Bourgondier versus gezondheidsfreak

Een bougondier als ik , had vroeger een hekel aan gezondheidsgoeroe’s, zo van die dunne pezen die bijna roken naar wortels en kropsla zonder pesticiden uiteraard. Ik vond het allemaal maar larie en apekool. En we hadden maar één leven om te genieten, nietwaar? Lekker eten, biertjes en wijntjes proeven hoorden daar allemaal bij.

Bovendien wou ik van het leven genieten , want ik was al opgezadeld met die allesvernietigende fibro. Dus genoot ik waar er te genieten viel, op de momenten dat me dat lukte.

En ik was niet ongelukkig in mijn situatie. Ik aanvaardde mijn nieuwe leven en bleef mijn positieve kijk op het leven houden.

Tot ik opeens fel achteruit ging en de pijnen alsmaar erger werden , bijna ondraaglijk. Ik voelde dat ik me die hoge pijnscore niet positief zou kunnen blijven en ik was bang, kopje onder te gaan.

Maar ik had geen zin in pijnpleisters met morphine. Ook kiné en zo brengt me geen soelaas. En mijn gedachten gingen terug naar iemand die vroeger naar de lotgenotencontactengroep kwam en indertijd had verteld van haar intens zware dieet. Ze had verteld wat ze allemaal niet mocht eten . En dat kwam aan als een mokerslag. Niets voor mij, de bourgondiër, de kok die lekkere sausjes in haar pan toverde.  Geen haar dat er aan dacht, mijn liefde voor lekker eten op te geven. Dat was een brug te ver.

En 12 weken geleden toen de pijnen hoogtij vierden in mijn lijf, dacht ik hier aan terug. En toen Miss Carrie het had over het paleo-dieet, viel mijne frank dat dit precies het dieet was waar mijn lotgenootje het vroeger over had. Ik  heb er twee weken over nagedacht of ik het wel zou doen. Het was een rouwproces om de bourgondiër in mij te veranderen naar een gezondheidsfreak . Ik vond van mezelf dat ” als ik het deed” , het dan op zijn minst twaalf weken moest volhouden en dan evolueren. Daarvoor hou ik nog altijd scores bij, slaapcomfort, pijnscores, energiepeil , gewicht.

Het was even doorbijten in het begin, want ik voelde niet direct effect. Maar de vierde week ging een nieuwe wereld voor me open! Ik had geen nachtelijke pijnen meer, de energie groeide. Zelf mijn geheugen werd er beter door. Ik werd rustiger en ik viel af. Negen kilo tot op heden.

En mensen toen we gisteren hadden afgesproken met Miss Carrie and family om te gaan shoppen in Gent was het geweldig om niet te hoeven strompelen met mijn stok over de kasseien. Ik vond het fantastisch om me niet te voelen als een 90-jarige. Ik was niet moe, niet op en ik had geen ademnood na het nemen van een paar trappen. Wat geweldig zeg.

Ik ben niet van plan om deze toestand zo maar op te geven. Dus gaan we er mee door hé!

En wat nog het meest geweldig was. Ik ben deze morgen opgestaan zonder het gevoel dat ik door een trein overreden was. Ik wil tekenen om voor de rest van mijn leven zo te zijn. De fibro is niet weg, maar is leefbaar en aanvaardbaar. Dus blijven we paloeteren hé!

34 gedachtes over “Bourgondier versus gezondheidsfreak

    1. Goh, in het weekend drink ik wel eens wat, maar wat voeding betreft ben ik echt wel streng. hoewel ik deze namiddag aardbeien gegeten heb met wat chocolade rond. 😉

  1. goed zo Christa, blij dit te lezen!
    alcohol is een grote boosdoener
    zowel voor je gewicht als voor de spieren
    k drink het zelfden, en durf ik toch eens iets drinken dan voelen m’n spieren heel slecht, t veroorzaakt ook ontstekingen hé

      1. dat eet ik al zelden
        maar k heb niet zo zeer gewrichtspijn maar wel spierpijnen

  2. Je laat er letterlijk veel voor staan, maar het levert je ook heel wat op. En dan houdt een mens het vanzelf vol! Ik ben blij voor je dat je zo opgeknapt bent.
    Liefs kakel

    1. Ik leer elke dag bij Elke! Ik geef je een receptje mee van een echt lekkere groentensmoothie
      halve avocado, 15cm komkommer, halve citroen, of limoen, wat blaadjes rucola, een stuk of tien, peper en zout en een groot glas water.
      Ik drink dat in de voormiddag iplv ontbijt.

  3. Super! Dat paleodieet is onder crossfitters ook heel populair omdat het zo’n effect heeft. Ik wil mij daar ook eens aan wagen maar dan ga ik toch eerst iets meer structuur moeten hebben. Ik zit nu 3 dagen per week op hotel dus echt niet de moment om met paleo te beginnen 🙂

  4. Dat je een échte bourgondiër was, had ik al lang in de smiezen. Je kan zo smaakvol schrijven over eten en drinken, je proeft gewoon in je teksten hoeveel je daarvan geniet. Daarom had ik eerlijk gezegd niet verwacht dat je het zou kunnen opbrengen om zo’n streng eetpatroon te volgen, waarin zelfs bepaalde gezonde producten geweerd worden. Je hebt me dus aangenaam verrast. Fijn ook dat het je zoveel oplevert, dat geeft toch wel de nodige stimulans om verder te gaan. Volgens mij ga je ook nog vele lotgenoten kunnen motiveren om hetzelfde te doen.
    Zelf heb ik geen medische problemen, een goede conditie en een gezond gewicht. Ik heb mijn eetpatroon ook aangepast, in die zin dat ik geraffineerde suikers zoveel mogelijk probeer te weren en ik moet zeggen dat dit mijn energiepeil ook echt ten goede is gekomen. Het voordeel is dat de behoefte aan suikers ook afgenomen is, en dat terwijl ik toch wel een zoetekauw was. De verleiding blijft echter om de hoek loeren… Ik wens ons beiden veel sterkte en volharding 🙂

  5. ik ben heel blij voor jou dat het zo goed aanslaat, Christa!
    Ook al kost het wel een grote opoffering, dat boergondische leven vaarwel zeggen zou mij ook enorm zwaar vallen… 😉

  6. Ik hoop voor jou dat je je ‘dieet’ of eerder levensstijl gevonden hebt en dat het vol te houden is! Goed bezig daar!!!! En ja die foto’s van de uitstap, ’t is een heel andere Christa, het straalt gewoon van u af 🙂

Geef een reactie

