Knoop doorgehakt.

Ik heb de knoop van mijn dilemma van vorige week doorgehakt. Ik wil het erop wagen om met het paleodieet en het weren van nachtschadegroenten beter te worden.

Nachtschadegroenten , aubergines, aardappelen, tomaten en alle vorm van paprika ( ook in poedervorm ) zorgen voor neurologische schade en bevordert auto-immuunziektes en zijn heel slecht voor artritis, spierpijnen en pijn in de botten. En laat ons nu eens dat net mijn symptomen zijn.

Wat ik wel mag eten is redelijk kort en bondig ; vlees,eieren, groenten en fruit. met uitzondering van de nachtschadegroenten en bonen en peulvruchten, wat ik zo lekker vond!

Wat niet mag is , geen enkele vorm van graan, dus geen koekjes, taartjes, brood, enz.

Alsook geen pasta, noch rijst of mais.

Geen suiker en geen alcohol en geen koffie en ook geen melkprodukten . Alleen boter is eigenlijk toegestaan. Dus ook geen kaas voor een kaasvreetser als ik! Geen ochtendyoghurt met fruit. Ook geen soja, want dat is slecht voor Fibro.

Gelukkig mag ik wel zeggen dat ik goed kan koken en dat ik voorlopig wel inspiratie heb. Ik zeg wel , voorlopig!

Zo heb ik vandaag een toetje gemaakt! En eerlijk, ik vond het best lekker. Sabayon van kokosmelk met verse mango. En ik heb ook koekjes gebakken met alleen, eiwit, gemalen noten en maple syrup. Maar die waren al snel op. Aja noten en zaden mag ik dan wel weer eten.

Alleen in het weekend drink ik een trappistje of een wijntje, maar tijdens de week wordt het dieet strikt gevolgd.  Als ontbijt maak ik vaak smoothies, maar omdat suiker ook veel fruit bevat, wissel ik met groentensmoothies de ene al meer geslaagd dan de andere met mottige kleurtjes al probeer ik altijd ervoor te zorgen dat mijn eten en mijn drankjes er lekker uitzien.

Deze avond een slaatje van verse spinazie en komkommer, met garnaaltjes en gerookte zalm, en groentenmuffins die te plat waren uitgevallen. Ik dresseer dat netjes op een bord en dat laat zich veel gemakkelijker eten. Ik hoop dat ik het minstens twaalf weken volhoudt  , zodat ik kan evolueren als het effectief helpt. Na een week voel ik me nog niet fitter, minder moe en heb ik niet minder pijn! Maar ik ben wel al 2.5kg kwijt, maar ik heb er dan ook genoeg om te verliezen! 😉

Afslanken tegelijkertijd zou geweldig zijn uiteraard! Stel je voor dat ik binnen twaalf weken tien kilo zou kwijt zijn, maar aheum , ik blijf met mijn voetjes op de grond . We zien wel!

Ik ben heel hoopvol !

25 gedachtes over “Knoop doorgehakt.

  1. Chapeau, echt waar! Ik hoop voor jou dat je je er beter door gaat voelen. Die groentesmoothies, die zijn soms echt niet om aan te zien hé. Die kleur soms…

  2. Ik heb alleen de granen nog maar geschrapt, kaas eet ik nog wel en aardappelen ook,….de rest at ik toch al niet meer,….ik ben benieuwd, echt naar wat het leidt! En hier ook nog 1 glas wijn in het weekend,…..succes Bieke en we delen onze succesrecepten hé :-). Trouwens kokosmelk mag je wel, ik ga morgenvroeg iets uitproberen en als het top is deel ik het receptje 🙂

  3. Je bent goed begonnen! En je weet waar je het voor doet: voor je gezondheid. Ik heb nog geen moment spijt gehad dat ik gestopt ben met het eten van suiker (suikervervangers en aanverwante artikelen,) en snelle koolhydraten. Succes!

  4. Ik vind je moedig Christa ! Je moet veel opgeven om minder klachten te hebben. Laat zeker weten hoe het gaat, want ik heb een nichtje van 35 dat onlangs een Fibro-diagnose gekregen heeft. Jonge mama van 3 kindjes, pas een huis gekocht, het is er daar nogal ingehakt …

    1. Ik kan er in komen Ellish! Ik ben blij dat ik pas gekregen heb als de kinderen al groot zijn en niet zoveel zorg meer nodig hebben. Ik kan me voorstellen wat een drama dat is voor je nichtje.

