Negatieve energie

Hooggevoelig zijn heeft zijn leuke kanten , diepere gevoelens dan  gewone mensen; Een dieper genot, en aheum dat is dan ook op alle gebied

Maar het heeft ook zijn negatieve kanten omdat je alle negatieve energie aanvoelt van andere mensen rond je heen. Gisteren heb ik daar weer een goed staaltje van meegemaakt.

We keken al lang uit naar het optreden van de “levellers” op Kneistival. Maar omdat het niet schitterend ging met mijn rug, zijn we niet vertrokken om de groepen ervoor te zien. Het begon om 22 uur en we kwamen aan om 21.20. Ik ga jullie de technische uitleg besparen , maar we gingen staan achter een muurtje waar twee nogal brede mensen zich genesteld hadden. Het is uiteraard je goed recht om van dat muurtje gebruik te maken . En als je daarvoor “vroeg” van de partij bent, is hen dat dan ook gegund.

Maar zo gefrustreerd dat die mensen waren. Mensen die van het plein wilden moesten er ook voorbij komen.

En ongelooflijk hoe onverdraagzaam ze waren. Ze waren eerder gefixeerd op de mensen rondom hen. Ze zetten zich zo breed mogelijk en ze namen al zeker met zijn twee anderhalve meter in beslag.

Een dame in feestvreugde die ook maar een twee seconden evan voor haar neus aan het dansen was, kreeg al een aanmaning om uit de weg te gaan.

De show was prachtig. En ik was kwaad op mezelf omdat ik constant die negatieve energie voelde van dat koppel. Het maakte me onrustig en het maakte verdorie dat ik op mijn beurt op hen gefixeerd zat te kijken. Ik vond dat zo grrrrrrrrrrrrrrrrrr.

Tien keer heb ik mezelf aangemaand om niet meer te kijken en vooral niet meer te voelen. En ware het niet dat het ondertusen al vol stond achter ons, maar ik had een andere plaats gekozen. Hoewel we het van daaruit goed konden zien.

Om elf uur was de show afgelopen met een geweldig bisnummer en confettikanonnen die voor een extra visueel spectakel zorgde. Mijn mannetje zong uit volle borst mee. Hij had de tijd van zijn leven.

En eens terug in de auto voelde ik ineens die negatieve energie uit me weglopen. Ik voelde me bevrijd van het juk op mijn schouders. En ik werd instant vrolijk en ik voelde me “vrij”. Wat heerlijk om dat te voelen. We hebben nog vrolijk nagezongen op de weg naar huis. Eind goed al goed.

Mijn vraag, wie heeft daar ook last van? En hoe gaan jullie daar mee om??

Fijn weekend!

20 gedachtes over “Negatieve energie

  1. heel vervelend is dat Christa, en herkenbaar gevoel
    had ik daar gezeten dan had ik ook gefixeerd op dat koppel

    k denk dat ik het ooit verteld heb, k voelde in een apotheek zo veel stress hangen, iedereen was vriendelijk ook de eigenaar en verkopers tegen elkaar maar toch voelde ik dat het tussen de eigenaar en de verkoper niet klikte, k wou daar niet meer terug en inderdaad enkele weken later hoorde ik via m’n pa die die verkoper goed kende dat hij z’n ontslag genomen had omdat hij niet kon samen werken met die nieuwe eigenaar, nu kan ik daar terug gaan en alles voelt goed
    en zo zijn er nog dingen
    tja wat doe je er tegen, in dit geval kon ik die winkel gewoon mijden
    en voor de rest proberen een denkbeeldige muur rond je te bouwen zodat er geen negativiteit binnen kan maar zelf vind ik dat heel moeilijk

    1. Beste An, het is idd heel moeilijk.
      Ik heb dat ook met mensen die me uitzuigen.
      Waar ik zo moe van wordt als ik hen ontmoet.
      Maar soms niet anders kan dan er mee om te gaan.
      We moeten dus meer leren genieten van de voordelen dan ons laten meetrekken voor de negatieve kanten .
      En dat doe jij perfect met je fotografie. Je fotografeert dingen die een doornsnee mens niet eens “ziet”
      en dat maakt van jou een fotografe die met haar hart fotografeert. En daar nogmaals een dikke duim voor!

