Paranoia, of is de angst gegrond?

We kunnen er niet naast kijken! Heel de problematiek van de vluchtelingen. Er zijn de twee versies, deze die we op het nieuws zien en de filmpjes die op facebook opduiken. De berichten die voor angst zorgen, zoals het bericht dat er reeds 4000 Is strijders in Europa zich verspreid hebben onder de honderdduizend vluchtelingen.

Anderzijds,  de schrijnende beelden van mensen die verdrinken, mensen die zijn weggevlucht uit hun spookstad, waar geen muur nog overeind is gebleven.  Uiteraard raakt me dat!

Ik weet niet goed hoe welke houding ik moet aannemen. Maar het beangstigd me! Het verlamt mijn toekomstplannen en in gedachten zie ik apocalyptische beelden over hoe ons belgenlandje zal verwoest worden.

Hoe wij uit onze eigen huizen verjaagd zullen worden, en zelf op de vlucht moeten slaan. Is het terechte angst, word ik paranoia of worden mijn gevoelens helemaal de hoogte in geblazen omdat ik aan het afbouwen ben met slaapmedicatie.

Ik weet het even niet meer! Ik probeer mijn kop in het zand te steken door niet meer naar het nieuws te kijken. Maar mijn struisvogelgedrag zal niet verhinderen wat er gaande is.

Mijn gevoelens verscheurt door medelijden enerzijds, angst anderzijds. Ook boosheid als ik hoor dat er voor 500 bedden is gezorgd en slechts 30 vluchtelingen daar gebruik van hebben gemaakt. Boosheid als ik zie , hoe ze de treinen in Budapest hebben achter gelaten en ongenoegen als ik de filmpjes zie op facebook waar de vluchtelingen , aangeboden flessen water gewoon op de treinrails gooien. Van zoiets kan ik mijn haar uittrekken.

Ik weet het even niet meer. Er is wel het instinct diep in mij, zoekende naar oplossingen , stel dat het allemaal uit de hand loopt. Het gevoel mijn roedel te redden . En dat zorgt er dan weer voor dat ik die mensen die vluchten ook wel snap.

Waanzin of werkelijkheid, ik wou dat ik gewoon wakker werd , als voorheen, zonder angst voor de toekomst.

Mijn gevoelens worden danig op de proef gesteld. En ook ik heb er geen pasklare antwoorden voor. Ik kan alleen maar “hopen” dat het allemaal nog mee zal vallen!

22 gedachtes over “Paranoia, of is de angst gegrond?

  1. k kan je volledig volgen Christa, heel zeker de angst maar ook dat deze mensen moeten geholpen worden
    t is heel moeilijk nu voor de instanties om goed te doen, bedden, onderdak en ontbijt voorzien en toch liever buiten blijven, ze zullen hun reden wel hebben zeker…

    1. Ik hoorde deze morgen op de radio dat een gebrek aan communicatie mee de oorzaak is dat er geen gebruik gemaakt wordt van het aanbod. Velen dachten dat ze eerst papieren moesten hebben om daar te mogen overnachten, terwijl het net bedoeld is om de wachtenden (zonder papieren van Vreemdelingenzaken) een deftige slaapplaats aan te bieden. Mogelijks zijn er nog redenen, maar ik vond deze uitleg wel zeer plausibel.

  2. Het midden-oosten staat in brand en langzaam maar zeker Europa ook. Het is zo’n ingewikkelde problematiek.

    Je vlucht voor geweld en eindigt in een tentenkamp. In veiligheid. Denk je. Hoop je. Helaas barst het in die kampen van de mensenhandelaren. Die verdienen niets aan iemand die in het tentenkamp blijft wonen. Dus worden geruchten verspreidt.
    Zoals- ‘Duitsland is het beloofde land en wanneer je mij XXXXX betaald zorg ik dat je in Duitsland komt’. Dan zit je na veel ontberingen zo goed als berooid in de trein naar Duitsland en dan stopt deze in Hongarije. Ondanks dat je veilig bent voel je je belazerd. En wie zegt dat de mensen die je in Hongarije tegenhouden dadelijk niet ook nog eens veel geld gaan vragen om verder te mogen reizen.
    Zoals- ‘Turkije gaat de tentenkampen sluiten en iedereen terugsturen naar Syrie’. Uit pure wanhoop stap je samen met je familie in een klein rubberbootje. Je kan en wil niet meer terug naar Syrie, het land waar je gemarteld bent. Voor de kust zinkt het bootje. Je vrouw en kinderen, de personen voor wie je gevlucht bent, wie je een beter leven wilde geven, zijn er niet meer. En jij, jij wordt in de pers zwart gemaakt. Er wordt gezegd dat je alleen maar naar het Westen wilde omdat je nieuwe tanden nodig had. Dat die tanden het zichtbare bewijs van je martelingen door IS-strijders is wordt er even niet bijverteld.

    Inderdaad. Elk verhaal heeft twee kanten. Ik weet ook niet goed waar ik de grens moet trekken, wat ik van de toekomst kan verwachten. Hoe Europa dit op gaat lossen. Of dit nog op te lossen is. Hoeveel vluchtelingen er deze kant op mogen komen. Hoeveel geld er in speciale kampen in de Zuidelijke landen wordt gepompt om de mensen daar te huisvesten waar het leven goedkoper is dan hier in het rijke Westen.

