Misty

Afbeelding

 

Voila, hier is ze dan, onze Misty. Ik profiteer vlug van een slaapmoment, tussen de speelmomenten door. Want eerlijk, ik ben bekaf. Want zo’n jonge temperamentvolle hond in je huis zorgt voor heel wat werk aan de winkel, euh, hond.

De grootste obstakels zijn de zetels, , waar ze zo grag in ligt om met ons te komen knuffelen. En blijkbaar luistert ze beter naar mannen dan naar vrouwen. De eerste dag heb ik haar constant uit de zetel moeten halen, bij gebrek aan medewerking. Nu lukt het al om haar met verbale commanda’s uit de zetel te jagen. Maar ik moet het wel tien keer herhalen, “foei” “af”want ik beperk me tot korte commando’s. En zie, nu ligt ze op haar slaapmat. Ze heeft er ene in de keuken en ene in de living. En er is een mooie mand op komst. Ik hoop dat ze dat dan een beetje als haar eigen zeteltje beschouwd en zich daar goed bij voelt.

Ze heeft nog veel last van scheidingsangst. Al twee nachten is er een hevig bleitconcert en ik weet dat haar gaan troosten geen optie is. Ze heeft zich heftig verweerd, en aheum, er is heel veel lak van de deur afgekrabt vannacht. Deze nacht gaan we de radio laten spelen en hopen dat ze zich dan wat meer op haar gemak voelt. Ik kruis mijn vingers, want mijn hartje bloedt bij het horen van zijn angstkreetjes. Maar dat is een fase waar we door moeten, willen we haar opvoeden tot een leuke gezelschapshond, die weet dat ze buiten mag ravotten , die mee uit wandelen kan. En die weet hoe ze zich moet te gedragen als er volk over de vloer komt. Ze heeft veel energie, maar na een kwartier buiten ravotten, met een van ons, ( alleen wil ze voorlopig niet ) rust ze wel een tijdje . En van dat moment profiteer ik nu om vlug een blogje te schrijven.

Straks gaan we naar de dierenarts, voor de nodige inentingen, chip enz. Want dat heeft ze allemaal niet gehad. We hopen dat de dierenarts ons ook kan helpen bij het bepalen van het ras, enfin, de rassen die erin zitten. Het is belangrijk om te weten, zodat je weet wat de hond nodig heeft en wat de verwachtingen zijn kwa grootte en dikte, want nu is ze nog graatmager, hoewel ze heel goed eet bij ons. Maar ze kruipt gezwind door het kattenluik .Ook door de spijlers van de poort die tot op heden altijd hondbestendig is geweest, maar dat was buiten Misty gerekend. Want toen ik deze morgen met de wagen vertrok op boodschappen, heeft ze het hazepad gekozen, recht door de spijlers heen. Wim is er mogen achter crossen, want ze vloog zo het straatje om. Ondertussen heeft mijn handige Harry dit euvel al verholpen door voor de spijlers van de poort , een soort ijzeren schutting met kleinere gaten te monteren. Nu hoop ik maar dat de katten er nog door raken.

 

De rest van de tijd heeft ze de ganse tijd zitten janken op Wim zijne schoot. Ze hecht zich volgens mij duidelijk rapper aan vrouwen dan aan mannen, en dat komt vast  door haar trauma dat ze heeft opgelopen. Nu wisselen we ons speelmoment af, zodat ze beseft dat we beiden haar vriendjes zijn. Maar gisteren was het niet te doen, de interesse in de bal was volledig weg, toen ik naar binnen kwam. Maar vandaag genoot ze er wel van om met Wim te spelen. Ik kan het lichamelijk niet aan om langer dan tien minuten met haar te spelen. We hopen dat ze over een tijdje ook alleen wil spelen, buiten , we zullen voor een afwisseling van speeltjes zorgen. Want met één tennisbal kan je wel eens lang zoeken tussen de struiken.

