Met zijn allen aan de insecten.

Gisteren werd op het avondnieuws nog maar eens uitgebreid promotie gevoerd v oor het eten van insecten. En ik moet zeggen, ik ben daar NIET klaar voor. Wormenburgers, stel je voor! In mijn gedachten ziet het eruit als een donkere versie van een rijstkoek, waar je de worpjes dicht bij elkaar geplakt ziet zitten. Ik kan die gedachte nu niet meer loslaten bij het eten van een rijstwafel.

Allee, als het dan toch zal moeten zullen we ons moeten verdiepen in de kookkunst met insecten. Wat dachten jullie van onderstaande suggesties?

  • risotto, met meelwormenballetjes in filodeeg.Het grote voordeel hierbij is dat je bij het bijten van een lang wit dingetje, nog de twijfel hebt of het nu om een rijstkorrel of om een worm gaat.
  • Quiche met meelwormen. Quiches zijn ervoor gekend, dat je daar in alle vrijheid van alles in mag droppen wat je kwijt wil. En huppekee, waarom dan niet een handvol of twee meelwormen, t smaakt naar nootjes ( naar het schijnt ) en t heeft inimini kleine pootjes.
  • Roerbakgerecht met meelwormen. Idem dito als hierboven, alles kan tegenwoordig”geroerbakt ” worden.
  • Bananenbrood met meelwormen, Ja hallo, dat spant de kroon vandaag!

En wormen zijn nog maar éen deel van de afdeling insecten, wat vind je van gegrilde sprinkhanen met nacho’s en guacamole. Ik vrees dat ik dat groene goedje heel goed zou kruiden met een flinke mespunt chili’s om toch de smaak van de sprinkhanen niet te moeten proeven!

Er is zelfs al een echt kookboek met insecten op de markt! En het zal wel niet bij dat ene blijven.  Hoe zien we dat in de toekomst, gaan we zelf onze eigen wormenboerderij hebben. Zijn beenhouwers nu met uitsterven bedreigd of zullen ze ook overstag gaan voor insecten.

Zullen de sterrenrestaurants zich gaan spitsen op insecten, en hoe gaan hun klanten daar op reageren. Wie weet wordt het een echte hype om te vertellen dat je zwarte kevers hebt gegeven met een espumaatje van herfstbladeren, want ook daarmee zijn ze in Japan bezig, de boscultuur -gastronomie. Mja, ik vrees dat ik dan toch voor het bos zal gaan.

Zullen onze kleinkinderen fier rondgaan op hun communiefeest met dikke gegrild worm op leuke prikkers. En gaan wij dan klappen dat het in onze tijd allemaal beter was?

Ik kan de Nederlandse lezers al meegeven dat er al vier insectenrestaurants zijn in hun moederland.

En om jullie alvast “goesting” te doen krijgen heb ik voor een paar fotootjes gezorgd! Zie ik het kwijl nu uit mijn laptop lopen?

download (1) Chocolaatjes met insecten, benieuwd of de bekende belgische chocolatiers deze al in hun uitstalraam hebben liggen?

download (2) De gegrilde spiesjes voor het communiefeest.

download (4)En speciaal voor lieve vriendin Joyce die verzot is op sushi, kan ik dit bordje aanbieden.

En voor degene die denken dat we nog geen insecten eten, zie het vakje hieronder. Misschien is de overstap naar de wormenburger minder groot hierdoor.

14 gedachtes over “Met zijn allen aan de insecten.

  1. Weet je Bie toen ik naar Thailand ging had ik mijzelf echt voorgenomen insecten te gaan proeven en ik kon ze echt nergens vinden helaas 😦 Ik denk dat we vooral eng worden van het idee want als iets zo gepromoot wordt dan kan het toch niet vies zijn?

  2. Naar ’t schijnt gaat er binnenkort al een bepaald percentage wormen meegedraaid worden in het gehakt, om zo de prijs betaalbaar te houden Misschien is uw slager al overgeschakeld zonder dat je het proeft?

  3. ieuw ieuw ieuw ieuw ieuw
    Dat er resten van insecten (en wie weet wat voor andere vuiligheid) in blikvoeding en dergelijke zit, verbaast mij niets. Maar daar probeer ik tijdens het eten niet aan te denken 😉

Geef een reactie

