Als het maar geen koers is!

Zondagnamiddag…… terwijl 3/4 van vlaanderen naar de koers is aan t kijken, zet ik mijn hoofdtelefoon op en zit gezellig te youtuben, en genieten van muziek waarvan ik niet wist dat die bestond. Zappen op youtube is één van mijn favoriete bezigheden als ik alleen thuis ben. En bezig ben op mijn computer. Ik begin met een liedje waar ik zin in heb en druk na het liedje , op een liedje uit de kolom met keuzeplaatsjes en een mens komt soms geweldige muziek tegen. 

Maar Chrissebie voelt zich triest , niet alleen vandaag, maar al een tijdje van toen ik hoorde dat een ver nichtje van mij, borstkanker had in een vergevorderd stadium. Drie dagen geleden is ze overleden en morgen wordt ze begraven. 

Het wordt een hele rit daar naartoe want ze wonen in de Franse Ardennen tegen de Champagnestreek.Jullie herinneren zich misschien nog het verhaal van “pruikje” die zich ook daar afspeelde. 

Ik verbleef op de boerderij, bij Nadège en Bernard,, ik was een manusje van alles daar, deed boodschappen, maakte eten, zorgde voor de kinderen, speelde met de kinderen. En Nadège en Bernard waren al een kindje kwijt, vlak na de geboorte. Tien jaar geleden verloren ze hun dochter Nathalie en nu is de vrouw van hun zoon overleden. Het kleine ukje waar ik meer dan dertig jaar geleden voor zorgde . 

Het is dan ook meer dan normaal dat dit al heel de week niet uit mijn gedachten te verbannen valt. Ik beleef terug mijn jeugdjaren. En ik denk aanLa neuville au pont, het dorpje zodat je alleen nog ziet in oude Bourvil-films, .Ik ben er schandalig genoeg de laatste keer geweest met de begrafenis van Nathalie, die toen ze klein was, mijn lievelingsteddybeer kreeg, en hem Toopty noemde, en ze vertelde me dat hij zo klein was, “toup petit ” dus……. . Ik denk aan de mooie woorden die Eddy op facebook plaatse, een heftige liefdesverklaring tegenover zijn pas overleden vrouw. Neen, het laat me niet koud, mijn hart is bij hen. En niets zou me tegen houden  om daar morgen te zijn, . Gelukkig kan ik mee met mijn broer, waarmee ik indertijd op de boerderij verbleef, al die jaren geleden. 

Maar als het gemoeten had, dan was ik er desnoods zelf naartoe gereden, ondanks mijn angst om ver met de auto te rijden, ik denk dat de liefde die ik voel voor die mensen, me genoeg zou gesterkt hebben om mijn doel te bereiken, er gewoon te zijn. 

https://www.youtube.com/watch?v=450p7goxZqg , gewoon een liedje die ik ben tegengekomen in mijn youtube -tourné; 

Prettige zondag  voor jullie, zonder of met koers!

12 gedachtes over “Als het maar geen koers is!

  1. ik gebruik ook veel youtube om muziek te (her)ontdekken terwijl mijn dochter dan weer het nieuwste van het nieuwste ontdekt.
    Veel sterkte gewenst bij het overlijden van je nicht. Het is normaal dat die oude herinneringen weer naar boven komen. Zulke herinneringen moet je koesteren.

  2. Het doet je weer maar eens bedenken hoe kort het leven kan zijn, hoe kwetsbaar we zijn en hoe hard we feitelijk moeten genieten. Zelfs misschien van een koers zoals de Ronde, hoewel dat niet mijn ding is.
    Het is mooi dat je er toch bij kan zijn, roept terug het verleden op, en je kan de mensen daar steunen want zo’n aanwezigheid is toch belangrijk.

  3. Kanker is iets verschrikkelijks. Ik las gisteren nog in een online-krant dat de gevallen van borstkanker de laatste jaren weer serieus toenemen. Wanneer zal al dat onderzoek rond K eindelijk resultaat opleveren? Als ik alle gevallen rond me hoor lijkt het wel alsof de wetenschap achteruit boert.

    Mijn deelneming met je (verre) nicht. Jullie aanwezigheid bij de familie in kwestie zal zeker voor wat troost zorgen…

    Koers, voetbal of andere bullshit is aan mij ook helemaal niet besteed. Zet mij een uur voor een televisiescherm waar ‘sport’ te ‘beleven’ valt, en ik word zot 🙂 !

      1. Spijtig dat den Thomas al getrouwd is een man die geen interesse heeft in sport, die zijn vrouw moet ongelooflijk gelukkig zijn, mij interesseert het ook voor gene meter 🙂

  4. mijn deelneming Christa
    smerige ziekte, vervloeken zou je ze

    geef mij maar koers ipv voetbal
    niet dat ik zo’n rit volledig volg maar k wil wel het verslag zien er van

  5. ik was vandaag zoals zovelen in de ban van de koers, sorry hé Christa!
    Maar als ik moet kiezen tussen zo’n familiezaak en de koers, ga ik toch voor het familiegebeuren hoor!

Geef een reactie