Dan is er nog de kattenoorlog. Poezen zijn doodsbang, en ze zijn elkaars teritorium aan het aftasten. Maar Misty zo o zo graag met die beestjes spelen, alleen begrijpen de katten voorlopig nog geen hondentaal. Onze Pebbles heeft Pluto maar gekend, eens dat hij oud was, niet meer speelde, en alleen af en toe nog eens buiten kwam, om zijn behoefte te doen.

Misschien gaan we vanavond langs bij de hondenschool, om eens te zien hoe alles in zijn werk gaat. Jammer dat het s avonds doorgaat, en vooral nu het winter is . Maar we eerst horen wat de dierenarts zegt. 

En nu proberen om een klein uiltje te vangen, terwijl Misty dat schijnbaar ook aan het doen is. Slapende hondjes in elk geval niet wakker maken! 

 

 

14 gedachtes over “Misty

  1. Het ziet er mij een prachtig, lief beestje uit!! (ik ben een hondenmens he haha). En ja daar is veel werk aan zeker in het begin voor iedereen (incl hond) aan de nieuwe situatie is gewend. Het is zo dat honden instinctief beter luisteren naar mannen dan naar vrouwen omdat mannen, om te beginnen met hun zwaardere stem, meer gezag uitstralen. Maar als jij met haar naar de hondenschool gaat of mee met haar traint, zal ze ook naar jou leren luisteren!

  2. Het ziet er een schatje uit maar ook een deugniet. Zeker in het begin is het heel belangrijk streng én consequent te zijn, en best hondenschool te volgen voor minimale basisbegrippen. Toen we met onze lab, nog geen 2 maanden, naar puppytraining gingen kregen we als eerste opdracht een week de hond te negeren en enkel bevelen te geven. Ze heeft nooit zo goed geluisterd als toen die week 😉

    1. Ik ben heel streng, maar t is idd heel lastig. Heb ze vandaag meegenomen in de auto. Bij de bakker moest ze in de auto blijven. Zo leert ze van haar scheidingsangst af te komen.Allee dat is toch wat ik hoop. Deze nacht heeft ze een deken gekregen die ik vaak op me leg. Ze is de hele nacht stil geweest. Tot mijne Wim vertrokken is.

  3. Mooie hond, maar zo te lezen heb je er wel je bezigheid mee he !!!
    Veel speel – en wandel genot samen …
    Geniet van elkaar, en dat het een beetje mag lukken met de poezen he.

  4. het ziet er een doetje uit, Christa!
    Maar een jong beestje is speels hé, en dat vraagt natuurlijk veel energie.
    Ik zou me toch houden aan de raad die Brubeck hierboven ook geeft, vooral in het begin is het een zaak om streng en consequent te handelen, en zeker geen compassie te tonen als ie iets doet wat je niet wil. Maar daar zal de hondenschool ongetwijfeld wel in helpen.
    Succes!

  5. Wat een mooie hond! In het begin is het aanpassen voor beestje en baasjes maar jullie gaan daar mooie tijden mee beleven. Hopelijk lukt het vanavond met de radio aan want in je bed naar een ‘huilende’ hond liggen luisteren lijkt me ook geen pretje. Succes met de verdere opvoeding alvast, het zal lonen 😉

  6. Prachtig beestje er zit zeker langharige teckel in.
    Over hoe je het beestje moet opvoeden ga ik geen tips geven. Drie honden later, verschillende hondenscholen en dierenartsen later weet ik dat iedereen zijn eigen mening heeft en telkens andere tips en tricks geeft. Het ene werkt voor je hond, het andere niet.
    Geniet maar van je lieve schat.

  7. Misty brengt extra leven in huis, dat is klaar en duidelijk. Zo’n klein hondje moet nog wennen, veel leren ook. Je zult er wel een tijdje je bezigheid mee hebben.
    Groetjes

Geef een reactie

