Theater en zee en de egoisten!

Gisteren kon mijn mannetje me overtuigen om mee te gaan naar theater aan zee. Een gratis optreden op een hele leuke locatie in Oostende. 

Wim en ik namen een stoel mee, en plaatsten die achter een persoon in een rolstoel, met begeleidster, partner denk ik. Naast me stond een meneer in een invalidescooter met zijn vrouw op een stoel, naast hem. 

Toen Luc Devos zijn ballades zong, was er geen vuiltje aan de lucht. Zijn muziek zette niet aan tot dansen, maar eerder aan het meezingen, van zijn liedjes als Anja, Mia , enfin zijn bekendste liedjes.

De mensen in de rolstoel konden meegenieten van het optreden, want niemand belemmerde het zicht.

Toen de groep il Circo opkwam, ontplofte het publiek op de zuiderse , swingende tonen, , waardoor je stante pede met een vakantiegevoel zat. 

Het losbarsten van het dansende publiek zorgde ervoor dat de ene mens in de rolstoel na tien minuten vertrok, omdat die niets meer kon zien. En ik zag ook naast me hoe de mens in zijn scooter gefrustreerd raakte en al een paar keer mensen had aangemaand om uit zijn gezichtsveld te zijn. 

Daar stond ik gelukkig te wezen met mijn stok en het feit dat ik toch kon rechtstaan om te kijken en mee te genieten van het optreden.

Maar ik had medelijden met de meneer en ik kreeg daar een slecht gevoel van. Ik werd kregelig en wou eigenlijk zelf de mensen aanmanen uit de weg te gaan, zodat de man ook kon meegenieten. Maar het publiek gooide alle remmen los bij de opzwepende nummers. Mijn gevoel was zo dubbel, ik genoot van het gebeuren en voelde me anderzijds heel slecht omdat ik medelijden had met de man in zijn scooter. 

Ik moest me bedwingen om me er niet mee te bemoeien , omdat ik ten eerste niet kon inschappen of die man het als hulp zou zien of eerder aan gemoei van mijn mijne kant. 

Maar zijn vrouw was mee, en ik vond eigenlijk dat zij moest opkomen voor haar man. Was zij er niet geweest, dan had ik zeker ingegrepen. Dichter gaan staan was voor de man geen optie meer, omdat hij het harde geluid dan niet kon verdragen, ik had hem daar teken over zien doen ij zijn vrouw. Uiteindelijk is de mens kwaad weggereden en tien seconden later was zijn plek ingepakt door de dansende menigte. Mijn hart bloedde. Ik dacht ook aan mezelf die me nu nog kon beredderen met een stoel, om eerst te zitten en daarna op de steunen . Ik kon een beetje op en neer meewippen zonder mijn voeten op de heffen , maar dansen, neen, dat zit er niet meer in, tot niet gisteren waar ik al heel de dag geradbraakt was. 

Op die plaats was ook geen plaats voorzien voor mindervaliden, wat ik heel jammer vond. Misschien dat ik toch maar eens de organisatie aan zal spreken door een mailtje te sturen. 

Ik wil hierbij ook alle mensen die wat minder te been zijn , aansporen om toch dingen te blijven doen die je leuk vindt en ook om voor jezelf op te komen en je rechten af te dwingen. Was ik de man geweest, ik had me zeker niet laten wegjagen en was vlak voor de dansende menigte gaan staan met mijn scooter. Maar daar moet je dan mentaal ook sterk in je schoenen voor staan.

Mindervalide mensen zijn al gestraft en worden dan ook nog eens publiekelijk door de meute volk afgeslacht. Zonde toch!

 

14 gedachtes over “Theater en zee en de egoisten!

  1. Ik he het doorgestuurd aan de organisatoren en ik heb al een mailke terug met de melding dat ze het fijn vonden dat ik het meldde en dat ze het zeker zullen doorgeven. We zullen zien, volgend jaar! Mensen in een rolstoel zijn zo vreselijk benadeeld, op alle vlak, grrrrrrrr, ik word daar zo kwaad van !

  2. Zoveel moeite kan dat toch niet zijn als organisatoren om iets te voorzien voor de mensen in een rolstoel, zelfs op Werchter is er een soort van een verhoogd platform, een eind van het podium zodat de muziek niet te luid is maar met een goed zicht en niemand die voor hen kan lopen!

  3. Ik zag reeds op verschillende optredens dat er een verhoogd gedeelte was voorzien, maar misschien vinden mindervaliden dat ook niet altijd even leuk (want iedereen kan je van ver zien natuurlijk).

    1. Ja dat is ook zo, zie het ook wel vaak, maar ik maakte me vooral kwaad op de mensen die van langs achter kwamen om vlak voor zijne neus te gaan dansen. En ik heb het nu trouwens gemeld aan de organisatie, ze gaan het in elk geval doorgeven en bekijken.

  4. Mooi artikel en deel je mening 100%! Genieten is een recht van iedereen, of je nu valide of mindervalide bent.
    Maar zelfs in het jaar 2014 is er nog weinig gedaan voor het comfort van mensen met een beperking, helaas!

  5. Het is tegenwoordig zo een beetje ‘de mode’ om enkel met het eigen belang bezig te zijn. Ikke en de rest kan stikken 😦 Heel tof dat je een mailtje stuurde, hopelijk wordt er rekening mee gehouden.

  6. Ik dacht dat er altijd een aparte ruimte was voor minder valide waar de gewone staande mens niet in de buurt kan komen, tenminste dat is zo in Nederland…… Ik snap dat je hart bloedde zou het mijne ook gedaan hebben.

  7. Heel menslievend van je Christa, om dit te melden aan de organisatoren.
    Ja er zou eigenlijk altijd vooraan een plaats moeten voorzien zijn voor rolstoel – en minder mobiele personen.
    Laat ons hopen dat daar in de toekomst verandering in komt.
    Jij hebt alvast je steentje bijgedragen Christa !
    Ik ben dikwijls voor mijn werk met rolstoelen op stap geweest, maar nooit naar grote evenementen…
    Maar wij als begeleiders lieten ons ook niet doen …
    Ooit kregen we een vip begeleiding op de Gentse floraliën, toen het zoooo druk was aan de ingang, verzetten ze de tussenschotten, zodat we onmiddellijk door mochten, wij hebben die mensen dan ook uitvoerig bedankt, en achteraf nog een mailke laten sturen.
    Want dat kwam maar zelden voor.

Geef een reactie

