Verlatingsangst;

Afbeelding

Verleden week hoorden we voor het eerst dat Misty hartstochtelijk , luid en vooral heel lang huilt aan de poort als wij weg gaan. Ik dacht dit maar af en toe was, tot ik deze namiddag hoorde van de buurvrouw dat het eigenlijk heel erg is en ze dan nog zo heel luid jankt dat ze het hoort tot bij haar binnen en het wel lijkt alsof er een dier wordt afgeslacht.

Ik voelde het bloed uit mijn gezicht trekken en haastte me naar binnen om daar snel over te googelen, gelukkig bestaat google en moest ik niet stante pede naar de bibliotheek! En ik vond deze symptomen!

WAT zijn de symptomen van scheidingsangst???
Een hond met scheidingsangst is meestal kalm,braaf en volgzaam als hij bij zijn baasje is. Maar als hij alleen gelaten wordt,komen 1 of meerdere van de volgende symptomen voor:
-Vernieling (kauwen,graven etc)
-Plassen of poepen in huis.
-Blaffen ,janken ,huilen.
Ander typisch gedrag is de gehechtheid aan zijn baas(overal waar de baas is is de hond tot op de wc aan toe).
Het van streek raken als hij verlaten wordt en het overdreven begroeten als zijn baas terug thuis komt.

Als ik de punten overloop merk ik het volgende

  • Het vernielen uit zich in putten graven of kussens door het hondeluik sleuren, ook .dekens.
  • Maar vooral het huilen is een ware catastrofe, zo’n dramaqueen. Ze lijkt wel mishandeld te worden.
  • het overdreven gehechtheid is ook van kracht, vooral dan met mij. Van als ik recht sta uit de zetel loopt ze achter me aan. Als ik kook ligt ze in de keuken; Als ik in de badkamer ben komt ze ook mee.

O wee, we moeten daar dus dringend aan werken voor de buren de politie bellen, ik hou daar echt mijn hart voor vast. Het lukt al zo moeilijk op de hondenschool om haar naar behoren te trainen, daar wil ze alleen maar spelen met de hondjes. En ik wil mijn beste vriendje niet kwijt hoor. Ik heb al stil in een hoekje zitten huilen bij het idee alleen al!

Ik ga er keihard moeten aan werken, want het is vooral aan mij dat ze zo gehecht is. Ze doet niets als Wim of de kinderen vertrekken, zolang ik hier nog ben.

Ik ben te moederlijk met het haar omgegaan vrees ik. Een mens kan ook “te goed” doen dat het op den duur niet meer goed is! Te veel spelen, te veel aandacht geven, te veel aaien, haar veel meenemen met de auto. O jee, ik ben in paniek!

Maar ik heb één redmiddel achter de hand. Er bestaat namelijk medicatie die kan helpen . Maar met medicatie alleen zal het niet lukken.

Misschien ga ik best eens met de buren praten en hen vertellen dat we dat aan het afleren zijn, vooraleer ze knettergek de politie bellen.

Lieve mensen, duim voor mij, en voor Misty, want we hebben het zo goed samen! Snik.

 

11 gedachtes over “Verlatingsangst;

  1. Een bekend fenomeen bij honden.. En het is af te leren maar vraagt tijd. Ik denk dat je, buiten de hondenschool, op internet info en filmpjes kan vinden vanhoe af te leren. Alleen ga je van je hart af en toe een steen moeten maken, vrees ik. En ik zou idd de buren inlichten.

  2. Ik denk dat het helemaal goed gaat komen, als je idd vasthoudt aan afstandelijkheid. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je gelijk een ijskast moet worden he? Blijf positief en ik duim voor je!

  3. Ik zou het idd aan de buren uitleggen. Volgens mij gaan er genoeg afleveringen van the dog whisperer over honden met vermatingsangst. Mss eens naar een paar afleveringen zien om tips op te doen?

  4. IK denk niet dat iemand hier echt dog-minded is. Niemand heeft ook een afgesloten tuin. Nu heb ik een verstuiver waar ze wat rustiger van worden. Maar het kan ook zijn dat ze loops is en haar daardoor zo raar gedraagt.

  5. eens contact opnemen met een hondenschool kan ook helpen. Ze kunnen je leren omgaan op een juiste manier met de hond zodat Misty weet dat ze niet moet panikeren als je weg gaat.

  6. Hopelijk gaan de buren het niet zo ver drijven dat ze klacht gaan neerleggen. Constant hondengeblaf kan wel op de zenuwen werken maar als jij ze gaat aanspreken zouden ze wel wat begrip mogen opbrengen. Ik duim dat je Misty dat blaffen zal kunnen afleren en dat jullie nog heel veel tijd samen kunnen doorbrengen. Kan best geloven dat je heel erg aan dat schattig beest gehecht bent.

  7. Arme Misty!! Maar je komt elke keer terug, dat moet haar toch ergens geruststellen, of hebben honden echt zo’n slecht geheugen dat ze dat vergeet?
    En ’t is zo’n lieveke, ziet die foto…

Geef een reactie

