Evan wat vraagtekens.

Na mijn uitgebreide eureka-verslag over mijn dieet, zit ik vandaag toch met wat bedenkingen! Verleden week mijn twaalfde en laatste testweek. Ik had hele bossen energie, geen pijn, alleen een klein beetje rugpijn, maar dat is eigenlijk al jaren zo. Met al mijn energie heb ik hier bijna grote schoonmaak gehouden. Niet snel snel een dweiltje door het huis trekken, maar eens netjes alle hoekjes uitkuisen, enfin je kent het wel ( hoop ik toch 😉

Vrijdag al mijn te grote kleren opgevouwen, een deel voor het goede doel en een deel om te houden, want je weet nooit, nietwaar!

Zaterdagmorgen traag aan de dag begonnen, en om 10.30 vond ik welletjes en ging even vlug de tafel afruimen en een douche nemen. Van de douche is er niets in huis gekomen. Ik plaatste een paar kopjes in de vaatwas en krak, daar schoot iets in mijn rug. Ik geraakte niet meer rechtop. Riep Wim, maar die was blijkbaar niet huis. Ik ben tot mijn stok gestrompeld die altijd aan de chauffageknop hangt in de keuken. Nog maar eens roepen dan, want het kostte me zo ontzettend veel moeite om vooruit te schuifelen als een honderdjarige. Ik ging uit onmacht altijd maar luider roepen . Ik hoorde de muziek vanuit zijn werkkot schallen. Ik riep blijkbaar iets te luid, zodat mijn mannetje dacht dat ik kwaad was.

Enfin, om een lang verhaal kort te maken, ik ben op de spoed ge-arriveerd en de spoedarts vond het het beste om me daar te houden zodat de intraveneuze zijn werk snel kon doen. Ik werd naar een kamer van vier gebracht. De dag erop voelde ik me al terug goed genoeg om naar huis te komen.

De arts kwam langs en we bespraken de therapie voor de toekomst. Vooral spierversterkende oefeningen staan op de planning want het zou wel eens kunnen dat mijn spieren verslapt zijn door zo veel af te vallen in een korte tijd.

En ik heb blijkbaar een teveel van kalium in mijn bloed. Kalium haal je vooral uit groenten , fruit, noten, gedroogd fruit. En ja, ik eet daar kilo’s van.

Van het te veel aan kalium kan je een hartstilstand doen en daar heb ik helemaal geen zin in! Gelukkig was het te veel aan kalium niet alarmerend. Maar het zette me wel aan het denken.

En eerlijk , ik ben dan misschien wel een angsthaasje, maar zal het toch eens met mijn huisarts bespreken. Damned ik was nu zo goed bezig. Ik had geen pijn meer en dan schiet er iets in mijn rug.

Ik stel daardoor ook mijn vrijwilligerswerk sterk in vraag. Want als ik me goed voel zet ik boeken terug in de rekken, maar eerlijk, de boeken die laag tegen de grond in het rek moeten, die bezorgen me rugpijn. En het is nu de tweede keer sinds ik het vrijwilligerswerk doe dat ik terug naar de kiné moet vanwege rugperikelen. Ka

Heeft het wel zin om gratis en voor niets te gaan werken en om de haverklap terug kine te moeten volgen.

Ik weet het even niet meer.

35 gedachtes over “Evan wat vraagtekens.

  1. Met fysieke brokken zitten door vrijwilligerswerk, dat kan niet zijn hé !
    Spijtig dat je dat nu voorhad met je rug, wetende dat je zoveel pijn al kwijt bent. Mocht ik het kunnen, ik stak een pijnloos leven in een pakske en liet het je bezorgen.

  2. oeie te veel Kalium, t is toch altijd iets hé
    dus blijft alles eten met mate nog het beste, k zal dat in gedachte houden want ik eet ook veel groenten
    hopelijk gaat het nu snel weer beter met je rug!

    1. Iemand die veel met voeding bezig is zegt dat het kan dat ik te weinig drink, want normaal voeren je nieren overtollig kalium vanzelf af. Toch eens met mijn huisdokter over praten;

      1. aha interessant
        zelf drink ik veel, altijd water met ofwel citroen, limoen of pompelmoes in geperst

  3. Het zou wel jammer zijn dat je door je rug met het vrijwilligerswerk moet stoppen…Misschien moet je jezelf verplichten om sowieso geen boeken in het rek te gaan zetten, ook al voel je je goed? Want je geeft zelf al aan dat je daardoor telkens opnieuw rugpijn krijgt…

  4. Het leest bekent. Zodra er meer energie is wordt er meer gedaan. Vaak te veel en te lang. En dan gebeurt er zoiets. Bij mij was het de laatste keer een hernia.

    Of je moet stoppen met vrijwilligerswerk weet ik niet. Wellicht dat je, ongeacht je energie en pijnlevel, gewoon geen boeken weg moet zetten. Boeken wegzetten is zo enorm zwaar (i know, ik ben tot bibliothecaresse opgeleid en in mijn jonge jaren heb ik heel wat boeken weg mogen zetten..)

