Tips tegen de verzuring van de maatschappij.

Ik stond  daarnet op, zwaar hoofd, vol flarden dromen, zwaar lijf, letterlijk en figuurlijk en het gevoel dat er vannacht een trein over mij heen had geraasd. Ik goot mijn eerste kop koffie uit de rose kan in mijn blauwe kopje met witte bolletjes. Pas op , we hebben die bolletjestassen in zes verschillende kleurtjes hoor. Kwestie van de ontbijttafel wat op te vrolijk voor vreselijke “morgens” als vandaag.

Ik zette mijn pc aan en las een leuk artikel op Elle met als titel, 14 tips tegen de verzuring van de maatschappij.

En eerlijk, ik vond er verschillende tips die ik eigenlijk toepas. En ik werd instant blij, ik laat het krakende lijf mijn gevoel in mijn kop niet bepalen. Dus kan ik evengoed vrolijk zijn of op zijn minst proberen.

Ik graaf eens diep bij mezelf en kijk welke tips ik zelf heel veel gebruik om de mensen een kleine glimlach of een klein geluksgevoel te bezorgen. Ik leg ook aan de kinderen uit dat als je zelf vriendelijk bent tegen onvriendelijke mensen ze zich daarbij een beetje ongemakkelijk gaan voelen en de volgende keer misschien zelf vriendelijker worden.

  • De deur openhouden bij de bakker als iemand volgeladen met brood, taart en pralines naar buiten wil. Ze krijgen daar gratis een glimlach bij .
  • Ik laat iemand voor aan de kassa die niet veel bij zich heeft.Het uitladen gaat bij mij vrij moeilijk, waardoor het ook lang duurt tegen dat alles op de band ligt. Ik vergeef het de werkende mensen die noodgedwongen gejaagd zijn door het gebrek aan tijd. Ik heb tijd zat, dus….
  • Ik ben een krak in het vriendelijk afwijzen aan de telefoon, wanneer verkopers me bellen voor elektriciteit, internet of abonnementen op tijdschriften. Ik blijf vriendelijk, zeg dat ik jammer genoeg geen interesse heb, maar dat ik hem ( haar) nog veel succes wens en dat ik hen een heel prettige dag wens. Je moet weten dat televerkoop zowat de meest ondankbare job is. De verkopers worden enorm opgejaagd, moeten zoveel telefoons per uur doen.En dan wordt je nog de hele dag afgesnauwd. Ik zou het niet lang volhouden hoor. Dus probeer ik die mensen te motiveren om door te gaan en bezorg ik ze een glimlach, hoewel het misschien een beetje groen is omdat ik niets koop. Maar ik hou ze tenminste niet aan het lijntje want hun tijd is te kostbaar.
  •  Ik knik op zijn minst goeiendag als ik de trein opstap. Ik zie dan wel als de mensen terug knikken . Maar ik zit op eerste klasse en daar is het meestal heel stil en zit iedereen achter zijn krant  of tablet. En het is nu eenmaal een stille ruimte waar je niet zomaar iemand gaat aanspreken. Het wordt ook niet verwacht.
  • Onlangs heb ik nadat ik een briefverhaal gelezen heb op facebook ook een brief achtergelaten op de trein. De brief stond netjes tussen de spleetjes van de verwarming, tegen het raam. Op de voorkant stond, gelieve te lezen en te laten staan. Binnenin stond dat dat de wereld aan het verzuren was en dat ik hen een glimlach wou schenken . Ik tekende er een smiley bij en vroeg nog of ze de glimlach door wilden geven door de brief terug te zetten voor de volgende.
  • Gisteren was ik met de zoon van Wim bij Mac Donalds, we hadden gewinkeld in de buurt. En ik wist wat een gigantisch plezier ik hem deed met een dubbele mac, frieten en een cola. Ik had mijn kaart laten zitten in de betaalterminal. En vrouw liep me achterna met de kaart. Ik heb haar vriendelijk bedankt en zei haar dat ze mijn held van de dag was. Bij het buiten gaan nadat we ons fastfood fast binnengeschransd hebben, knikte ik haar nog eens vriendelijk en wenste haar nog een goeie dag. Zo motiveer ik dat madammeke om in de toekomst blijven betaalkaarten terug geven aan verstrooide zielen als ik.
  • Om onszelf op te vrolijken zoeken we de vrolijkheid op door niet hele avond voor de buis te hangen . We gaan vaak naar stand up comedians kijken . Steven Mahieu is onze grote held momenteel. We gaan naar gratis festiviteiten als het lichtjesfestival, optredens. Want als we zelf vrolijk blijven kunnen we anderen ook opvrolijken. Ja, ik ben een pleaser Ik krijg zelf een goed gevoel als ik iemand een plezier kan doen.
  • Ik stuur af en toe een kaartje naar iemand, het hoeft niet noodzakelijk een goeie vriend te zijn. Ik geef graag cadeautjes, maar op dat vlak moet ik serieus inkrimpen, want ik ben geneigd daarin geweldig te overdrijven. Maar ik vind het gewoon leuk om vlinders van geluk rond te strooien.

En als jullie naar het liedje luisteren en de clip bekijken zullen jullie weten waarom ik zo van dit liedje hou.

https://www.youtube.com/watch?v=XqB7qc10bDc

14 gedachtes over “Tips tegen de verzuring van de maatschappij.

  1. Ik zou je graag voor mij hebben in de supermarkt! Zelfs met huilende baby en slechts 4 stukken in mijn handen word ik nooit voorgelaten… Of als ik eerder gestopt was aan de groentewinkel maar uiteindelijk 2 seconden later de winkel binnenging dan de madam die na mij stopte omdat ik eerst nog twee kinderen uit de auto moest heffen… Waren er maar meer zoals jij 🙂

  2. Het valt ons onder het wandelen vaak op hoe weinig mensen er goeiendag terugzeggen. Sommigen zijn zelfs verbaasd als je hen vriendelijk groet. Het vraagt nochtans geen moeite.

  3. Mensen zoals jij Christa die zijn goud waard….
    Dat van die brief op de trein, schitterend gevonden…
    Mijn enige bijdrage is goeiedag zeggen tegen mensen die in de bedrijven onder ons werken, of als we gaan wandelen tegen andere wandelaars, maar bijna niemand die reageert, ze kijken stug voor zich uit of naar de grond… Jammer!

Geef een reactie

