The-day!

Vandaag zit ik met een zwaar hoofd en een geradbraakt lijf te tokkelen. Tuurlijk wist ik vooraf hoe slopend zo’n dag kon zijn en ik kijk dan ook met heel veel plezier terug op gisteren!

Alles was perfect geregeld, we werden aan de kerk in Avelgem hartelijk ontvangen en geregistreerd. Vandaar moesten we naar de weide waar er gefilmd werd. Er stonden drie grote legertenten, die dienst deden als rust en eet-ruimte voor de figuranten , een tent voor de acteurs en een rekwisitentent. 

We kregen een ontbijt en om 9 uur startten de filmopnames. We werden uitgebreid gebriefd en het was grappig hoe sommige mensen zich verdrongen rond de acteurs of perse voor de camera liepen. 

Het was een drassige wei, maar voor de regisseur kon het blijkbaar niet drassig genoeg zijn en de brandweer spuitte er lustig op los, om de wei om te toveren tot een walhalla van klei en modder.

De regisseur was Gilles Coulier, die blijkbaar op zijn 28 ste al heel wat op zijn palmares had staan. De assistent regisseur, was Marcus, waarvan de achternaam me ontsnapt, die ook al eigen kweek gedaan heeft, De ridder en Het vonnis. Een man die zijn vak kent en waar het geweldig mee samenwerken was. Wij werden gevraagd, , te zwijgen, te roepen, aan te moedigen en in groepjes staan keuvelen met een half lauw alcholvrij biertje in de hand.

Smiddags kregen we een broodje, en er was koffie, cola en water voor iedereen. Met momenten goot het water, en mochten we een break nemen in de tent. De buienradar werd nauwkeurig in de gaten gehouden, er werd materiaal afgedekt, en telkens terug herbegonnen, zonder dat er iets van stress te merken viel.

De meeste figuranten waren echte die hards en vertelden fier, waar ze al allemaal “in beeld” geweest waren. Voor velen was het een echte passie. Wij stonden helemaal niet te drummen om in beeld te komen. Wij gingen gewoon op in de massa, maar dat kon mijn pret niet bederven. We stonden wat te keuvelen met Freddy Devadder, die na vier jaar nog altijd wist dat ik ooit qoq au vin voor hem had klaargemaakt en dat hij me daarvoor nog altijd dankbaar was! Zijn drank moest hij drinken in het geniep, want ook de acteurs mochten geen alcohol nuttigen, maar daar veegde Freddy zijn laars aan, en zijn koffie roken net als zijn adem naar sterke drank. Ach voor mij niet gelaten, maar hij heeft wel nood aan iemand die zijn grenzen op dat vlak bewaakt.

Er werd dus een hele dag gefilmd, voor 5 minuten televisie, een scene met een reuzevarken in papier maché die bevrucht moest worden met zaad, door stoere mannen die daarvoor de beek overmoesten, wat zeg ik , de beek doormoesten. Hilarisch, .Een hockeyteam nam dat voor zijn rekening, weinig glorie zullen ze er niet aan gehad hebben, want ze droegen een kap en slechts twee gegadigden mochten voor het laatste shot hun kap afnemen. David Galle die één van de acteurs was, die door een stand in vervangen werd en zelf dus niet door de Beirebeke moest, was zo fair van dat toch te doen! Gekke mensen, die acteurs, maar vooral prettig gestoord dan! 

Er werd gefilmd tot 20 uur en eerlijk ik had het toen wel een beetje gehad. . Met zware modderschoenen gingen we naar huis. Moe maar ongelooflijk voldaan. 

Vandaag is er heerlijk nagenieten met een zware kop, t zal van het lauwe alcoholvrije pintje geweest zijn. 

13 gedachtes over “The-day!

  1. Dan ging het toch met je stok in al die modder en drassigheid? In mijn verbeelding zie ik het al halverwege in de grond weg zakken tot het nog een half metertje lang is… 🙂

Geef een reactie

