Help, ik wil van een tevreden mens een gelukkig mens maken!

Ik weet niet of het glas bij mij altijd halfvol of halfleeg is. Soms denk ik dat ik mijn eigen geluk belemmer door  overdreven menslievendheid. ( Ik denk dat ik 20014 jaar geleden de barmhartige samaritaan was ). En alles wat ” te ” is , is nu eenmaal “te”.

Om even te staven wat ik precies bedoel, laat ik je even meekijken in mijn “gedachten” die vandaag kwamen boven drijven.

Toen ik deze morgen uit bed stapte was ik dankbaar voor mijn warme bedje, waar ik weer had mogen in liggen, dankbaar omdat ons dak niet was afgewaaid. En dat is idd een mooie reden om gelukkig te zijn. Maar dan wordt mijn geluksgevoel verpest door te gaan denken, aan de mensen wier auto vernield is, wie hun dak de lucht zagen invliegen. En uiteraard hoe dichter die dingen in mijn buurt gebeuren des te intenser ik met het gevoel zit opgezadeld. Begrijp mij niet verkeerd, ik vind mezelf ver van heilig hoor, maar soms wou ik heel graag dat ik eens wat oppervlakkiger was. Dat ik stop met nadenken terwijl   ik het pmd sorteer aan de mensen die dag in, dag uit, de pmd zakken mogen uitschudden en alles gaan sorteren en dat 8 uur aan een stuk. Maar het zorgt er wel voor dat ik soms beschaamd één en ander van tussen de pmd haal en toch de vuilnisbak in kieper. Dat ik stop met me schuldig voelen als ik met een volle kar naar de kassa van de lidl rijd , wetende dat er veel gerief in de kar ligt die we eigenlijk wel kunnen missen. En dat terwijl zoveel mensen honger lijden.

Toen ik verleden jaar mee mocht op cruise met mijn moeder, was ik gelukkig en ongelukkig tegelijk, want een cruise dat is ver boven mijn stand, ik hoorde er niet thuis, ik met mijn invalideloontje.

Ik bedacht ook dat mijn vroegere collega’s niet zomaar midden februari  verlof konden opnemen en dat ik me heel gelukkig mocht prijzen dat ik dat wel kon doen.

Ik ben dus emotioneel misgroeid, er is duidelijk iets mis in die bovenkamer van mij. Alleen ben ik er vandaag pas achter gekomen, dat het zo erg is.

Mijn gedachten saboteren mijn geluk. Je kan het vergelijken met een orgasme, dat je afremt,  en dat er dan uiteindelijk niet meer komt. Wel zo sla ik mijn eigen ruiten in. Elke dag opnieuw. Misschien gun ik me onbewust dat geluk niet, omdat ik denk dat ik het niet verdien, vanwege mijn gebrek aan zelfvertrouwen en mijn heel zwakke zelfdunk.

Als ik een goeie fles wijn heb liggen, durf ik ze niet open te maken en wil ze bewaren voor een speciale gelegenheid. Maar dat kwam me onlangs zuur op te breken toen we uiteindelijk de gelegenheid hadden gevonden om de 15 jarige St Estèphe open te maken. Die bleek niet meer drinkbaar te zijn en verdween door het gaatje van de afwasbak. Ik was kwaad op mezelf dat we er nu niets aan hadden. Zelfde met onze bak trappist. Als we er eentje drinken, wordt mijn geluk gedwarsboomd door de gedachte, dat er nu al twee weg zijn. Daaruit moet ik dus wel degelijk concluderen dat mijn glas dan altijd halfleeg is.

Ik kan me nooit met overgave geven aan het geweldige geluksgevoel, niet te vergelijken met het tevredenheidsgevoel. Er is nog een diepe kloof tussen tevreden zijn en gelukkig zijn lijkt mij want tevreden ben ik wel.

Op reis kan ik mijn hoofd niet leegmaken, denk ik aan degene die voor de huisdieren moet zorgen, en ja alweer aan de mensen die helemaal niet op reis kunnen. Waarom voel ik me altijd zo fucking schuldig. En dat terwijl wij ons ook geen grote levensstandaard kunnen veroorloven. We moeten ook besparen op andere dingen als we op reis willen. En ik geef toe ladys, dat ik geen tien paar schoenen heb staan, geen dure kleren, geen boeken , tijdschriften en heel zelden make up koop.

En met dit schrijven weet ik nu al wat ik donderdag met de psychologe wil bespreken, en ik hoop dat ik daardoor inzicht krijg , hoe ik anders kan denken, en van het halflege glas een halfvol glas kan maken. 