    Beterschap voor nu…

  5. Vervelend dat het zo in je rug geschoten is. Ik hoop dat het inmiddels wat beter met je gaat.
    Wat betreft je vrijwilligerswerk zou ik eerst even kijken of er geen mogelijkheden zijn om het fysiek minder zwaar te maken. Het zou zonde zijn om het op te geven. En bovendien is het alleen maar goed om op deze manier toch iets om handen te hebben waarbij je ook sociale contacten hebt. 🙂

  6. Jammer he Christa van je rug, je was nu juist zo goed op weg.
    En ja als we energie hebben, gaan we er tenvolle voor he, zoals alles heel goed poetsen en waarschijnlijk nog meer, ne mens is zo blij dat het weer lukt …
    Helaas…
    Dat vrijwilligerswerk zou ik voorlopig stop zetten, en dan zien…
    Jou kennende je zal het toch niet kunnen laten, hoog of laag de boeken zetten…
    In elke geval nu eerst veel beterschap voor je rug he.

  7. Wat rot voor je. Kalium zit ook veel in tomaten en cola. Kijk eens op dieetinzicht.nl
    Voor het hart moet je wel een heel hoog kalium hebben. Gewoon zeggen dat kan ik niet met dat vrijwilligerswerk, voor jezelf. Hou je taai.

  8. Vd week een artikel in het blad ‘vitaya’ over de voor-en nadelen van het paelo-dieet ! Gemakkelijk kilootjes kwijt op korte tijd , meer energie , mo dan oak de vraag ‘is het wel zo gezond ?’

    1. Het plan was, 12 weken volhouden, wat ik ook heb gedaan en dan langzaam weer andere voedingsmiddelen toevoegen en zien waarvan de klachten terugkomen.Ondertussen iemand gebeld en die zegt dat ik me geen zorgen moet maken van die kalium. Ik moet gewoon veel meer drinken dat mijn afvalstoffen sneller afvloeien.

  9. Mss eerst es naar de scan vo foto,s vd rug ! En dan naar de kini ! Dan weten ze op wat dat ze juist moeten werken , want anders kan het verloren moeite zijn bij de kini ! Ebben ze nu foto,s genomen in de kliniek ? Normaal wel zeker , zodat ze ook wisten wat er aan de hand was !

    1. Neen, als het binnen een paar dagen niet beter was, moest ik terug voor een scan, maar het is al beter ondertussen. Ze heeft vanalles opgeschreven voor de kine. K ga wel eens goed babbelen met Geert eerst.

  10. Met afvallen moet je inderdaad opletten dat je niet te snel afvalt. En zeker als je geen spierversterkende oefeningen doet dan loop je het risico dat er ook veel spiermassa wordt afgebroken. Als je bv veel sport is kalium dan juist wel weer belangrijk. Wie veel zweet, zweet ook kalium uit en kalium wordt ook gebruikt voor de heropbouw van spier- en bindweefsel.

    In ieder geval, veel succes met de spierversterkende oefeningen, en hopelijk vind je ook gewoon een nieuwe balans met het dieet :-). Misschien dan wel zien dat je om de zoveel tijd eens je bloed laat trekken om te kijken of je geen tekorten of overschotten op bouwt?

  11. Gaat het goed, dan doe je al snel teveel. Als ik een goede dag heb, trap ik er ook in, maar het is zo fijn als je eindelijk eens kan aanpakken!
    Veel drinken is belangrijk. Minstens 2 liter per dag. En dan in jouw geval geen bronwater, want daar zit meestal kalium in.
    Zou je bij dat bedrijf een ander soort vrijwilligerswerk kunnen doen? Ben je toch nuttig bezig en heb je je sociale contacten.
    Begin niet te snel weer te rennen 😉
    Liefs en beterschap

  12. Ik zou me geen zorgen maken om dat dieet ! Kdenk niet dat je dat gekregen eb in uw rug door te dieten hoor ! Andere mensen kunnen dat oak krijgen in hun rug en die dieten niet ! Hopelijks goeie kini en rustig houden en hopen dat uw rugske zich koest houdt op reis !

  13. Oh nee, ik zit hier echt met m’n hand voor m’n mond dit te lezen zeg 😮
    En wat raar, ik wist niet dat dat nog bestond, hospitaalkamers van vier. Waar ik werk alleszins al tien jaar niet meer.

  14. Ik zou eens horen wat Elke daar van zegt. Ik at ook te veel noten enzo, mijn lever werd daar van nogal euh… bombastisch 😉 En ja, ik dronk te weinig en ik at ook te veel tomaten (nog steeds he!). Ik laat alle 6 maanden ten minste mijn bloed trekken want ik wéét dat ik gevoelig ben daar voor.
    Het is niet de schuld van Paleo, het is een samenloop van omstandigheden. Het had sowieso gebeurd hoor, die krak in je rug… Zie nu eerst even dat je je spieren in buik en rug versterkt, en dan effe bekijken hoe het verder moet. Ik ben ook zo begonnen en kijk nu!
    Stap per stap! Dikke zoen xx

    1. Wel, ik had toevallig een mail van haar in de bus deze morgen. En ik heb haar snel
      een mailke terug gestuurd om raad te vragen. Volgens wat ik op het internet heb gevonden
      kan het ook dat mijn nieren niet genoeg kalium afscheiden, dat je maar zelden te veel kalium hebt
      door te veel groenten , fruit en noten te eten. Maar ik laat het in de gaten houden!

  15. Helemaal niet leuk natuurlijk. Je was zo goed bezig, en dan schiet er iets in je rug. Hopelijk raak je er erg snel van af. En goed dat je dat teveel aan Kalium hebt vastgesteld. Een mens mag er niet aan denken hé. Sterkte

  16. Veel sterkte.. Hopelijk is het geen gevolg van het dieet. Onlangs nog een artikel gelezen dat het ook wel wat risico’s inhoudt. Zeker vlak voor een vakantie is dit niet fijn.

Geef een reactie

