Aan meneertje Khaled hosseini

Geachte meneer Hosseini

Of mag ik gewoon Khaled zeggen? Neen dat is misschien teveel gevraagd, want jij kent mij noch van haar of pluimen, daarom ga ik je “meneerke H” noemen.

Wel meneerke H, allereerst moet ik zeggen dat ik u een geweldig schrijver vind. Jij slaagt er in om mij slechts een keer of zes de eerste bladzijden te moeten doen herlezen, omdat ik steeds vergeet, waarover het gaat; Bij de meeste boeken raak ik al helemaal niet vooruit omdat ik niet wijs raak uit al de personages. Dus meneerke H, door jou heb ik alvast mijn doelstelling gehaald om toch minstens één boek per jaar te lezen. Dan tellen we geen boeken op vakantie mee.  Wat zeg je meneerke H? Lage doelstelling? ja, ik weet het, schandelijk hé! Maar ik kan me nog zo moeilijk concentreren op een boek , dat ik geen meter verder raak!

En kijk meer dan halfweg ben ik al in jou laatste boek, in amper een weekje tijd. Want als de trein vertrokken is, word ik door die trein meegesleurd in het verhaal. Want nu wil ik uiteraard weten hoe het zal eindigen. En als ik eerlijk mag zijn meneerke H, ik heb al een keertje gespiekt naar het einde, maar ik werd niet wijzer en ben met blozende wangen teruggekeerd naar waar mijn bladwijzer zat. Stel je bij die bladwijzer maar niet te veel voor hoor, het is een rekening van de lidl en ik zie dat voor 59.90 € aan douchegel, jonagold appels, ardeens gebraad en nog allerlei heb gekocht.

Het gaat je eigenlijk geen fluit aan meneerke H, wat we hier thuis consumeren, ik wou alleen illustreren , dat een mens het ook kan stellen zonder boekenleggers, en dat uiteindelijk het lezen belangrijker is dan de boekenlegger.

Ik moet zeggen , dat jij wonderlijk de dingen beschrijft, ik kan me levendig voorstellen wat je bedoelt, hoe het landschap eruit, de mensen, ik voel me eindelijk een beetje op reis , ja je hebt echt superveel talent, en ik geniet er met volle teugen van.

Maar meneerke H, ik ben toch ietwat ontgoocheld dat het derde boek dat ik van je lees , alweer een boek is waar het verhaal zich afspeelt in kabul. Met zijn vliegeraars, de oorlog, het arme volk in de bergen van Afghanistan, de komst van de Russen en de taliban. En ik heb het eindelijk een beetje gehad met die verhalen. Moest ik nu uiteraard, 20 boeken op een jaar lezen, zou ik het niet erg vinden om er al weer eentje ove Kabul te lezen.Maar ik lees er maar eentje! Ik lees op de achterflap dat je in Californie woont meneerke h, wel ik denk dat er daar ook boeiende verhalen te rapen vallen. Dat je er ook zou in slagen, om te schrijven over San Fransisco en zijn “cabelcars”. Het heeft genoeg zand gestoven ondertussen en er zijn genoeg vliegers opgegaan . En neen meneerke h, ik zit hier niet te beweren dat ik het beter zou kunnen hoor, want zoals ik eerder al zei, je schrijft geweldig.

Maar ik zou zeggen, reis de wereld af, neen pen en papier mee, ah neen, er wordt heden ten dage niet meer met pen en papier geschreven. Ik verbeter, neem je laptop en reis de wereld af naar verhalen. En ik weet zeker dat er in China , Idonesie, Venezuela en zelfs hier in Belgie genoeg te rapen valt , om levenslang bestsellers te schrijven.

En Meneerke H, moest je idd, mijn wijze raad opvolgen en naar Belgie komen om inspiratie op te doen, dan wil ik je met genoegen, rondrijden en maak ik lekkere streekgerechten voor je klaar!

Ik sluit hierbij af, beste meneer Khaled Hosseini. Je krijgt mijn welgemeende groeten.

hoogachtend

Chrissebie uit Belgie

Afbeelding

17 gedachtes over “Aan meneertje Khaled hosseini

  1. Je hebt wel vaker voor met schrijvers van bestsellers dat ze uit hetzelfde vaatje blijven tappen. De eerste twee boeken heb ik ook met plezier gelezen – het boek dat jij las heeft mijn vrouw cadeau gekregen, maar ik ben er (nog) niet aan begonnen. Precies omdat ik vrees nog eens…

    1. Hewel, kijk ik vind het superjammer, misschien durft hij niet te schrijven over iets wat
      geschiedkundig niet genoeg ondermijnd is, en waagt hij zich niet uit angst onware dingen te schrijven.
      Maar moet dan alles kloppen, het mag ook fictie zijn;

      1. Als de drang om te schrijven wijzigt naar een commercieel doel, dan krijg je dingen als dit. Kijk naar een Pieter Aspe (om een klein broertje van Hosseini te noemen)

  2. Pieter Aspe is wel Klein Duimpje naast Hosseini, vind ik, Thomas Pannenkoek.

    Maar Christa, ik vind dit een geweldig grappige brief. En misschien heb je gelijk. Ik heb hem nog niet gelezen (maar heb hem wel al in huis gehaald) dus ik kan er niet over oordelen. Maar mij stoort een zelfde streek nu niet zo. Laatst heb ik trouwens 2 verschillende boeken van 2 verschillende schrijvers vlak na elkaar gelezen en die bleken zich ook allebei in dezelfde tijd in dezelfde streek af te spelen en ik vond dat herkenbare eigenlijk wel leuk. Maar ja, zoals je zegt lees ik wel meer dan 1 boek op een jaar. 😉

  3. Zalige brief.
    Maar ik ga niet akkoord. Ik vind zijn boeken net heel goed en dat hij elke keer over kabul schrijft, vind ik net een meerwaarde. Maar ik lees dan ook gemiddeld 40 à 50 boeken op een jaar. Dus ik krijg meer dan genoeg afwisseling. Daar ligt mss het verschil.

  4. Nog niet één boek heb ik gelezen van die mens maar ik zag wel de verfilming van de vliegeraar en die vond ik echt schoon.
    Hahaha, leuk hoe je uw zeg doet tegen die schrijver en moest hij ooit naar België komen dan wil ik ook wel een potje voor hem koken. Hij ziet er goed uit (net eens gegoogeld) 😉

  5. Heerlijk hoe jij kan schrijven Christa!! De Khaled zal content zijn met z’n fanmail! En je hebt wel gelijk, denk ik, maar voor iemand die veel meer boeken leest op een jaar stoort de locatie van het verhaal mij iets minder, zoals je zegt, en dit derde boek moet ik trouwens nog lezen!

Geef een reactie