    Ik heb besloten er maar niet wakker van te liggen. Dat heeft geen zin. Daar los ik niets mee op. Maakt alleen maar dat ik geen leven meer heb.

  3. Ik ben al blij dat ik de enige niet ben die me wat zorgen maakt. “Wat” zorgen dan wel, net als jou en heel wat andere mensen doe ik mee als struisvogel. Soms gaat er wel eens vluchtig door mijn hoofd “zou je niets kunnen doen, kan je niemand in huis nemen…” maar dat wordt algauw weggespoeld met 1001 andere zaken. En net zoals je zegt ben ik af en toe in gedachten bezig over hoe ik mijn drie kindjes zou kunnen “redden” mocht het ooit nodig zijn. Ik kan er erg verdrietig van worden als ik verder denk, ik probeer het dan ook zo weinig mogelijk te doen, ook al is dat geen oplossing. Zoals Rianne hierboven zegt heeft het echter ook geen zin want het lost helemaal niets op. Persoonlijk vermoed ik dat dit gewoon pure geschiedenis is, dit is van alle tijden maar wij zijn dat vergeten. Vraag maar eens na aan grootouders of ouders, die hebben nog grote verhalen over vluchtelingen… Dus ergens denk ik gewoon “dat komt wel goed”, ik hoop dat het zo is…

  4. Ik voel hetzelfde… Aan de ene kant gun je iedereen een veilig bestaan. Maar als je dan beelden ziet waarin mensen, die vluchten voor al dat kwaad, giften van anderen afstaan, weg gooien of het niet goed genoeg vinden… Dan word ik ook boos, want als je niets meer hebt dan ben je toch blij met alle soort van hulp? Een bed in een opvang is dan toch beter dan een doos op straat? Maar als ik dan ook foto’s zie en verhalen lees waarin sommige van hen worden afgebeeld met een luxe nieuwe telefoon en dure kleding, dan gaat er ergens een belletje rinkelen van: hier klopt iets niet… Ik geloof zeker dat er mensen tussen zitten die echt vluchten en dankbaar zijn. Maar ik geloof ook zeker dat er profiteurs tussen zitten… En sommige kunnen inderdaad kwaad in hun zin hebben, zoals jij verwoord. Het is een tweestrijd… Mensenhandelaren die de vluchtelingen oa in Duitsland, Nederland en Engeland bergen met geld, een huis en weet ik het beloven. Misschien zouden die landen zelf eens pamfletten moeten maken met hoe het hier echt aan toe gaat. Dat wij zeker niet te beroerd zijn om te helpen, maar dat die gouden bergen zelfs niet voor de meeste Nederlanders, Belgen, Duitsers en zo verder zijn weg gelegd.
    Het is afwachten…

    1. Ben het volledig met je eens! De mensensmokkelaars moeten worden aangepakt, die de mensen het land van melk en honing beloven en ook de situatie in Syrië zelf. Want als je de beelden ziet is het daar voor de mensen niet meer leefbaar en snap ik hun verlangen naar een veilige omgeving.

  5. Mensen smokkelaars is van alle tijden. Ga maar eens in Antwerpen kijken in dat museum over de mensen die naar America gingen.
    Er zitten misschien wel een aantal IS sers tussen devluchtelingen maar daarom kun je de rest niet laten stikken. Het us een humanitaire ramp. Wij hebben de mazzel dat we hier en in deze tijd geboren zijn. Zo als altijd passen we ons aan aan de nieuwe situatie. Veel wijsheid gewenst allemaal.

  6. Het is verschrikkelijk wat die mensen mee maken… maar inderdaad als ze blijven komen en komen… waar eindigt het… en hoe ziet onze toekomst er dan nog uit?
    Geen gemakkelijke situaties…

  7. Ik heb geen FB en daar word ik met de dag blijer om. De helft van de filmpjes waar jij het over hebt, heb ik niet gezien. We moeten de situatie onder ogen zien en de vluchtelingen helpen. Als wij in hun situatie zouden zitten, zouden we ook geholpen willen worden. Hoeveel Joden zijn er ondergedoken in de oorlog? Nederlanders gevlucht naar Engeland. Ze werden allemaal geholpen. Nu is het onze beurt de handen uit de mouwen te steken.
    Maar dat er IS-strijders tussen kunnen zitten, was bij mij ook al naar boven gekomen.
    Aan de andere kant: ellende en oorlog is van alle tijden.
    Laten we er maar het beste van hopen!
    Je hebt het goed verwoord, Chrissebie.
    Lieve groet

  8. Struisvogelpolitiek… hierzo. Ik probeer er zo weinig mogelijk over te lezen en filmpjes wil ik al helemaal niet zien. ’t Is erg hé maar ik weet niet wat er waar is, wat niet, ik hoef die angst niet, die onzekerheid, we zullen wel zien zeker wat er komt? I know… kei-egoïstisch en al.

Geef een reactie

