Avontuur in C-pure, ( en t rijmt nog ook!)

Met één of andere spaaraktie , kreeg mijn moeder een  ferme kortingsbon voor een overnachting in C-pure, een zegangenmenu, en een ontbijtbuffet.  Mijn moeder sprak zo vol lof sprak over haar weekendje uit, en dat we het ook zeker eens moesten doen, en nog veel bla bla. En we lieten ons overtuigen om ook te boeken. Een datum konden we niet kiezen! Onze tweedaagse is al meer dan een jaar geleden gereserveerd voor 13 en 14 november. We koesterden uitaard hoge gedachten, want t is een restaurant van ” De sergio”. De kamer was mooi maar sober, met een supergoed bent, een aangename inloopdouche, ( jihaa, daar was ik blij mee! )Er stond ook een nespresso-automaat, maar gelukkig  lag er geen Georges Cloony in mijn bed. Want mijne eigensten Wimmero zou ik niet willen ruilen.

DSCI3589 DSCI3582

Na een korte koffie en rustpauze vonden we het tijd om eens op verkenning te gaan naar de bar en restaurant. Maar even op ons gemakske rondsnuffelen zat er niet in. We werden nogal snel gevraagd wat we wensten. We kozen voor een biertje, waarvan ik begot de naam niet meer weet. Ik weet alleen dat het hollands en lekker was. De nootjes die erbij geserveerd werden vond ik superlekker, daar zat gedroogde gember bij, en ik vind gember nu eenmaal geweldig lekker. De cocktailkaart stond vol met rare drankjes unieke combinaties en niet zomaar een campari orange, Martine, of aperitief maison. Er waren vooral veen infusies van groenten toegevoegd en specerijen.

DSCI3595 DSCI3603 Na het koele biertje werd er tijd gemaakt voor een heerlijke warme douche en een opsmukbeurt, want we wilden er uiteraard pico bello uitzien. Dan konden we eindelijk beginnen aan het langverwachte zesgangendiner. Er werd ons gevraagd welke drank we wilden, aperitief? Wijnarrangement? Water?

Het werd even slikken bij het horen van de prijs van het wijnarrangement. We besloten dan ook om maar een sober wit wijntje te vragen  als aperitief, en een fles water om af en toe onze dorst te lessen, want wijn is nu niet echt een dorstlesser. De maitre in een raar costuum, waarmee je zou vermoeden dat hij net uit de apollo 11 was gestapt en zijn helm had afgedaan, kwam ons de menu uitleggen. Het personeel bestond uit stoere mannen en vrouwen, met tattous en al. Ik heb er alvast geen verwijfde ober opgemerkt. Maar dat was even terzijde.

DSCI3610 DSCI3607 Ik had hier zo naar uitgekeken maar ik eigenlijk al van in het begin , bij de hapjes een beetje ontgoocheld over de smaken van de gerechtjes. Op de foto naast de fles water zie je o het grijze schaaltjes, schorseneren met hazelnoot. En eerlijk, dat smaakte naar een stokje niets met hazelnoot rond.  De twee ronde bolletjes die je op het glazen bordje ziet liggen was wel geweldig smaakvol, een krokant smaakbommetje. Op het grote bord in de midden ligt een stuk gedroogd kabeljauwvel, met daarop krokant gebakken vel ( gefrituurd ) en de rest ben ik vergeten, want ons Bie is uiteraard de menukaart al terug kwijt! Typisch. Ik vond dat vel niet smakelijk en vreselijk naar visolie smaken, en die smaak heeft zowat heel het menu gedomineerd wat ik ontzettend jammer vond. DSCI3614 De mosseltjes hiernaast waren wel in een superlekker soepje met wat venkel. Ik genoot van de smaak en de eenvoud en puurheid van dit gerechtje.Op het grillige schoteltje zie je (alweer een krokantje, het hele menu zat vol krokantjes ) met een soort vislever, waarvan de smaak ook lang bleef hangen. Ik moet wel zeggen dat de wijn ontzettend goed uitgekozen was , de smaken telkens heel anders van elkaar. Maar kijk rechts, dan zie je bordje vol met krokantjes en kruidjes, maar de dingetjes zo klein, dat ze niet eens tot hun volle recht komen in de mond en dus eigenlijk overbodig zijn. Rauwe heilbot, met een ietsie pietsie rooie biet, een kokkel, en nog t een en t ander. Maar dit gerechtje kon me echt niet boeien. Het voelde als een kakofonie in mijn mond.

