Barones De la Poes de As, oftewel Assepoester

Toen ik goedkoop aan tickets kon geraken, voor de musical Assepoester beloofde ik mijn dochter op een moeder-dochter-namiddag te trakteren.  3 Januari, als alle wijn, hapjes, visschotels en taart verteerd waren, nam ik de trein tot Gent, omdat treinen nu eenmaal praktischer is dan dat een brokkenpiloot als ik , me door Gent waag, en dan nog op zo’n rainy day!

We spraken af bij starbucks in het St Pietersstation en ik vroeg een warme chocomelk want mijn maag was nog niet in orde, en koffie kon ik beter niet drinken . Het stuk notencake of zoiets, moest me van mijn honger verlossen want ik had s middags niet gegeten! 8.30 € ! Halloo! Ik slikte even , maar betaalde braafjes want ikben  nu eenmaal een braaf mens! Maar ik schartte toch eens in mijn haar en zei mijn dochter dat ze een dure smaak heeft. Maar soit, we zaten in het droog en moesten niet werken, dus we mogen niet klagen!

Gelukkig kent mijn dochter de tramroutes , want we moesten naar het Zuid, ik zou anders alweer gepanikeerd hebben, waar ik naartoe moest. En ook de tram is altijd een beetje reizen. Vooral op deze lijn dan , want we reden in een lus rond het centrum, en konden lang genieten van ons tramkaartje! Yeah, dat maakte veel goed, lol.

We wisten niet echt wat we moesten verwachten! Assepoester, het redelijke echte verhaal, van Stany Crets! En den Stany, da’s gene gewonen hé,

Er stond een meute volk voor het capitole en werden daar dan ook een deel van. Gelukkig konden we nog eens tot aan het toilet door het volk wringen want de voorstelling duurde 2.45h hadden ze ons aan de infobalie verteld;  Dus even pipi doen vooraf was toch een beetje op veilig spelen, aangezien een pamper voor ons geen optie was!

Toen we uiteindelijk naar onze zitplaats mochten , vonden we dat we niet eens zo slecht zaten! Maar dat was zonder de twee hoofden gerekend, van degene die op t laatste nippertje vlak voor onze neus kwamen zitten. Damn, daar ging ons goeie zicht! Maar goed, als we ons hoofd wat scheef hielden, zagen we toch heel het podium.

Het verhaal startte met een klein meisje, geknield aan het graf van haar moeder. En toen het kleine meisje, met het meest zielige stemmetje ooit, begon te zingen, “mama blijf mij” was ik al aan t janken, en het was nog maar 5 minuten bezig! Dat beloofde !

Maar er was gelukkig heel veel afwisseling! Er was niet alleen de ontroering, maar ook humor, absurditeiten , ja er was met momenten een serieuze hoek af, maar eerlijk, we vonden dat “geweldig”! De twee dochters van de stiefmoeder  waren hilarisch! De ene heette Depressiva, en van de andere ben ik haar naam alweer vergeten; De stiefmoeder was gemeen, zoals stiefmoeders nu eenmaal altijd zijn in sprookjes, waar halen ze het toch??  Maar het was een supergoeie  actrice en zangeres en zette haar rol ontzettend goed neer!

Alom hilariteit, toen Meneer Prinsje, ( zo heette  de prins) een bal ging geven om de vrouw van zijn leven te vinden! Kwamen zijn knechten in voetbal tenue met elk een bal een dansje opvoeren, terwijl ze leuk aan het zingen waren van ” we geven een bal” en dat deden ze dan ook letterlijk! Ze gaven ballen aan het publiek door gewoon een tiental ballen in de zaal te gooien! We mochten dus niet zeggen dat ze niet van hun woord waren!

Hoewel er heel veel kinderen in de zaal zaten, vond ik het toch niet geschikt voor kinderen onder de tien jaar. Ik vrees dat zij bepaalde linken met het sprookje van Assepoester nog niet konden leggen.

Er was ook een geweldig leuke scene in, maar toch ook een beetje eng. Want de dochters moesten hun van hun moeder hun voeten laten opereren om toch maar in dat glazen schoentje te passen. En een meneerke  scisserhand ( schrijf je dat zo??) met een bochel op zijn rug, zwaaide vervaarlijk met zijn scharen in het rond. En voor mijn hooggevoelig zieltje dat ook geen bloed kan zien, was dit erg genoeg. Maar misschien kunnen de kinderen daar heden ten dage beter tegen dan ik!

Maar eind goed, al goed uiteraard!  Assepoester kwam naar het bal als barones De la Poes de As, en neen ze zat niet in een koets , maar in een gigantische stofzuiger.

Op het bal waren geen saaie dansjes, maar heftige gitaarsolo’s, en hilarische dansjes door de twee stiefzussen. En uiteraard werd er ook getrouwd zoals het in sprookjes past.!

Eind goed al goed dus! Ook voor ons tweetjes ! We hadden een geweldige namiddag. We vonden het veel beter dan “de dans der vampieren ” die we ook samen gaan zien waren naar Antwerpen, een paar jaar geleden, toen ik nog zo ver met de auto durfde rijden!

Aan het station gingen we nog iets drinken omdat ik toch nog een tijdje moest wachten, om te wachten, op mijn trein die me terug moest brengen van sprookjesland naar het dorp waar ik woon.

En toen ik thuis kwam, had mijn mannetje voor een gedekte tafel gezorgd, verse frietjes , biefstuk en dit alles overgoten met een goed flesje rode wijn. Ik plofte me aan tafel , glimlachte, en was heel tevreden over deze dag!

 

12 gedachtes over “Barones De la Poes de As, oftewel Assepoester

  1. ik lees het al, het was een “aangepaste” versie van het sprookje.
    Zo’n musicals zijn niet echt mijn ding, maar ik ben blij dat je ervan genoten hebt, Christa. Doet wel deugd hé, zo’n uitje.
    En dan nog thuiskomen en de voetjes onder tafel mogen schuiven… 😉

    Groetjes!

  2. leuk zo’n dagje uit met je dochter!

    toen je schreef dat ze ballen in het publiek gooiden dacht ik even dat je ging zeggen dat het publiek moest mee spelen en dat die ballen dames zouden aanduiden die aan het bal mochten deelnemen, ik heb echt te veel fantasie haha

    brr Starbucks, k ben daar ene keer geweest omdat ik te lang op een trein moest wachten, ze schrijven je naam op je bekertje en wanneer je weggaat en de afruimer komt dan roept die je nog na met je naam, niks voor mij, ik kreeg daar de kriebels van, tja t zal wel aan mij liggen ik ben liever anoniem in zo’n zaak 🙂

  3. Ik moest echt glimlachen, ons mama vond starbucks ook veel te duur en ze vond de koffie dan niet eens lekker. Ik ben dan weer dol op hun chai lattes. Heerlijk vind ik ze. En ik kan uren met een van hun stevige mokken in hun zetel hangen. Heerlijk!

  4. Een toffe dag, ik hoor het al.
    de musical klinkt , ook wel leuk. Wij gaan misschien naar ’14-’18 maar da’s nog niet zeker… prijzen zijn nogal aan de hoge kant (als we op een deftige plaats willen zitten)

Geef een reactie