14 gedachtes over “Help, ik wil van een tevreden mens een gelukkig mens maken!

  1. Christa toch, gun jezelf toch eens al die leuke dingen, je verdient dat net zoveel en mssch wel meer dan anderen, geniet er driedubbel van want je bespaart op andere dingen
    maar k begrijp het ook wel, in het begin dat ik thuis was voelde ik me al schuldig omdat ik een wandeling deed
    gelukkig heb ik dat allemaal van me af kunnen zetten en ik hoop dat jij daar ook eens in slaagt, het maakt het leven echt wel gemakkelijker als je niet steeds zorgen maakt
    En diene trappist, geniet met volle teugen! je kan het maar gehad hebben 🙂

  2. Hallo Christa
    Ik kan me een beetje vinden in jouw schrijven… teveel piekeren noem ik dat.
    Je alles veel te veel aantrekken, k’ wou dat ik het van mijn schouders kon schudden , helaas.
    En ja hoor , hier hebben we ook goed bewaarde wijn mogen weggieten, zonde vond ik dat.
    Maar op reis kan ik me wel ontspannen, gelukkig maar.
    Geniet alvast maar van je bak trappist he!

  3. Laat die bak trappist niet slecht worden zenne, dat zou pas zonde zijn 😉
    Hopelijk zal die psychologe u kunnen helpen om iets van je schuldgevoelens kwijt te raken, al vrees ik dat het de aard van het beestje is. Maar als ze u zover kan krijgen om je te laten inzien dat je niet alle zorgen van de wereld op u kan nemen, dat zou al een grote verbetering zijn voor uzelf. Geniet van wat je hebt, altijd gaan er zijn die het minder hebben maar evenzo gaan er altijd zijn die veel meer hebben. In ieder geval, je bent een supervrouw!

  4. het zal toch een knop omdraaien in je hoofd vergen als je dat wil veranderen, Christa!
    Geniet gewoon op het moment zélf van alles, en stel je niet teveel vragen daarbij

  5. Ik hoop dat de psycholoog je een beetje kan helpen. Dat het allemaal wat lichter wordt in je hoofd. Het is helemaal niet nodig om je over zulke dingen druk te maken… maar da’s natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.

  6. Het is goed dat je je hier bewust van bent geworden. Dat is namelijk al een stap in de goede richting. Nu moet alleen die knop nog om, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik denk dat de psycholoog je hier zeker bij kan helpen.

  7. Ik ken een Christa die altijd klaar staat voor anderen, die een luisterend oor is, die vrijwilligerswerk doet, die een huis helpt opruimen, die met heel veel liefde een verwaarloosde hond (en een kat, meen ik mij te herinneren) in haar armen sluit, die tijdens een dagje met vrienden een gigantische over-de-luxe lunch serveert,… Kortom: iemand die heel veel doet voor anderen. Ken jij haar ook? 😉

    1. Haha ja dat is waar, maar soms overdrijf ik gewoon met altijd te veel in te zitten met alles en iedereen, in plaats van gewoon “te genieten en me van de rest niets aan te trekken”, daarin voel ik me begrensd;

  8. Wel Bieke, ik ben het hier niet met eens, denk eens hoe gelukkig je was toen je naar je zoon kon, hoe enthousiast je kan zijn over kleine dingen,….hoe leuk je het vindt als wij afkomen en hoeveel moeite je dan doet,…en dat is de Bie die ik ken, net zoals die van Tita,..

  9. je hebt al veel raad gekregen hier. Ik kan er niet veel aan toevoegen maar begrijp je wel. Op sommige momenten zie ik het zwarter dan anderen terwijl er eigenlijk geen reden toe is. Bovendien kan je met de beste wil de wereld niet redden. Kleine beetjes in je omgeving is vaak al voldoende en je al het leed aantrekken helpt je ook niet, integendeel.
    Voor mezelf heb ik vorig jaar geleerd, nog meer dan de holle woorden die we tegen onszelf zeggen, om echt te genieten want het leven kan zo kort zijn.Wat niet wil zeggen dat de zwarte buien soms nog komen bovendrijven.

  10. Kortom je moet wat egoïstischer worden!!!!
    Daar komt het op neer, niet, als ik lees dat jij je eigen geluk afbreekt door aan het ongeluk van anderen te denken.
    Een mens kan alleen zichzelf gelukkig maken, wat je ook voor een ander doet, hij moet ’t zelf waarmaken, dus jij moet in de eerste plaats aan jezelf denken (zoals iedereen op deze planeet, al zijn er natuurlijk altijd die te veel aan zichzelf denken en nooit aan een ander, maar da’s een ander geval).

Geef een reactie