DSCI3622 DSCI3624 DSCI3620Deze oester ( met alweer krokantjes tussen duingras) smaakte geweldig lekker. Er lag een soort praline op van ganzelever zonder overheersend te zijn. Een topgerechje zoals de Sergio het zo goed kan zeggen. DSCI3623Deze coquille met zwarte pens was overheerlijk, maar ook het nevengerechtje met krokantje ( ik durf het haast niet meer zeggen ) was niet slecht, maar het bracht niet veel bij aan smaak. ( Wat ben ik een moeilijke zeg ).

DSCI3625 Het hoofdgerecht kwam eraan, hertekalf met nog t een en t ander en ja K…….. Zie je ze liggen, een spaghettilint een beetje opgedraaid en gebakken in de frituurpot en dan was er ook nog dat paddestoelachtig ding dat in mijn bord ligt. De pompoen die op het gerecht stond vermeld heb ik niet teruggevonden. Maar het vlees was heel lekker, een eerlijk stukje vlees, met een aangenaam espumasausje.

erbij DSCI3626In deze bladerdeegbol werd er een lepel gesmolten overheerlijke kaas gedaan, die geweldig goed smaakte met de blokjes knolselder die erbij zaten. Verrassing!

Maar het slaatje links was totaal overbodig. Het waren minibokjes wortel met daar dan een torentje op van een schijfje rauwe pastinaak en een stukje rauwe rode biet. Ook hier werd een lekker wijn bijgeserveerd en dat verzachtte de pijn van de prijs van het drankenarrangement.

Het nagerecht was zo lekker Ook een bordje met groene appel en opeengestapelde koekjes met daar wat sorbet tussen, wat chocolade, een heerlijk torentje zoet. Daarbij werd een cocktailtje van kiwi en bier geserveerd, wat echt geweldig lekker was.

Na het diner zijn we onmiddellijk gaan slapen, want ik had het moeilijk gehad om zo lang op die stoel te blijven zitten, want mijn fibrobeest was duidelijk meegekomen, tot mijn groot ongenoegen.

Ik heb dan ook heel goed geslapen.  S ochtends werd ons een heerlijk ontbijtbuffet voorgeschoteld. Hier vond ik het enige minpunt dat ze zelf koffie moesten gaan maken aan een automaat, en daarbij stonden we vaak in de rij te wachten. Zonde voor een hotel van die kaliber. Maar soit. Ik ben heel blij met deze ervaring. Maar als ik eerlijk ben, vond ik het eten in Hertog Jan beter, mooi, maar minder ingewikkeld.

Maar bij het verlaten van het restaurant na het ontbijt stond Sergio daar te praten met zijn maitre. Ik wenste hem een goeie morgen en hij heeft me ook een goeie morgen gewenst En dat maakt uiteraard veel goed!

18 gedachtes over “Avontuur in C-pure, ( en t rijmt nog ook!)

      1. En eerlijk, t is goed voor één keer. In het vervolg kies ik weer voor een eenvoudiger, maar lekkere keuken, zonder al die overbodige tierlantijntjes.

    1. Weet je Pannenkoekje, het is goed voor een keer. Ik besef nu des te meer, dat less, more is. Geef me in het vervolg maar een restaurant met eerlijke lekkere keuken zonder al die poespas. Maar het moet wel lekker zijn! Heb je goeie tips voor regio Brugge. T is niet voor direct zenne, we zijn nog blut na vrijdag! 😉

  1. Ja, maar goeie, we zijn eens gaan eten op de eiermarkt en het was niet te vreten, ik heb de ribbetjes niet aangeraakt en meegebracht voor de hond. luxe hoeft niet, welk een goeie prijs-kwaliteitsverhouding.

    1. Weet je joyce, soms waren de de dingen zo pietepeutirig klein dat ze niet eens mijn smaakpapillen konden bereiken. Lieve geen twaalf verschillende smaken meer op mijn bord. Maar toch blij dat ik het heb meegemaakt hoor. Goed voor once in a lifetime.

  2. als je bij zo’n mannen gaat eten, verwacht je natuurlijk dat nét ietsje méér, maar als dat tegenvalt is de ontgoocheling des te groter
    Ik hou het liever bij minder bekende zaken waar je écht waar voor je geld krijgt… 😉

    1. Wel Billy in t vervolg zullen die ook een mijn voorkeur genieten. Less is more, terug naar de eerlijke keuken, waar je nog kan genieten van een heerlijk sausje, iplv van eens te nippen en niet genoeg om je smaakpapillen te bereiken. Gelukkig was het een promotie, aan de volle prijs loopt het al helemaal de spuigaten uit

  3. Jammer dat bij sommige toprestaurants alles draait om de naam en minder om het eten zelf! Maar kijk jullie schijnen al bij al toch genoten te hebben van jullie uitje onder jullie tweetjes 🙂

Geef een reactie

