocheld na mijn eerste beet. Het smaakte eerlijk gezegd “artificieel ” en al zeker niet artisanaal. Tja wat wil je , Leonidas is massaproduktie. Alleen jammer dat je er een zo’n hoge prijs voor betaald.

Ja leonidas is ferm gezakt in kwaliteit volgens mij, en tevens gezakt in mijn achting. Hoewel ik het uiteraard wel een heel fijne attentie vond, daar niet van. Ik ben er nog steeds blij mee. Maar zelf ga ik in het vervolg terug naar een klein artisanaal winkeltje in Beveren-roeselare. T karakske heet het. En daar ga ik al mijn chocolade halen om mee te nemen naar Canada binnenkort. Op de “babyshower ” wil ik de gasten laten meegenieten van de lekkere belgische chocolade en specialiteiten en ik hoop er tevens geen probleem mee te hebben aan de grenscontrole. Want het is wat dubbel als je een website contacteerd. Verpakte voedingswaren mogen, niet verpakte eetwaren niet. Met andere woorden. Pakjes met chocolaatjes van den aldi mag wel , maar op het moment gevulde doosjes blijkbaar niet Damn, ik had het beter niet gelezen. Ik neem al elk jaar massa’s chocolade mee, zonder dat ik er erg in had. Nu maar hopen dat ik niet rood word aan de douane zoals de vorige keer met mijn kaas! Ik moest naar de controle, maar gelukkig heeft de vriendelijke dame me doorgelaten nadat ik zei dat het voor het verjaardagsfeestje van mijn zoon was. Ze gaf me een moederlijke vriendelijke knik.

Aja en voor wie niet weet wat een babyshower is , het is een feestje dat familie en vrienden ( lees ik en de mama van Shannon ) organiseren vooraleer het kind geboren wordt. Het is gebruikelijk in Canada en de Usa. Het stamt uit de tijd van de arme boeren, waar buren en vrienden komen met een geschenk voor de baby en iets meebrengen om te eten en te drinken. En de ouders hoeven zich daar niets van aan te trekken, nog zelf iets voor te betalen. Er wordt dus deftig over en weer gemaild met de schoonmama van zoonlief . Ik zal zorgen voor desserts en snoepgoed, maar dat hadden jullie al door zeker!

12 gedachtes over “Chocolade

  1. Groot gelijk! Echte chocola is een ambacht. Wij kopen ook geen Leonidas meer maar de pralines bij de kaasboer. Klinkt heel gek, maar die smaken honderd keer beter. Als ik een enkele keer iets met suiker wil eten, moet het wel de moeite waard zijn. Logisch dat je trots wilt zijn op jullie pralines.
    Lieve groet

  2. Die doos zou niet veilig zijn bij mij ben ik bang 😉 Daarom koop ik nooit chocolade of ander snoepgoed haha. Pralines vond ik ook altijd lekker, jammer dat deze zo artificieel zijn. Babyshowers doen ze hier ook trouwens 🙂

  3. ik hou meer van de pure chocolade, ook in pralines. Hier in onze buurt zit een fantastische chocolatier, die heerlijke pralines maakt.
    Maar die manons ken ik wel, die smaakten echt heerlijk. Niet meer zoals ze waren? Ik ga het eens moeten ontdekken als er de kans voor is…

      1. Ik vond dat als kind ook zooooo lekker. Nu hebben koetjesrepen een smaak die totaal niet die van chocolade is. Tja, misschien waren we als kind sneller tevreden 😀 Dat zou ook kunnen.

  4. Wel, ben blij dat jij van de Leonidas pralines ook vind dat ze niet meer zijn wat ze waren. Dacht al dat het aan mij lag 😉 Hier is ook een ambachtelijke chocoladewinkel en mens, daar hebben ze lekkere pralines!

  5. Ik eet alleen graag ‘zeevruchten’ en die blokjes van Leonidas die in een papiertje verpakt zijn , zo met praliné zo, voor de rest moet ik van pralines niks hebben. Op chocoladegebied eet ik enkel Côte d’Or melk echt graag… dus ook massaproductie helaas 🙂 🙂

Geef een reactie

