Over figureren en acteren.

Ik liet het al eens vallen dat figureren op mijn bucketlist stond en ik die topic kon afvinken, midden augustus. Maar ik kreeg de microbe te pakken en schreef me in bij een castingbureau en gisteren werd ik opgeroepen voor een Nederlandse speelfilm, die zich gedeeltelijk in Belgie afspeeld.

Ook in figureren zit een vorm van hierarchie. Beginnelingen, ( zoals ik dus), worden slechts opgeroepen als er massa’s figuranten nodig zijn, zoals gisteren waar we met zo’n 150 mannen-vrouwen , waren.

Eens de figuratie verantwoordelijke af en toe wat je gezicht ziet en weet dat je vooral betrouwbaar bent en komt opdagen, als er een afspraak wordt gemaakt. Dan pas krijg je regelmatiger wat opdrachten. Maar laat dit nu echt niet mijn bedoeling zijn, om dit heel regelmatig te doen.

Het is geen zwaar labeur,  drie vierde van de dag, zit je te wachten tot je een opdracht krijgt, of zit je zoals gisteren, een hele voormiddag in een aula om en scene op te nemen.

Het zijn vooral lange dagen! Waar je meestal vroeg uit de veren moet. Je moet het dus echt wel graag doen. Maar ik kan de rest van de week lang slapen en op die manier kan ik dit wel af en toe eens doen.

Gisteren moesten we zo vroeg zijn, omdat iedereen de schmink moest passeren, wat voor goedkopere series niet echt gebeurd.

Meestal staat het ontbijt klaar, koffie en water, thee. Maar gisteren was de catering grandioos te laat, hadden veel te weinig koffie. Ook s middags waren er te weinig broodjes, en Nico de figurantenverantwoordelijke ging serieus van zijn oren gaan maken bij de produktie.

2014-10-11 16.22.54

Maar eerlijk, sommige mensen zijn ook superonbeleefd en je moet je haasten om toch maar aan een bekertje koffie te geraken. Bij de figuratie van de serie “Bevergem” was dit niet het geval.

Er is een rustzaal voorzien voor de figuranten, denk niet dat je samen bij de acteurs kan zitten!

Er wordt wel wat afgetetterd, en meestal vind je al snel wat mensen uit je streek.

2014-10-11 16.22.07

De opnames waren in een aula van de universiteit, afdeling muziek en rechtswetenschappen en zo zaten wij op studentenbankjes. De heer bierboven was vergeten dat hij een maatpak moest dragen en werd bijgevolg voor veel scenes uitgesloten. Ja er zijn wel degelijk dresscodes waar je je moet aan houden.

Doe het vooral niet om met je kop op tv te komen, in dit geval op het witte scherm, want maak je geen illusies, hier en daar wordt er iemand uitgepikt, die een rolletje krijgt van een paar seconden en de rest is achtergrondvulling.

2014-10-11 16.49.24

Ook de vrouwen werd gevraagd om een tweedelig pak te dragen of klassieke kledij . Zo stond ik er dus bij gisteren.

Valt het je niet op dat er heel veel bejaarde mensen aanwezig zijn? Lander de jonge kerel die me een lift gaf van Kuurne naar Gent was vast de jonste man op een gezelschap van  personen. Hij was  26 jaar. Maar vraag eens aan jonge mensen of ze om vier uur willen opstaan  om een hele dag te figureren .

Vele mensen zijn vaste figuranten en draaien al jaren mee in het figurantenwereldje, en hoe meer ervaring je hebt, hoe meer kan je krijgt om eens aan een reclamespot te mogen meewerken. Maar die ambitie heb ik niet,  hoewel ik waarschijnlijk geen neen zou zeggen, moest ik daar ooit een kans toe krijgen.

2014-10-11 16.48.22

Jammer van de slechte kwaliteit van de foto’s, ik heb ze stiekem met mijn gsm genomen. Aan het rode tafeltje staan de acteurs , allemaal Nederlanders, met uitzondering van Wim opbrouck. De jonge man met zijn armen gekruist is Nico de verantwoordelijke van de figuranten. HIj legt de scenes uit en legt onze taak uit. Er wordt veel gelipt,doen alsof we spreken en ze noemen dat “goud rapen”. Achter het tafeltje zie je de camera. De Regisseur was een vrouw en de co-regisseur, was er eentje met veel vrouwelijke hormonen, twee vooruitstekende konijnentandjes en hij liep de godganse dag met zijn metalen gesloten koffiebeker rond.

Het viel me op dat de crew hier veel ernstiger was dan de crew bij Bevergem.

2014-10-11 16.48.42

Ik mocht in de voormiddag wel op de eerste rij naast de acteur zitten die later een speech moest geven omdat die zogezegd een award gewonnen heeft. Maar zelf dat naast de acteur zitten is totaal geen garantie dat je ook maar enigzins in beeld komt. De speech kan ik bijna van buiten , want we hebben hem op zijn minst twintig keer gehoord. En ik weet nog steeds niets over de “snaartheorie ” waarover hij het alsmaar had.

2014-10-11 16.48.30

Van hapjes mag je niet eten, van drankjes niet drinken. Die worden constant rondgebracht, afgeruimd, belanden aan andere tafels en daar wil je al helemaal niet van drinken. De rode wijn is druivensap, de witte wijn is appelsap. Alcohol op de set is dan ook uit den boze.  Zelfs als je een scene speelt op restaurant of zo. Alles is nep.

Wat ook nep is, zijn programma’s als “de huizendokter ” waar de mensen die als koper voor het huis, voor en na aan komen draven. Wel dat zijn ook figuranten.

Er worden ook speciale typetjes gevraagd, metals, of een “popeyetype”. Iedereen kan zich inschrijven als figurant, dik of dun, jong of oud, ze kunnen iedereen wel ergens voor gebruiken!

2014-10-11 16.23.04

Voor wie dat ook wil doen, ik zou zeggen, gaan met de banaan, als is het maar eenmalig, dan heb je dat toch ook maar eens meegemaakt. Ik vind het in elk geval leuk, zolang het maar af en toe eens is!

12 gedachtes over “Over figureren en acteren.

  1. Ik had helemaal geen idee dat het er zo aan toe gaat. Voor één keer zou ik het wel willen overwegen, om het eens meegemaakt te hebben.
    Spijtig van die nep-alcohol 😉

    1. Gisteren een figuratie gedaan in salons rodenbach, wat zogezegd een wijnkasteel was. En omdat we maar met vijf figuranten waren, en beloofden niet zat te worden, kregen we wel echte wijn! 😉

  2. Fascinerend wereldje. Ik heb ook ooit eens gefigureerd in een serie die ze in Leuven kwamen opnemen, voor Ketnet, gelukkig was dat geen hele dag, want het was inderdaad véél wachten, en daar ben ik niet zo goed in 🙂

  3. Wel leuk om eens te lezen hoe het er aan toe gaat. Mijn nicht figureerde in ‘eigen kweek’ en was heel eventjes te zien al dienster, een halve seconde 🙂

Geef een reactie

