Karretje kijken.

Neen, ik zal het hier niet hebben over het kijken naar knappe bolides op het autosalon. Dit gaat letterlijk over ” in karretje kijken”. Daarmee bedoel ik in de supermarkt!

Kan je er ook niet tegen dat mensen zo fel in je kar zitten te staren, dat je het gevoel hebben dat ze je persoonlijke territorium binnendringen. Want we zijn wat er in onze kar ligt! Hoewel de inhoud toch sterk kan varieren. Mijn karretje ziet er in elk geval anders uit als ik een feestje geef dan als bij het doordeweekse boodschappen doen.

Mijn karretjes-inhoud ziet er nu trouwens helemaal anders uit bij vroeger. Het bulkt uit van groenten en fruit, terwijl er vroeger meer conserven en bokalen tussen lagen. Maar ik kan de tijd niet noemen dat ik nog een blik groenten kocht.

Minder gezond oogt mijn kar-inhoud als er een feestje op til is. Dan is er uiteraard alcohol, nootjes, zoutjes, mini-salami enz.. Jullie begrijpen vast wat ik bedoel.

Maar doen we het niet allemaal een beetje , kijken wat er op de loopband ligt bij die ander. Om dan conclusies te trekken die misschien niet helemaal terecht zijn. Zo heb de kar die bulkt van de klaargemaakte bereidingen, lasagna, pizza’s, balletjes in tomatensaus, noem maar op. Misschien denk ik dan onterecht, mensen , kunnen julle nu echt niet koken?? Misschien is er iemand pas terug thuis van het ziekenhuis en is de persoon niet in staat om te koken? Tja we zitten nu eenmaal boordevol vooroordelen.

De alcoholist halen we er ook steevast uit. Die is meestal gejaagd en schichtig als een spitsmuis. Die heeft meestal een plastiek zak bij, die er al gehavend uitziet door het vele gebruik. Die heeft zijn buit in zijn ( of haar ) plastiek zak gestoken en haalt er eentje uit aan de kassa. Met schaamrood op de wangen verlaten ze de winkel. Arme mensen zijn het die in het web van de alcoholduivel gevangen zitten. Ik heb er medelijden mee omdat ik me kan voorstellen in welke hel ze moeten leven. En en plus, ik heb er veel ervaring mee. Niet ik zelf ben nooit aan de drank verslaafd, maar mijn vorige man is aan de drank bezweken , dit een paar jaar na onze scheiding.

Dan heb je nog de premiejagers! Degene met de bonnetjes en hun kar vol afgeprijsde produkten en dit meestal op maandagmorgen. Tja, ik kan ze geen ongelijk geven. Tenminste als ze alles tijdig kunnen opeten voor het bedorven is. Ik durf het ook wel eens te kopen, maar dat hangt van het produkt af. Zo koop ik vaak, laatste stuks of dingen die uit het assortiment gaan.

Maar ik ben meer een “promotiekoper” Ik koop kipfilet als dit in reclame staat en stop die thuis in de diepvries. Ook karbonaden en zo, of pittavlees is. Zolang het maar vers is op het moment dat ik het kan diepvriezen.

De winkelaars voor fuiven, kinderopvang,  of kampen zijn er ook makkelijk uit te halen, omdat die eerder een kleine varieteit kopen maar van alles veel stuks.

Ja er valt wat uit te maken , van de inhoud van een winkelkar!

En jullie gluren jullie soms in andermands karretje?

25 gedachtes over “Karretje kijken.

  1. Tof stukje en herkenbaar 🙂 Zo ben ik gegeneerd als ik een “snoepkar” mee heb (wat ééns per maand zo is omdat ik dan een hele maand koekjes en sapjes aanschaf voor de kids) en voel ik me “trots” als ik veel fruit en groenten enz. bij heb :p Be-la-che-lijk 😀

  2. Sinds ik mijn eetpatroon omgegooid heb en bewuster ben gaan eten, heb ik aan één blik in een wagentje genoeg: of het gezonde of ongezonde eters zijn.
    Lieve groet

  3. Ja, ik bezondig me daar ook aan. En stel dan vast dat ik véél meer gezonde dingen koop dan de meesten 🙂 Wat de vooroordelen betreft: volgens mijn observaties hebben de dikste mensen toch vaak de ongezondste dingen in hun kar. Los daarvan: tampons zal je in mijn karretje niet meer vinden.

  4. Hier is de abnormale dan 😀 Ik zweer het, nooit kijk ik in andersman kar. Ben zodanig gefocust door te denken wat ik nodig heb (omdat ik steeds maar weer mijn boodschappenlijst vergeet) dat ik daar niet toe kom. Soms aan de kassa, sta ik te kijken wat degene voor mij op de band legt maar het echt zien doe ik niet want dan ben ik al aan het denken of ik wel alles meeheb 😀

  5. Mij boeit het ook niet echt wat iemand in zijn kar heeft. Ik ben iemand die doelgericht door de winkel wil sjeezen, meenemen wat ik nodig heb en dan weg wezen. Als het te druk is dan kan ik daar echt niet tegen, dus probeer ik of op rustige momenten te gaan, of ik neem mijn vrouw mee…
    De enige keren dat ik in een kar kijk, is als de bestuurder van deze kar probeert deze in mij te parkeren, of mij ermee aan wil duwen. Je weet wel, van die mensen die lopen, rondkijken, kletsen en vooral niet opletten waar ze hun wagentje heen duwen. Gezien mijn aandoeningen kan zo’n karretje best vervelend aankomen, maar de meesten hebben het te druk met van alles (mobieltjes zijn tegenwoordig bijna een vereiste om in je handen te houden tijdens het boodschappen doen) om nog maar even sorry te zeggen. Dan ben ik zo lomp en maak tegen mezelf een botte opmerking over wat in hun wagen zit. Iemand met veel alcohol zal vast dronken zijn, iemand met veel frisdrank met suiker te opgeladen door al die suikers… Ik weet het, het is niet netjes, maar soms doen ze me echt pijn. Dus dan kijk ik in de wagen. Anders, inpakken voor mezelf, betalen en weg wezen!

  6. ik heb er niet echt bewust aandacht voor, maar ik kan wel herkennen wat je hier beschrijft.
    Blikken en bokalen zijn bij ons ook zelden in ons karretje te vinden. Vaak zijn diepvriesgroenten een beter alternatief als er vers geen te krijgen zijn. Erwtjes bvb. zijn zoveel lekkerder dan.

  7. neen, ik doe dat eigenlijk nooit, want in de winkel ben ik zo danig bezig met dingen die ik niet mag vergeten dat ik geen tijd heb om naar anderen te staren 😀

  8. Opnieuw: misschien ben ik dan echt zo’n egocentrisch wijf, maar ik interesseer me niet aan andermans kar eigenlijk. Ik kijk alleen maar naar hoeveel er in ligt, om in te schatten welke kassarij ik moet kiezen :p

Geef een reactie

