Vijf kilo minder.

Wat eigenlijk begonnen was als een maagsparend dieet, is uiteindelijk geëvolueerd naar een dieet om kilo’s kwijt te raken! Toen ik maar bleef sukkelen met de akelige kuch en op een dag, eum ( nu sla ik even heel rood aan ) mijn stoelgang bij de dokter moest binnenbrengen, schoot ik in paniek! Dat goedje was te bleek om goed te zijn. En ons Chrissebie ging googelen dat het geen naam had en kwam tot de vreselijkste dingen! Galstenen, slechte lever. En laat een goed werkende lever nu levensbelangrijk zijn en ja ik wil best nog een heel eind mee, ik wil de halve aardbol nog zien! 

Dat was voor mij de klik om vettig eten, overvloedig eten, frieten sausjes en alcohol af te zweren. En eerlijk ik was in het begin niet bezig met mijn gewicht, ik wou gewoon gezonder gaan leven. Maar toen die weegschaal ineens onder 90 ( ik kom van 93) aanwees, was dit de motiviatie om er deze keer mee door te gaan! En bovendien, het doet mijn maagje goed, ze moet zoveel niet werken, hoewel ik een beetje moet opletten met al die fruitsmoothies, aardbeien kiwis, omdat dit allemaal nogal zuur is voor de maag. Dus eet ik noodgedwongen af en toe een echte boterham; Mijn warm eten is gehalveerd en ik eet al helemaal geen aardappelen. 

Het enige wat je me niet mag afpakken is zout! Want zout zorgt ervoor dat er toch nog wat smaak in mijn eten zit. Ofschoon ik wel besef dat  zout ook wel niet het gezondste is; 

Ik mis het slaapmutske niet s avonds, noch het trappistje, al drink ik wel iets in het weekend; Als ik dan toch eens wat suiker moet hebben op zure aardbeien met zure yoghurt gebruik ik maple syrup, de echte; Daar zitten ook wel calorieên in, maar ook ontzettend veel mineralen en zo. En suiker is een waar vergif voor het lijf. 

En ondertussen weeg ik nog 87,7 kg . Maar op een lijf zoals het mijne zie je dat nog niet eens; Ik moet daar minstens nog 5 kg voor kwijt; En ik schep geen te hoge verwachtingen, want ik besef best dat de eerste kilo’s kwijt raken het gemakkelijkste is!

Ik ga er heus niet mee door tot ik een maatje 42 heb! Maat 44 zou geweldig zijn omdat ik dan terug de meeste winkels binnen kan lopen en veel meer keuze zou hebben aan kleren dan wat ik nu heb.

Hoewel dat een ramp zo zijn voor mijn portemonnee, omdat ik verleden jaar alle kleren heb buiten gezwierd waar ik niet meer in kan! Het zou betekenen dat ik uit mijn spaarboek zou mogen putten om me een heel nieuw garderobe aan te schaffen! Maar zo’n vaart zal het wel niet lopen zeker! We mogen uiteraard niet vergeten dat ik nog altijd medicatie gebruik waar ik uiteindelijk dik van geworden ben. . Eens de mensen niet meer zielig naar mijn buik staren en denken, “ocharme, die is op haar 52 ste nog zwanger, dat moest vast een ongelukje geweest zijn,” is het voor mij ok. 

En laat nu net de buik de plaats zijn waar je het laatst je kilo’s verliest; Maar soit, zolang mijn broek van mijn tankini niet afvalt in het water is het goed, ! Want ja , in een warm land op reis gaan vraagt af en toe wat verkoeling aan het zwembad, nietwaar! 

Oja, deze wil ik jullie zeker niet ontnemen! ik doe overal chiazaad op! Dat neemt tien keer zijn volume op, zodat je niet zo snel honger hebt! Op mijn slaatjes, mijn boterhammen met beleg, soep, en uiteraard op mijn yoghurt met fruit! Ik denk dat ik helemaal 

in een plant ga transformeren! Zolang het dan maar niet in een cactus is!

17 gedachtes over “Vijf kilo minder.

  1. Christa, allereerst een dikke proficiat !!!
    Ik duim mee voor jouw, dat er nog enkele kilo’s af vallen…
    Nog veel succes he!
    Wel jammer dat je vorig jaar juist veel kleren wegdeed he !

  2. proficiat!
    ja t is oppassen met fruit, ik kan er ook niet goed tegen
    chiazaad dus, allé vooruit k zal dat eens zoeken, niet dat ik grote hoeveelheden eet maar t kan altijd helpen

  3. Proficiat! Goede tip van dat chiazaad! Ik eet sinds kort elke ochtend havermoutpap. Daardoor heb ik geen honger meer tot aan de middag, en het doet de darmen goed werken :p.

  4. Mooie vooruitgang én goede motivatie.. Ik ben er zeker van dat je gaat volhouden want het voelt zoveel beter. Op zich vind ik het wel grappig dat je bijna op elke blog wel leest dat de blogger bezig is met sporten, of dieten of een combinatie. Er moet iets in de lucht hangen, zo lijkt het 🙂 🙂

  5. dat van die “kleurtjes” heb ik ooit op school geleerd. Een volledig overzichtje welke kleur wat betekent….fun fun fun. Toen ik mijn zoon “kocht” zat er zelfs een kleurenkaart in zijn kind en gezin pakketje, om te kijken hoe het evolueert in het begin….nog meer fun 🙂

  6. het is niet dat ik moet vermageren, wel integendeel, maar ik voel me ook zo vaak opgeblazen van het vele eten, dat het niet meer goed aanvoelt. Sommige dagen laat ik bewust een tweede portie vlees liggen, maar als m’n vrouw dat klaarmaakte is het niet altijd makkelijk om dat als restje te bewaren voor de volgende dag. Ik laat me dus nog al te vaak verleiden…met alle gevolgen van dien.
    Je bent goed bezig, Christa, volhouden zo!

  7. Je hebt zoveel andere (gezondere) kruiden om je eten smaak te geven, ik voeg nooit zout toe, had het tot voor kort zelfs niet in huis, maar ik ben het dan ook gewoon van thuis uit.
    Een dikke proficiat met de minder kilo’s! Je bent echt op de goeie weg!!
    Zal ik u zeggen waar ge het eerst gewicht verliest… op uw boezem… voor mij heel erg want ik heb al zo weinig!! Je zou je lichaam moeten kunnen dwingen: eerst buikvet, dan de billen, enz…..

Geef een reactie

