Tweestrijd

Ik ben er nog niet uit , uit mijn heftige tweestrijd. Ik moet kiezen tussen minder pijn, en mijn bourgondisch leventje. Want ach, als je niet kunt gaan sporten, dan doe je al eens een terraske bij een wandeling. En bij dat terraske hoort een lekker biertje of een koffie met wat zoets erbij. Ik weet het, ik heb al veel goeds gelezen over het paleo-dieet, en eigenlijk zouden we dat als fibromyalgiepatient allemaal moeten volgen. Maar ik wil niets ” moeten”. Ik wil niet dat mr F me nu nog mijn lekkere boterham met verse hoeveboter en een stukje kaas zal gaan afnemen. Mijn koekje bij de koffie en mijn glaasje wijn s avonds . En onze gastronomische uitjes, waar we zo van genieten. In mijn hoofd ben ik er al mee bezig, maar de knop is nog niet omgedraaid. Het is als mensen die roken, ze weten allemaal dat ze ongezond bezig zijn, maar ze doen het toch omdat het een verslaving is. Met eten is het anders, we kunnen er niet helemaal mee stoppen. Maar we moeten veel dingen laten. En niet alleen dat, we krijgen er veel extra werk door omdat we heel het gezin niet kunnen meesleuren in dat paleo-dieet. Ok, groenten kan je voor iedereen klaarmaken, vlees kan ook nog. Maar lactose vrij, suikervrij en geen granen. Mmm ik weet het zo nog niet.

Maar het idee zit te rijpen in mijn hoofd. Maar het kan lang duren voordat een groene appel rood wordt nietwaar?

Ik heb vandaag een glutenvrij brood gekocht, ik zal al eens zien wat dat zal geven, want elke morgen een omelet zie ik ook niet zitten. Want yoghurt is ook uit den boze, wat ik nu gewoon was om die ’s morgens te mengen met wat maple syrup en havervlokken. Maar haver zijn ook granen en die moeten dus ook geschrapt worden.

Rauwe groenten kunnen dan al niet voor mijn maag, ook geen tomaten. Het is verwarrend wat wel en niet meer kan.

En het meest voor de hand liggende zou zijn om in de week mij aan die regeltjes te houden en in het weekend lekker te genieten van croissants, een ijsje , of een wafel. Neen, dan werkt heel het dieet niet meer.

Ja voorlopig zie ik het nog als een extra straf die ik krijg. De dingen die nog kunnen worden alsmaar beperkter en ik voel me daardoor een beetje in een hoek van het leven geduwd. Het is niet de bedoeling dat ik depressief wordt door het volgen van een zwaar dieet. Ik heb wel al veel fruit , noten en gedroogde bessen in huis gehaald, zodat ik  iets heb om te snoepen en niet naar suikers grijp.

Misschien moet ik het stap per stap aanpakken zodat ik  niet direct de moed verlies.

Wie raad heeft, altijd welkom!

22 gedachtes over “Tweestrijd

  1. Moeilijke vraag, ik wil niet ja zeggen en het dan nog weken uitstellen. Maar ik ben me aan t voorbereiden op die grote beslissing, ik kan nu niet over één nacht ijs gaan. Als ik het doe moet ik het goed doen, alleen dat wijntje s avonds, vind ik zo moeilijk hé. Wetende dat we zoveel goeie flesjes hebben liggen in ons door de jaren verzameld wijnkeldertje ( in ons geval wijnkast )

  2. niet gemakkelijk Christa
    en zeker zo eens een pannenkoek als je weggaat, smaakt altijd 🙂
    havermout is nochtans heel gezond
    glutenvrij is dat dan speltbrood? dat heb ik een periode gegeten maar ik was daar zo moe van, heel raar, dus dat heb ik opgegeven, de vermoeidheid is al erg genoeg zo
    alcohol opgeven is hier geen probleem, dat drink ik zelden
    Alles met mate lijkt me sowieso nog altijd het beste
    maar succes als je er mee begint

  3. Ik ben benieuwd Christa, hou je ons op de hoogte ?

    Ik ben het volledig met je eens dat we al zoveel moeten laten of niet kunnen… En als we dan al dat lekkers ook nog moeten laten …
    Zou dit echt zoveel verschil maken ? Dat zou ik nu echt wel willen weten zie.

    Maar mijn moto is ook, zo gezond mogelijk en alles met mate .
    En af en toe mezelf toch wel verwennen met ne lekkere pannekoek en zo .

  4. Als je je beter voelt door bepaald voedsel en drank te laten zal dat zorgen dat je er geen zin meer naar hebt. Je goed voelen en gezond zijn is belangrijker dan alcohol en eten dat je ziek maakt.