  5. Wauw, hier ben ik echt wel benieuwd naar je ervaringen! Goed dat je ook wat kan terugvallen op je koksopleiding, ik zou niet weten wat ik met sommige ingrediënten zou moeten doen.

  6. Knap dat je de knoop hebt doorgehakt! Je koksopleiding komt inderdaad goed van pas nu. Gelukkig heb je ook de tijd om een beetje te experimenteren. Doet je echtgenoot eigenlijk mee of kook je apart voor hem? Het gewichtsverlies is mooi meegenomen. Zelf heb ik de laatste week mijn suikergebruik geminderd (alhoewel ik vond dat ik niet zo veel suiker gebruikte) en bijna geen brood meer gegeten, maar wel havermout en pannenkoeken van spelt of boekweit. Onbedoeld ben ik bijna een kg afgevallen. In mijn geval is dat niet echt nodig, maar ik vind het toch een fijn neveneffectje. Veel succes en houd ons goed op de hoogte hier. Receptjes zijn ook altijd welkom.

    1. vanavond heb ik artisjokharten gemengd met gesneden augurken, beetje peper en zout, wat olijfolie. En daarbij heb ik chips gemaakt van zoete aardappelen. Ik had zo’n grote nood aan iets dat lekker tussen mijn tanden kraakte! En t heeft me gesmaakt!

      1. Artisjok is niet zo mijn ding. Knap dat je dat binnen krijgt 🙂
        Chips? gemaakt in de frietketel dan? maar ik neem aan dat jij een gezonder alternatief kent.

  7. Christa
    Ik vind je heel moedig en wens je veel succes.
    Jij hebt nogal inspiratie voor allerlei lekkers te toveren met hetgeen je wel mag eten.
    Ik zou niet weten hoe eraan begonnen.
    Maar ik volg je verhaal op de voet.
    Gr.

    1. een makkelijk nagerechtje, pas op, in het paleo dieet mogen eieren worden gegeten. Dus! 4 eierdooiers, twee soeplepels maple syrup, 1 biik cocosroom light. Alles in een steelpannetje doen en al kloppend opwarmen. Tot het mooi dik is als pudding. In glaasjes doen waar je verse mango hebt ingesneden. Heel lekker en makkelijk.

  8. Amai! Ik zou het niet lang volhouden 😦 Veel succes Christa, als goeie kokkin die je bent twijfel ik er niet aan dat je voor de nodige variatie zal zorgen zelfs zonder de dingen die niet meer mogen.

  9. ik wens je veel succes toe, Christa.
    Ik weet dat je ook wel een levensgenieter bent, en dat het niet van een leien dakje zal lopen. Maar karakter heb je wellicht ook, en dat zal je dan ook wel lukken.
    Niet teveel in een keer verwachten, de zachte aanpak is de beste!

  10. Ik weet dat ik zowieso 12 weken moet volhouden. Ik heb er eigenlijk al twee achter de rug, maar ik ben maar beginnen met alles noteren deze week. In het weekend zijn we iets gaan drinken, maar in de plaats van twee trappistjes, wat we normalerwijze drinken op ons gemak, heb ik er maar eentje gedronken. En eerlijk, ik had er achteraf spijt van. Dus alcohol heb ik nu ook verbannen voor het weekend. Binnen twee weken moeten we uit eten, met een schoolreunie. Ik heb nog niet beslist of ik me dan aan het dieet zal houden of niet. Een dag met de keer. Maar gisteren had ik het moeilijk toen ik mee was voor een fotoshoot om de lekkere koffiekoeken af te slaan en de knapperige croque monsieurs, die zo lekker roken. Maar ik heb het op salade gehouden met een plakje gerookte zalm.

  11. Straf van je zoveel ‘gewone’ dingen uit je eetpatroon te schrappen. En ik schrik er wel van dat zelfs groenten zo schadelijk zijn. Ik weet op den duur niet meer wat mag en wat niet… dus stort ik me dan maar op de paaseitjes… Ik duim keihard voor je dat je niet te vaak in de verleiding wordt gebracht.

  12. Dan mag je gaan stemmen voor het restaurant van één van die deelnemers van Mijn Pop-Up Restaurant, die doen een heel paleorestaurant open!

Geef een reactie

