Even stoppen met “bourgondisch leven”!

Ik voel het al een tijdje aankomen, al sinds het eerste bezoek van de NKO arts, in verband met mijn “kuch”. Volgens Nko komt het voort van mijn maag. Reflux die mijn stembanden aantast, en nog een beetje bla bla bla uitleg.

Omdat het sinds mijn ziekenhuisbezoek in januari dus nog geen haar beter is, ben ik dan maar bij de huisdokter langsgeweest om het allemaal nog eens te gaan uitleggen. 

Want ik beken, de laatste tijd hebben we nogal bourgondisch geleefd, ! Een paar feesten, valentijn, etentje hier, etentje daar. En we zijn niet vies van een menu met alles erop en eraan; UItgebreid tafelen en uitgebreid drinken, aperitief, witte wijn, rode wijn, een biertje nadien. Ja ik weet het, te veel voor mijn al zwakke lever. Want als kind hing ik al gal te spuwen vanaf ik een halve reep chocolade had opgegeten. 

Weet je, als er veel dingen wegvallen die je niet meer kan doen, sporten, lange wandelingen, willen we iets anders in de plaats, en dan doen we vaker een terraske, en ook koffie is enorm slecht. Ik stop me dus vol met slechte dingen voor maag en lever. Ik eet graag pikant, eet graag tomaten en allerhande tomatensauzen, roomsausjes, af en toe eens frietjes, en kaas; Ik zou over lijken gaan voor een kaasplank met brood en goeie hoeveboter en uiteraard met de gepaste wijn en ik draai mijn hand niet om voor een glas of vier. Want ik drink ontzettend graag rode wijn! 

Ook permitteren we het ons om elke zondagavond een trappist te drinken , we maken het veel te gezellig, met kaasblokjes, nootjes, ( alweer zo slecht voor maag en lever ) .

En we durven ook al eens een amaretto te drinken en kijken er dan vooral op toe dat de bovenkant goed vol is! 😉

Voila dat is een hele bekentenis! Aja en ik vergeet nog de paaseitjes die ik verleden week één na één mooi het grote gapende gat, (mijn mond dus) heb gestopt. Zucht, Ik eet en drink dus alles graag wat slecht voor me is. Ook spuitwater, ik krijg met moeite plat water binnen, ik vind dat zo smaakloos en zo , hoe leg ik dat uit? Anyway ik drink het liefst spuitwater. En een citroenkuur doen is heel goed voor de lever, maar is dan weer slecht voor de maag. Dus moet ik zowel een maagsparend als een leversparend dieet gaan volgen. Niemand heeft me dat tot nu toe gezegd, maar ik voel dat mijn lijf zucht naar lichte voeding en alcoholvrije drank. Ik probeer het koffiedrinken te beperken tot maximum twee tassen per dag; En momenteel geen alcohol. Zaterdag moeten we naar een feestje en ik ga dan misschien één glaasje wijn drinken. Maar de trappist wordt overgeslagen, en thuis ga ik voor de zero-tolerantie, voor een periode tot ik me terug beter voel, meer energie heb en wie weet, op die manier van mijn dikke buik verlost te worden, want ik ben me best bewust dat ik zelf voor die buik heb gezorgd.Bovendien drukt mijn maag heel erg naar boven tegen mijn slokdarm wat ook reflux kan veroorzaken. Enfin, ik bespaar jullie al die uitleg! Eigenlijk wil ik alleen maar zeggen, ons Chrissebie gaat een beetje op dieet. 

prettig weekend

14 gedachtes over “Even stoppen met “bourgondisch leven”!

    1. Ja, maar mijn lijf kan het momenteel niet meer aan, dus ben ik tov mezelf verplicht om voor mezelf te zorgen. Maar als ik weer opgelapt ben , ga ik opnieuw op zondagavond mijn trappistje drinken, wees maar gerust!

    1. Och Billy, gisteren naar een feestje geweest en maar één biertje gedronken, voor de rest niets. Bij de recepties twee glaasjes fruitsap, maar dan verder ook gepast want fruitsap is niet goed voor de maag. En water, bah, .;;;;;En eerlijk, ik heb het er niet moeilijk gehad, alsof ik dat al jaren zo gewoon ben.

  1. Inderdaad als je lijf aangeeft dat het genoeg geweest is dan moet je het anders aan gaan pakken. Je kan ook 1 bourgondische dag per week houden en de rest gezond doen. Werkt voor mij prima 🙂

  2. Dat is me nogal wat ! ! En dat voor een Fibrolijdster. Moest ik het één dag proberen , lag ik voor heel de week overhoop. Wij Fibromensen moeten ons lichaam juist zo erg ontzien. Maar als je het kunt verdragen gun ik het je van harte.
    We leven tenslotte maar één keer .

  3. Een mens staat er niet bij stil wat voor ‘slechte’ dingen je in je mond steekt he, want mensen hebben ook niet geleerd om te luisteren naar hun lichaam. Ik vind dat zelf ook moeilijk want al die ‘slechte’ dingen zijn verdomme zo lekker.
    Maar ik las al dat het de goeie kant opgaat met je dieet dus doe zo voort !!

Geef een reactie