  5. Keb mijn twijfels bij dat dieet ! Keb oak al an 2 neurologen gevraagd wat mag en niet mag , mo kunnen doar oak niet echt op antwoorden ! En bij een ziekte is dat dieet dan wel vo der rest van uw leven he ! Kvind het dieet op zich bitje drastisch ! Mo aan de ander kant moet iemand met diabetici zich oak aan de voorgeschreven voeding houden he en meestal oak voor de rest van hun leven …

    1. Een neuroloog houdt zich daar meestal niet mee bezig. Maar ik hoor wel goeie ervaringen van fibropatienten . Ik wil het wel eens proberen zodat ik ook kan vertellen aan de mensen of het werkt of niet. De liga promoot in elk geval ook gezonde voeding. Ik kan het dieet tijdens de week volgen en in het weekend gewoon eten hé. Ook al doe ik het maar een bepaalde tijd. Ik zie wel… Bedankt voor je reactie.

  6. Ik weet nog niet zo net of paleo wel zo gezond is. Mijn ervaring is dat suikervrij (dat is wat anders dan koolhydraat vrij) al een hele stap in de goede richting is. Helemaal suiker en koolhydraat vrij is op de lange duur erg slecht voor je vatenstelsel en daar zit je ook niet op te wachten.
    Dat ‘terug naar hoe we vroeger aten’ klinkt heel leuk maar granen hebben al heel vroeg hun intrede in het dieet van de mens gedaan. En de mensen werden toen gemiddeld 30 – 35 jaar en of dat altijd in goede gezondheid waag ik te betwijfelen.
    Terug naar hoe we in de jaren 60-70-80 aten is wel een goed idee. Weinig kant en klaar. Eten volgens de seizoenen. Chips, wijn, bier etc alleen in het weekend. Regelmatig bewegen. Ik denk dat daar meer uit te halen is dan uit oer-tijd-eten. Maar wie ben ik.

    1. Ja, ik kan erin komen Rianne. Alleen in het weekend zondigen moet kunnen, op die manier zie ik het wel zitten. Maar de koolhydraten mag ik er wel uitlaten, ik heb momenteel nog zo’n 20 kg overgewicht, ik ga er niet direct uitzien als een magere spriet. 😉

      1. Als je de geraffineerde suikers en de lege koolhydraten (wit brood en zo) laat staan en je beperkt tot gezonde koolhydraten in bruin brood, tarwe pasta, bruine rijst, aardappelen, fruit… Dan heb je al heel wat gewonnen.. Ook op het gebed van je gezondheid. Echt waar… Ik kan het weten …

    1. Wel met die visie zal ik er aan beginnen en we zien wel waar we komen. baat het niet dan schaadt het niet. En misschien raak ik er ook wel wat overtollige kilo’s bij kwijt.

  7. Paleo is jammer genoeg niet zo gezond als ze zelf willen doen uitschijnen. Is weer zo een hype dieet he. Ik heb er vorige week een infoavond over gevolgd met enkele aanwezige dokters etc… Kwam toch niet zo positief uit de ver.

  8. ieder dieet is een toegeving doen, Christa.
    Het is moeilijk om je eraan te houden, zie ik ook dagelijks bij mijn vrouw.
    Ben je eigenlijk al op consultatie geweest bij een diëtist(e)? Of doe je het op eigen houtje? Die professionele raadgevers zijn toch wel aan te raden hoor

  9. Het paleodieet is een heel zwaar dieet en meestal voor tijdelijk bedoelt.
    Sinds anderhalf jaar eet ik geen suiker(vervangers) meer en ook geen snelle koolhydraten. Dat is heel goed vol te houden. Sinds ik het roer om heb gegooid met mijn voeding heb ik die vreselijke aanvallen van vermoeidheid niet meer die veroorzaakt werden door de suikerpieken in mijn bloed. Mijn cvs/me gaat er zeker niet mee weg, maar ik voel me er zoveel beter bij, dat, mocht ik herstellen, ik toch de suiker nog zal laten staan.
    Als je stopt met het eten van suiker kan ik je het boek: 40 dagen sugar challenge aanraden van Carola van Bemmel
    http://www.sugarchallenge.nl/
    Ik heb er veel van geleerd.
    Succes!

  10. Als je tijdens de week da dieet volgt en dan tijdens de weekends were gewoon eet , zal je lichaam zich er niet an verstaan !tegen dat je het ene gewend bent , schakel je were over op het andere ! Gezond eten en leven , denk dat dat het beste is voor nen mens ! En als er een ‘TE’ voorstaat ist nooit goed !!!

  11. Ik persoonlijk eb meer vertrouwen in dokters en dietisten aangaande voeding ! Ik ken iemand die volledig glutenvrij moet eten door darmziekte , moeilijk om vol te houden en bijna niet te doen om daarmee op restaurant te gaan ! Ze zeggen dat ze glutenvrij serveren , mo na 2 uur te hebben gegeten , voelt ze haar misselijk ! Dan weet ze al zeker dat er ergens gluten inzaten ! En haar brood , moet ze zelf bakken ! Ier in de beenhouwerij op de markt , ebben ze paar producten glutenvrij !

Geef een reactie