      1. dankjewel Christa! x
        deze namiddag nog een staaltje van dat overgevoelig zijn
        eens naar een andere supermarkt geweest, te groot, te veel mensen voor mij, te veel prikkels en indrukken, k ben er bijna letterlijk gevlucht, enkel nog het kleine supermarktje voor mij en hopelijk kan het blijven bestaan 🙂

      2. ik heb ook problemen met te grote supermarkten, gelukkig kan ik hier een beetje kiezen. Ik heb er de laatste tijd veel last van, ik krijg drukkende hoofdpijn, ik word misselijk, slap, … noem maar op. Zou dat ook met mijn evenwicht te maken kunnen hebben,

    1. Ja Sofie, dat is het hem net. Dat kan ik precies niet. Weggaan van de situatie zou het beste zijn. Maar ik zat vast gisteren. Het was te laat om een andere plek
      te gaan zoeken.
      Probeer vooral mensen te mijden zij mij zo uitzuigen.
      Psychologen zouden daar meer aandacht aan moeten besteden.

  2. Hier heb ik gelukkig geen last van, al kan ik wel behoorlijk uit mijn doen raken als mensen met wie ik op dat moment ben heel negatief doen en tegenwerken, dat heeft veel invloed om mijn eigen gemoedstoestand.

      1. Ja, heb dat ook als je daarna iemand ontmoet die positief in het leven staan is het verschil groot..het roze pilletje helpt wel maar vlakt ook emoties af wat ik soms spijtig vind.

  3. Het is heel moeilijk die negatieve energie niet te voelen. Van een fysiotherapeute heb ik oefeningen gekregen om me ertegen te beschermen maar het doet weinig. Ik denk dat het ermee te maken hebt, dat we zelf een laag energieveld hebben en daardoor makkelijk bij ons kan binnendringen.
    Het is pure onmacht. Je wilt het niet maar het gebeurt toch. Heel frustreren.
    Ik ben blij dat de terugweg prettig verlopen is voor je!
    lieve groet
    Kakel

  4. Ik kan daar ook serieus last van hebben. Ik weet wel niet hoe het komt maar de laatste tijd kan ik dat wel beter loslaten. Maar ik denk dat ik in ’t algemeen zo’n mensen ook wel onbewust vermijd 🙂

  5. Ik heb daar ook enorm veel last van en net zoals jij stoor ik me eraan,…ik probeer massa-evenementen te mijden en anders sluit ik me echt af ( zoals met de ten miles) anders ga ik over mijn toeren, nu was er maar een focus, zo snel als mogelijk lopen :-),…

    1. Ik denk dat ik het bij het lopen ( moest ik lopen ) ook zou kunnen. Omdat je constant in beweging bent. Ik kon niet weg van achter die mensen en werd er bijna naartoe gezogen bij manier van spreken. Brrr slechte ervaring. Bij positieve mensen wordt ik dan wel positief beinvloedt, daar wordt ik dan vrolijk van.

  6. Ik ben ook zo’n HSP die nog geen manier heeft gevonden om zich daarvoor af te sluiten. De laatste tijd valt het meer en meer op hoe afgeleid ik ben in mensenmassa’s, zelfs wanneer er geen letterlijk uitgesproken negativiteit rond mij hangt. Het lijkt alsof elke vreemde die langskomt of in mijn buurt staat, tegen mij praat zonder iets te zeggen, waardoor ik mij nooit echt kan concentreren wanneer de mensen waarmee ik er ben een gesprek met mij willen aanknopen. Vermoeiend!

  7. tja, zoals ik al vertelde in mijn verslagje over het Cactusfestival, zo’n openluchtoptredens hebben zo hun nadelen. In een zaal, in een comfortabele zetel, ga je veel minder last ervan hebben. Maar de sfeer is wel anders dan…

  8. Ik begrijp dit verhaal dus volledig. Ik kan ook volledig mijn avond/dag laten verknallen door zo’n mensen. Echt tot op momenten soms dat ik zelf kwaad en agressief zou kunnen worden (heb in een verre verleden echt al staan roepen tegen zo’n mensen). Tegenwoordig ga ik dan gewoon weg als er zo’n ‘energiezuiger’ in mijn buurt staat.

Geef een reactie

